Ще декілька років тому з благословення міської влади Рівного більш як на сто метрів перенесено зупинку «Автовокзал» по вулиці Київській. Якщо раніше від зупинки до платформи було якихось десяток метрів, то нині пасажири мусять тренувати м’язи, несучи валізи за сотню метрів.

Роблячи такий крок, міська влада не поцікавилась у людей, чи зручно їм таке «переселення» зупинки. Згодом з’ясувалось, що все це зроблено заради того, щоб віддати в оренду одному впливовому приватному підприємцю ділянку перед автовокзалом, де раніше була зупинка громадського транспорту.

Міська влада навіть закрила очі на те, що після такого її рішення центральний автовокзал позбувся запасного (аварійного) виїзду. А він передбачений усіма нормативними документами на випадок пожежі, стихійного лиха. Цікаво, чому не виявили принциповості пожежники?

Це ж як треба «любити» людей, щоб залишити для них вузеньку пішохідну стежечку, якою вони через тепер уже платну приватну автостоянку можуть дістатися до автовокзалу. Але й цей вузенький простір облюбували стихійні вуличні торговці, які на виду у тисяч пасажирів (а місце біля центрального автовокзалу дуже людне) торгують з рук цигарками. Тим часом міліція «не бачить» порушення. Хоча згідно із Законом України №481/95 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів» торгівля з рук тютюновими виробами заборонена. Цигарки мають продавати лише у спеціалізованих торгових точках за наявності ліцензії, патентів та інших дозвільних документів.

Куди не кинь — троячка

Після того, як приватний підприємець облаштував на орендованій ділянці платну автостоянку, таксисту чи іншому власнику авто, який взявся підвезти пасажира з тяжкими валізами, біля автовокзалу припаркуватися практично ніде (скрізь ДАІ повісило заборонні знаки). Єдиний вихід — заїхати на ту-таки приватну стоянку, виклавши при цьому три гривні, навіть коли водій не збирається тут затримуватися зайвої хвилини, а лише висадити пасажира.

Можна спробувати таксисту підвезти пасажира іншим шляхом — через територію автовокзалу. Але й тут працівники ДАІ повісили знак, який попереджає, що під’їхати можна лише на п’ятдесят метрів, тобто до шлагбаума. А далі пасажир хай волоче свій багаж, як хоче... Якщо ж якийсь відчайдух-таксист ризикне знехтувати знак і перетне шлагбаум, встановлений на в’їзді на територію автовокзалу, мусить викласти за це три гривні. Такі витрати, звичайно, компенсують за рахунок пасажира.

Запровадження плати за в’їзд голова правління ВАТ «Рівненське підприємство автобусних станцій» Микола Сисюк пояснив так:

— Останніми роками побільшало рейсів до населених пунктів області, міжміських і міжнародних, відтак автовокзал міста Рівне приймає більше транспорту. Водії таксі і приватних авто, щоб не платити за зупинку на приватній стоянці перед автовокзалом, почали масово заїжджати на нашу територію, де й без того тісно. Інколи ставили свої автівки так, що маршрутки не мали простору для маневру. Тож, щоб обмежити рух стороннього транспорту технічною територією станції, ми змушені були встановити шлагбаум і запровадити плату за в’їзд...

Підказка майбутньому голові

Судячи з того, як здаються в оренду і продаються ділянки навколо центрального автовокзалу, складається враження, що хтось із дуже впливових і грошовитих уже кинув оком і на саму територію вокзалу. Адже не на порожньому місці в уже вищих, ніж міська рада, кабінетах мусується «геніальна» ідея винести автовокзал на околиці міста, навіть зробити їх декілька — за напрямками. Чиновники, які зазвичай їздять на іномарках, а не громадським транспортом, за бажання навіть придумають для цього причину: мовляв, в інтересах поліпшення екології (в європейських столицях, скажімо, Осло, Варшаві, автовокзали розташовано в центрі. — Авт.).

Хай би в людей запитали, чи зручно було б їм при цьому.

— Я мешкаю в Костополі, — каже Катерина Прищепа. — А мої батьки — в Дубно. Нині мені зручно добиратися: приїхала в Рівне на автовокзал, пересіла в автобус на Дубно. Якщо зроблять автовокзали за напрямками, потрібно буде громадським транспортом з валізами добиратися через усе місто до іншого.

...Щодо приватної платної стоянки перед автовокзалом, то читачі нашої газети правильно ставлять запитання владі міста (і нинішній, і тій, яку оберуть 30 листопада): якщо вже громада терпить незручності з перенесенням зупинки «Автовокзал», то чому б місту самому не облаштувати тут комунальну платну стоянку автотранспорту? Невже бюджету Рівного не знадобилися б ці кошти? Тобто читачі підказують міському голові Рівного, якого незабаром оберуть, ще одне джерело поповнення міського бюджету.

Заховали «бандита» в палатці

Автовокзал Рівного не розкошує, зарплати у працівників невисокі. Як розповів Микола Сисюк, виживати допомагають кошти від оренди (на його території — газетні та книжкові кіоски, торговельні продуктові палатки тощо). Але навіть бідністю не виправдати того, що керівництво ВАТ «Рівненське підприємство автобусних станцій» дало згоду на встановлення на пероні грального автомата, доступ до якого, попри письмове попередження, мають особи різного віку. Орендарі схитрували — заховали «однорукого бандита» в палатці. Воно й не дивно: голова Рівненської ОДА Віктор Матчук вимагає, щоб гральні автомати були лише у приміщеннях (це дасть змогу обмежити доступ до азартних ігор дітей і підлітків). Проте управління торгівлі Рівненського міськвиконкому 24 червня 2004 року видало дозвіл №614 одній із приватних фірм на встановлення на п’яти квадратних метрах території автовокзалу грального автомата. Звичайно, за наявності згоди орендодавців.

Рівне.

Фото автора.