Першими наслідками світової фінансової кризи для автовиробників стало серйозне скорочення виробництва, звільнення співробітників і закриття заводів. Що очікує українські автопідприємства?

Нещодавні повідомлення про скорочення виробництва і персоналу на ключових автомобільних заводах в Україні не можуть не насторожувати. Але якщо у країнах з більш розвинутим і захищеним виробником уже нині планують обмежувати імпорт і запроваджувати загороджувальні мита, то в Україні чомусь порушується питання про додаткове навантаження на споживача у вигляді збільшення акцизних зборів і транспортних податків. Це не буде допомогою для вітчизняного виробника, а навпаки, це збільшить спад виробництва внаслідок зменшення попиту.

У багатьох розвинутих країнах світу автомобілі, зроблені всередині країни, завжди дешевші за імпортні. При цьому кожен виробник прагне створити своє виробництво і продавати автомобілі на інших ринках, збільшивши частку своєї присутності в обсягах продажів. Як показує досвід, найоптимальнішим імпортним митом, що забезпечує різницю у вартості вітчизняного й імпортного товару, є 30%. У цьому випадку автоконцерни будуть зобов’язані задуматися і перейти від чистого імпорту до створення підприємств і робочих місць в Україні.

Першим кроком, що його планує зробити російська влада в умовах кризи і спаду автовиробництва, — підвищення мита на імпортні автомобілі. Це торкнеться як нових легкових і вантажних автомобілів, так і ринку б/у. «Вважаємо, що ті інвестори, що зараз закупили обладнання, побудували заводи, випускають автомобілі в Росії, мають бути впевнені в тому, що їхню продукція купуватимуть, — сказав перший віце-прем’єр Росії І. Шувалов. — Вона повинна бути конкурентоспроможною порівняно з імпортною продукцією, тобто з імпортними автомобілями. Для цього буде введено необхідні коректування в митно-тарифному врегулюванні, щоб ті інвестори, котрі свої проекти здійснюють і виробляють автомобілі, могли реалізовувати продукцію на території Росії. Тобто ми будемо і піднімати мито для аналогічних автомобілів, але зроблених за рубежем», — наголосив І. Шувалов.

Новообраний президент США, Барак Обама, також планує в умовах світової кризи захищати американську автомобільну промисловість шляхом запровадження мита, що обмежуватиме імпорт. Програма нового президента-демократа насичена соціальними ініціативами і положеннями про захист власного виробника. Підвищення митних зборів в умовах небувалого спаду виробництва автомобілів, скорочення персоналу і навіть закриття підприємств повинно послужити рукою порятунку для галузі.

Мито виконує відразу кілька функцій. По-перше, це дохідна стаття бюджету. По-друге, це стимулювання іноземних автовиробників створювати підприємства в країні, в якій діють обмеження. А розмір мита повинен забезпечувати конкурентоспроможність вітчизняного товару в порівнянні з імпортним. Таке можливо лише в ситуації, коли вітчизняний автомобіль дешевший за імпортний щонайменше на 10%. Така цінова різниця стане стимулом для споживача купувати моделі, зроблені в Україні. Ті ж, хто віддає перевагу автомобілям, привезеним із-за кордону, зможуть купити автомобіль, доплативши за нього на користь держави.

Діючі правила СОТ дозволяють країнам запроваджувати протекціоністські заходи для захисту власної промисловості в кризових ситуаціях. Підняття митних зборів у даній ситуації дасть позитивний ефект не тільки для підприємств, що виробляють продукцію як для українського ринку, так і на експорт, а й вирівняє негативне зовнішньоекономічне сальдо країни, так само як і збільшить дохідну частину бюджету. Автомобілі становлять 14% у структурі українського імпорту, що є найбільшим показником серед не сировинних продуктів. Тільки за вісім місяців цього року в Україну імпортовано транспортних засобів на суму, що перевищує 8,2 млрд. $.

Діючі до 2008 року пільги давали можливість вітчизняним автомобільним заводам не тільки стабільно працювати, а й розвиватися: збільшувати виробництво, освоювати нові моделі. За останні роки обсяги виробництва автомобілів в Україні постійно збільшувалися (у 2007 році тільки ЗАЗ випустив 282 000 автомобілів), збільшувалася і частина вітчизняних автомобілів, що продавалися, у загальному обсязі продажів на ринку. Одержавши, після вступу до СОТ, більш дешеві іномарки, український споживач відмовляється від купівлі вітчизняних машин. До чого привела подібна політика відкритих імпортних воріт, ми вже бачимо зараз —криза, скорочення, девальвація — люди залишаються без роботи і доходу, і багато хто вже не може собі дозволити купівлю автомобіля. Проблеми відчувають не тільки підприємства машинобудування, від відкритості кордонів страждають й інші галузі. Але в автомобілебудуванні нам є що втрачати. Втрата цього виробництва буде мати дуже тяжкі наслідки. У майбутньому, така тенденція може призвести до того, що автомобільна промисловість в Україні, а з нею і більшість підприємств-постачальників, серйозно скоротять виробництво, не зможуть вкладати гроші в розвиток, а зрештою, країна одержить кілька десятків тисяч безробітних і відчутну «дірку» у бюджеті.

«Єдиний захід у сьогоднішній ситуації, що дасть можливість нам зберегти виробництво і колектив, — повернення мита на імпортні автомобілі», — стверджує голова правління Запорізького автомобілебудівного заводу Микола Євдокименко. За його словами, підприємство відчуло проблеми відразу після вступу України до СОТ і зниження мита. Однак нинішній стан справ, посилений кризовими явищами, загрожує серйозним спадом виробництва.

За оцінками аналітиків, одне робоче місце на автомобілебудівному підприємстві дає додатково роботу 7—10 людям у суміжних областях. Оцінити важливість створення і розвитку підприємств, подібних ЗАЗ, можна виходячи з того, що постачальниками заводу є майже 800 підприємств України, де теж працюють наші громадяни, одержують заробітну плату і платять податки. І якщо до 2008 року галузь, захищена митною політикою, безупинно зростала, то цього року приросту може і не бути. А за відсутності підтримки з боку держави спаду не уникнути.