16 листопада 2008 року набирає чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху». Законом передбачено внесення ряду суттєвих змін та доповнень до Кримінального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Бюджетного кодексу та 12 законів («Про міліцію», «Про дорожній рух», «Про автомобільні дороги», «Про перевезення небезпечних вантажів», «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» та ін.).

Щоб з’ясувати головні моменти нововведення, «Голос України» запросив на розмову в редакцію начальника Департаменту ДАІ МВС України, генерал-майора міліції Сергія Коломійця.

Ред.: Які зміни передбачено в новому законі?

Коломієць: Перша з новацій цього закону — види адміністративних стягнень доповнено громадськими роботами (ст.301, глава 30-А). Вони призначаються районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею) на строк від двадцяти до шістдесяти годин і відбуваються не більш як чотири години на день. Постанова суду (судді) про застосування громадських робіт надсилається на виконання органу Державного департаменту України з питань виконання покарань не пізніш як наступного дня після її винесення.

Друга — за порушення Правил дорожнього руху буде застосовуватись стягнення у вигляді адмінарешту, у випадках:

— повторної експлуатації несправних транспортних засобів, у тому числі тих, що здійснюють перевезення пасажирів;

— керування у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;

— залишення місця ДТП;

— порушення громадянами правил, норм і стандартів в утриманні вулично-дорожньої мережі, що призвело до створення аварійної ситуації або пошкодження транспортних засобів, вантажів, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна;

— ухилення від відбування громадських робіт.

Третя — тимчасове вилучення талона про проходження державного технічного огляду або ліцензійної картки на транспортний засіб (ст. 2653).

Тимчасове вилучення талона застосовується при експлуатації транспортного засобу, що має технічні несправності (несправності гальмової системи, рульового управління, тягово-зчіпного пристрою, зовнішніх світлових приладів (темної пори доби), або не укомплектованого відповідно до призначення, чи з іншими технічними несправностями, з якими відповідно до встановлених правил експлуатація їх забороняється, або переобладнаного з порушенням відповідних правил, норм і стандартів, або такого, що своєчасно не пройшов державного технічного огляду).

Тимчасове вилучення ліцензійної картки застосовується в разі порушень правил перевезення пасажирів або вантажів (без відміток у дорожньому листі про проходження щозмінного передрейсового медичного огляду та перевірку технічного стану транспортного засобу, без посвідчення водія відповідної категорії, а також направлення в рейс одного водія при здійсненні пасажирських перевезень на автобусний маршрут завдовжки понад 500 км).

Четверта — тимчасове затримання транспортних засобів на арештмайданчик (ст. 2652). Застосовується в разі порушень правил експлуатації транспортних засобів (технічні несправності, що загрожують безпеці дорожнього руху, не зареєстрованими або не перереєстрованими в установленому порядку, без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу), керування транспортними засобами з підробленими номерами агрегатів та підробленими документами, без документів на транспортний засіб, керування у стані сп’яніння тощо.

П’ята — передбачено фіксацію порушень працюючими в автоматичному режимі спеціальними технічними засобами, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, чи засобами фото- і кінозйомки, відеозапису (ст. 141, ст. 258). При цьому протокол про адміністративне правопорушення не складається, а постанова у справі про адміністративне правопорушення виноситься без участі особи, яка притягується до адміністративної відповідальності. Копії постанови та матеріалів, зафіксованих за допомогою працюючих в автоматичному режимі спеціальних технічних засобів, надсилаються особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, протягом трьох днів з дня винесення вказаної постанови.

Шоста — за керування транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (ст. 130). Зокрема передбачено:

— в перший раз: штраф від 2 тис. 550 до 3 тис. 400 грн., або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від одного до двох років, або громадські роботи на строк від сорока до п’ятдесяти годин, або адміністративний арешт на строк від семи до десяти діб;

— повторно протягом року: позбавлення права керування на строк від 2 до 3 років з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого, або громадські роботи на строк від п’ятдесяти до шістдесяти годин, або адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб;

— такі дії, вчинені двічі протягом року, передбачають позбавлення права керування транспортними засобами на строк до 10 років з оплатним вилученням транспортного засобу.

Сьома — тимчасове вилучення посвідчення водія (ст. 2651).

Застосовується у випадках порушень, за які передбачено позбавлення права керування, а саме:

— повторної експлуатації несправних транспортних засобів, у тому числі тих, що здійснюють перевезення пасажирів;

— керування у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, а також відмова від огляду;

— створення аварійної обстановки;

— невиконання вимог працівника міліції про зупинку;

— порушення правил проїзду залізничних переїздів, що призвело до створення аварійної ситуації;

— порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна.

Ред.: Мінімальний розмір штрафу водії сплачуватимуть лише за порушення правил користування пасками безпеки та мотошоломами. Решта порушень достатньо відчутно вдарять по їхніх кишенях?

Коломієць: Справді, мінімальний штраф становить від 51 до 85 грн. за порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами (ст. 121) та порушення правил дорожнього руху пішоходами (ст. 127).

Максимальний штраф — від 2 тис. 550 до 3 тис. 400 грн. — за керування транспортним засобом у стані сп’яніння (ст. 130).

Також підвищено санкції:

— за забруднення навколишнього середовища транспортними засобами: штраф на посадових осіб в сумі від 1360 до 1700 грн. (ст. 80), а за експлуатацію таких транспортних засобів на громадян: від 510 до 850 грн. (ст.81);

— у сфері пасажирських перевезень:

 за перевезення в маршрутному таксі стоячих пасажирів та на автобусному маршруті довжиною понад 500 км одним водієм штраф становить від 170 до 255 грн. (ст. 1212);

 за порушення водіями маршрутних таксі правил зупинки під час посадки (висадки) пасажирів — від 255 до 340 грн. (ст. 1212);

 за перевезення пасажирів водієм, який не пройшов передрейсового медичного огляду або контролю технічного стану транспортного засобу, — від 510 до 680 грн. (ст. 1331).

— за порушення правил, норм і стандартів при утриманні автомобільних доріг і вулиць: на посадових осіб штраф від 1020 до 1360 грн. (ст. 140);

— за перевищення швидкості руху більш як на 20 км/год. штраф від 255 до 340 грн., а більш як на 50 км/год. — від 510 до 680 грн., або громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин (ст. 122);

— за проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника, користування водієм під час руху засобами зв’язку, не обладнаними технічними пристроями, що дозволяють вести перемови без допомоги рук, — штраф від 425 до 510 грн. (ст. 122);

— за відсутність поліса (договору) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката «Зелена картка») — штраф від 425 до 850 грн. (ст. 126).

Ред.: Які новації щодо навчання водіїв?

Коломієць: Виключено з Закону України «Про дорожній рух» норму про самопідготовку водіїв механічних транспортних засобів, так званий екстерн, а отримати право на керування транспортними засобами відповідної категорії громадянин, який досяг визначеного віку та не має медичних протипоказань, може тільки пройшовши повний курс навчання за відповідними програмами. Також відповідно до вимог Європейської конвенції про дорожній рух Закон України «Про дорожній рух» доповнюється новими категоріями А1, В1, С1, D, ВЕ, С1Е, СЕ, D1E, DE та до нього вносяться обмеження щодо можливості отримати право на керування автобусами, трамваями і тролейбусами (категорії D1, D, D1E, DE) — тільки після досягнення особою 21-річного віку.

Крім того передбачено, що підготовка, перепідготовка й підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів здійснюватиметься в акредитованих закладах незалежно від форми власності та підпорядкування, які за результатами атестації отримали відповідний атестат.

На Державтоінспекцію покладаються обов’язки державного контролю за додержанням навчальними закладами, які здійснюють підготовку, перепідготовку й підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, вимог законодавства у цій сфері в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Також слід зауважити, що посвідчення водія транспортного засобу буде мати установлений термін дії, який визначатиметься Кабінетом Міністрів.

Ред.: Що буде нового в навчанні населення?

Коломієць: Навчання громадян Правил дорожнього руху здійснюватиметься згідно з типовими навчальними програмами, підготовленими Міністерством освіти і науки, погодженими з Міністерством внутрішніх справ України і Мінтрансзв’язку та затвердженими Кабінетом Міністрів.

Міносвіти забезпечить вивчення Правил дорожнього руху в дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах, а також підготовку й перепідготовку педагогічних працівників, діяльність яких пов’язана з навчанням громадян Правилам дорожнього руху та підготовкою, перепідготовкою і підвищенням кваліфікації водіїв транспортних засобів. Розвиток у дітей навичок безпечної поведінки на дорогах розпочнеться в дошкільних навчальних закладах із трирічного віку. У загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах може проводитись навчання учнів Правил дорожнього руху за програмами підготовки водіїв категорій А1, А, В1, В.

Ред.: Кабмін має розробити систему штрафних балів, яка згодом буде затверджена поправками до цього закону. Коли це станеться?

Коломієць: Кабінету Міністрів України доручається в місячний термін з дня набрання чинності законом розробити і внести на розгляд Верховної Ради України законопроект про запровадження нарахування штрафних балів. На сьогодні проект такого закону вже підготовлений і проходить відповідну експертизу в Міністерстві юстиції. Після доопрацювання, з урахуванням висловлених зауважень, він у встановленому порядку буде переданий до Кабінету Міністрів України для подальшого опрацювання та внесення до Верховної Ради України.

Ред.: Чи варто чекати порядку на дорогах, якщо документ тільки збільшує штрафи, але не кладе край корупції в ДАІ? Адже законопроект фактично не передбачає механізму посилення контролю за працівниками ДПС.

Коломієць: Відповідальність є — аж до кримінальної. Хіба можна говорити про додаткову відповідальність працівників ДАІ за порушення правил водіями? Це те саме, що покласти відповідальність на газівника за те, що споживач неправильно користується газом...

Ред.: Мається на увазі: коли працівник ДАІ зупинив водія і некоректно провів розслідування... В цьому варіанті — яка відповідальність?

Коломієць: Це не потрібно додатково врегульовувати законодавчо, питання врегульовується на рівні наших відомчих документів. Законодавча база нормальна.

По-перше. Ми запроваджуємо контрактну систему роботи. На сьогодні, згідно з чинним законодавством, дуже важко звільнити працівника ДАІ, навіть якщо його спіймано на хабарі. У контракті перший крок у цьому напрямку зроблений, запроваджений наказом, який зареєстрований в Мін’юсті. Зокрема, інспектор ДАІ не має права тримати при собі валюту і більш як 100 грн. готівкою.

По-друге. Інспектор не має права працювати десь в іншому місці, окрім того, де визначено.

Новою технікою обладнуються автомобілі. До кінця року 350 авто закінчимо облаштовувати, а всього у нас працює до 1500 машин. Екіпажі будуть озброєні трьома камерами ззовні (спереду автомобіля, ззаду та з боку тротуару) та однією в салоні. В нормативних документах ми випишемо, де потрібно стояти та спілкуватися. З одного боку, це захистить громадянина від хамства інспектора, а з другого — працівника ДАІ у тому разі, якщо якась особа тиснутиме на інспектора. Всі дії зніматимуться на камеру. Не кожен полізе в кишеню за якимсь посвідченням.

Також створюються контрольні групи. З 17 листопада вони їздитимуть по дорогах, не для того, щоб брати хабарі, а щоб дивитися, як проходить робота інспектора ДАІ. Всі сили й засоби міністерства буде кинуто на виявлення порушень серед працівників ДАІ: оперативні служби, зйомка, запис, внутрішня безпека.

Я вважаю, що ми багато зробили в цьому напрямку. Інспектору ДПС, який стоятиме на вулиці, заробітна плата збільшиться. За рахунок скорочення таких категорій, як працівники МРЕВ, апарату ДАІ та ін.

Цей закон потрібний. Якщо раніше кількість жертв щороку зростала на 200, 300, 400, то за 2007 рік — на 2 тисячі. І ситуація погіршується. Нове покоління водіїв, яке з’явилося за останні 8 років, втратило повагу до закону. Треба виправляти ситуацію.

Почали з того, що зібрали всіх працівників профілактичної служби і націлили на те, щоб у кожній обласній та регіональній газеті з’явилися роз’яснювальні інформації, щоб у транспортних колективах ознайомилися зі змінами. Головне для нас: не впіймати когось на гарячому і заробити гроші, а убезпечити наші дороги, а значить, і людей від трагедій.

Ред.: Для зменшення кількості випадків хабарництва на дорогах чи не доцільніше було б спочатку повністю здійснити матеріально-технічне забезпечення (встановити відеокамери, видати диктофони інспекторам), а вже після цього запроваджувати нові розміри штрафів? Щоб водії знали, що на певній ділянці працює відеокамера.

Коломієць: Треба їхати за правилами не лише там, де стоїть інспектор, а скрізь. Звичайно, ми оперативно розставимо камери спостереження. Секретів, де вони стоятимуть, не буде. Дуже швидко їхнє розташування з’явиться в Інтернеті, і всі будуть про них знати. Це так само, як у Європі. Коли навігатор починає блимати, він сповіщає, що ви — в зоні роботи камери. Тому ховати їх немає сенсу. Їх потрібно захищати. Є люди, які свідомо ламають їх, збивають. А вони коштують сотні тисяч гривень.

Давайте захищати не порушників, а тих, хто їздить за правилами, таких більшість. У нас ще є й суд — незалежний. У суді треба доводити істину. Ми будемо впливати на наших працівників. Наприклад, чому цей «Мерседес» оштрафовано на 340 грн., а не на 510 грн.? Будемо все це аналізувати та діяти.

Ми будемо дещо коригувати роботу на дорогах. Ми не будемо відразу зупиняти й виписувати штраф у сумі 85 грн. за невикористання ременів безпеки, чи за відсутність дитячих крісел. У «Жигулях» — троє дітей, як можна купити всім крісла, коли нема чого їсти? Якщо тобі не шкода своєї дитини, можеш їздити без дитячого крісла. Головне — не в цьому. В нас сьогодні настільки брутально їздить водій, що треба в першу чергу навести порядок в дотриманні правил дорожнього руху (червоне світло, перевищення швидкості, їзда зустрічною смугою тощо). Тобто, ми конкретно напрацьовуємо стратегію того, як з 17 числа зможемо застосовувати норми закону.

Треба відпрацювати положення про: затримання на штрафмайданчик, вилучення талону технічного огляду, посвідчення водія і т. ін. Ми напрацювали вже проекти для погодження в Кабінеті Міністрів. Згадані норми не застосовуватимуть з першого дня, а поступово, розумно. Багато що тут залежить від ЗМІ, щоб роз’яснювали ситуацію. До речі, є багатоканальний телефон довіри, за яким можна вирішувати багато питань. Ми реагуємо на всі ці сигнали. У нас немає такого завдання, щоб над кимось знущатися чи грабувати населення. У нас завдання одне: навести порядок на дорогах.

Ред.: Відеозйомку треба вести обов’язково з дозволу суду.

Коломієць: У законі записано, що ми маємо право вести відеозйомку без дозволу суду для фіксацій порушень правил дорожнього руху. Там також записано, що це вже є протоколом. Протокол у такому випадку не складається, а сама фотографія є фіксацією факту порушення. Надсилається людині знімок з постановою. Вона отримує і протягом 10 діб може в суді або в ДАІ оскаржити. Якщо це не зроблено, власник транспортного засобу підпадає під відповідальність. З 1 січня запроваджується положення: якщо не сплатив вчасно, штраф подвоюється. Основний контроль буде під час техогляду та під час будь-якої реєстраційної операції або заміни посвідчення водія.

Ред.: Яким чином водії платитимуть штрафи? І як ДАІ контролюватиме цей процес?

Коломієць: На місці штраф ніхто сплачувати не буде. Невідворотність покарання — ось головний принцип законодавства. Якщо покарання не настає, то воно не спрацьовує. Раніше ми писали протоколи, які направляли в суд. 60% із них взагалі не розглядалися. В поточному році виписано 6,5 млн. протоколів і направлено в суди. Із 800 тис. тих протоколів, що передбачають позбавлення водійських прав, 20% взагалі не прийнято до розгляду. Якщо накладалися стягнення, вони зовсім не доходили до людини або не виконувалися. Далі контроль повністю втрачався. Сьогодні, якщо людина отримала штраф, вона має його вчасно сплатити.

Ред.: Куди спрямовується штраф?

Коломієць: Половина штрафу йде в місцевий бюджет, а друга — в державний. У ДАІ та МВС кошти не йдуть. Сплачувати треба в банківських установах.

Доручено нам законом розробити проект документа про штрафні бали. Ми хочемо передбачити пластиковий талон попереджень з чіпом. Закладається такий принцип: якщо ти розрахувався на місці (деякі банки за свої кошти готові зробити цю всю систему та розставити термінали), на 1 чи 2 бали зменшується. Наприклад, за порушення нараховується 5 балів, а за те, що сплатив одразу, замість 5 нараховується 3 бали. Після того, як людина набрала 30 балів, вона іде на перевірку знань правил дорожнього руху. Склав екзамени — далі їдь, не склав — іди вивчати. Там буде спрощена система оплати. Готівку брати не будуть. Тому людина повинна платити через банк або оскаржувати в суді дії інспектора. Сьогодні дуже серйозну увагу ми приділяємо тому, щоб навчити інспекторів правильно застосувати норми закону, складати протоколи тощо. За сім років досвід втрачено.

Ред.: Інспектори матимуть право вилучати водійські посвідчення й талони про проходження державного технічного огляду (ліцензійної картки). Чи не буде це порушенням майнових прав громадян?

Коломієць: Взамін водійських прав ми даємо тимчасовий талон, який діє до трьох місяців. Це є дозвільний документ.

Ред.: Водій заплатив за шматок пластмаси.

Коломієць: Це не приватна власність. Якщо є підстави позбавити його цієї пластмаси, це вирішуватиме суд. Яка це власність? Що можна зробити з цією власністю: продати?

Ред.: Спалити...

Коломієць: Це не власність. Це матеріальне підтвердження спеціального права. А те, що він за нього заплатив, — то він відшкодовує вартість виготовлення. Адже, на жаль, бюджет поки що нам на це гроші не дає.

Порядок дуже простий: тимчасово затримується посвідчення водія, складається протокол, виписується тимчасовий талон на право керування, реєструється в журналі № 1, а потім в журналі № 2 на відсилання. Там нічого складного немає. Однак ця норма закону почне діяти, коли буде прийнята постанова Кабміну. Коли тимчасово затримують права, жодний штраф не стягується.

Ред.: У новому законі з’явилася стаття, якої раніше не було, — це користування мобільним телефоном під час руху транспортного засобу. Але як довести, що водій користувався ним? Має бути певна доказова база? Зростання сум штрафів та стягнення їх з водіїв на скільки зменшить порушення — на 10%, 15% чи 30%?

Коломієць: Гадаю, що через рік-два, коли люди усвідомлять, що платити доведеться, що штрафи досить значні, разів у 5—6 зменшиться кількість порушень. Щодо мобільних телефонів. Коли інспектор складає протокол, може записати туди ще двох свідків. У людини є право оскаржити в суді. Тоді підключаться наші юристи, братимуть запити з телефонної мережі на час, коли складався протокол. Якщо виникають такі суперечливі моменти, ми націлюємо на те, щоб були засоби фото- та відеофіксації. По телефону навіть злочини розкривають: хто куди дзвонив, з ким та про що розмовляв.

Ред.: Один із найбільш суперечливих і не до кінця зрозумілих пунктів — покарання у вигляді громадських робіт. Скажіть, які саме роботи виконуватимуть порушники?

Коломієць: У кожному регіоні це визначають місцеві органи влади. Подібні заходи застосовуються в кримінально-виконавчому законодавстві. У КВК розписано, як вони реалізуються.

Для адміністративного законодавства це нове. Але порядок виконання відомий. Якщо один раз ти їдеш п’яний — можуть дати громадські роботи, другий раз п’яний — теж можуть, але за третім разом — оплатно вилучається автомобіль, і людина позбавляється до 10 років права керувати транспортним засобом. Тобто, якщо водій не розуміє і втретє попадається п’яним за кермом — покарання буде дуже суворе.

По суті, якщо ми прийдемо до нормальної правової держави, а ми йдемо цим шляхом, то це буде суттєве покарання, коли людина буде йти відпрацьовувати. Єдине: ці покарання не повинні принижувати честь і гідність людини, вони не можуть тривати більш як 4 години на день, а розміри — від 40 до 60 годин — визначені законодавством.

Ред.: Це нагадує колишні 15 діб.

Коломієць: Це — адмінарешт. Він також присутній. За першу п’янку до десяти діб можна винести адмінарешт, за другу — 15 діб. За третю — забирають автомобіль та позбавляють права керування до десяти років.

Ред.: Оплатне вилучення автомобіля? Хто оцінюватиме?

Коломієць: Оплатне вилучення. Оцінюватиме експерт, реалізує держава. Людина жодного відношення не має до тієї реалізації. Буде ціна нормальна для того, хто купує. Це теж свого роду покарання.

Ред.: Навіщо вводиться термін дії водійських посвідчень, як обчислюватиметься такий термін для водіїв, що вже мають права, і чи буде на нових посвідченнях помітка про водійський стаж? Адже ті ж страхові компанії водіям зі стажем надають значні знижки.

Коломієць: Дуже доречне запитання. Коли отримуються права, ставиться на першій сторінці помітка про стаж. Можливо, потрібно ще ставити першу дату отримання прав. Доопрацюємо постанову з цього приводу.

За останні 17 років у нас тричі змінювалася редакція правил дорожнього руху. Я вважаю, що її знову потрібно змінити на нову. Включити всі поправки плюс дещо з нового законодавства. Тому перездавати — це нормальна світова практика. В Європі ця практика — повсюди, конвенція міжнародна діє, і ми до неї приєдналися. Вона передбачає обмеження терміном.

Ред.: Це законом воно буде прийнято чи постановою?

Коломієць: Постановою Кабінету Міністрів України. Для людей старшого віку, можливо, перездавати потрібно буде раз на п’ять років.

Ред.: У Росії Держдума розглядає законопроект про відповідальність співробітників ДАІ за необґрунтоване направлення водія на експертизу стосовно вживання ним алкоголю тощо (60 відсотків водіїв виявились тверезими). Чи планується в Україні така практика, у світлі того, що новий закон, окрім відповідальності за вживання алкоголю, наркотиків, доповнений відповідальністю і за вживання лікарських речовин, що, зокрема, знижують реакцію?

Коломієць: Те, що 60 відсотків водіїв тверезі — це не заслуга водіїв. А ознака корумпованості лікарів. Ми сьогодні передбачаємо автоматизацію цього процесу, щоб там виключити людський чинник. У нас існує два методи визначення сп’яніння:

— експрес-метод (до тисячі гривень коштує один такий прилад). Водій дихнув туди, і стрілочка показала, чи є в нього щось чи немає;

— розширений, сертифікований (18 тис. грн. коштує). Він буде застосовуватися тоді, коли перший прилад показав позитивну реакцію. Цей прилад показує вміст у крові алкоголю та видає документ, в якому все чітко і зрозуміло буде вказано. Цей прилад опломбовано, сертифіковано, проходить постійні перевірки.

Ми передбачали: до 0,2 проміле (це загальновідома світова практика) може бути природно, що в людини вміст алкоголю в крові. Від 0,2 до 0,5 — у різних країнах по-різному. В одних — дозволяється, в інших — ні. Це коли людина цілком контролює себе, але трошки уповільнена реакція. Я вважаю, що в такому разі вже не треба дозволяти сідати за кермо. До 0,2 можна — це кефір випий чи квас. Після 0,5 — всі згодні, що це вже середня ступінь сп’яніння. Я за те, щоб у редакції було записано: дозволяється до 0,2.

Є уточнення, що під впливом алкогольних, іншого сп’яніння, або під дією лікарських препаратів, які знижують реакцію, водій може відмовитися від експертизи, тоді його вважатимуть п’яним.

Ред.: Якщо в дорозі у людини стався серцевий напад, вона прийняла корвалол. Через 20 метрів її зупиняють інспектори ДАІ. Вона дихнула і — відповідно... Як діяти в такій ситуації?

Коломієць: Для того, щоб підстрахуватися, ми віддаємо перевагу техніці. Тобто — у кожного інспектора буде спеціальний експрес-прилад. Якщо нічого не виявлено — до побачення. Але якщо прилад щось виявив, водієві пропонують пройти серйозну експертизу на нашому приладі, такі будуть лише в декількох містах або пересувні лабораторії їздитимуть. Тоді він проходить серйозну експертизу з роздруківкою або їде до лікаря.

Ред.: Хто відшкодує втрату часу, коли не підтвердилося, що водій вживав алкоголь. Хто компенсує?

Коломієць: До трьох годин дозволяється адмінзатримання. Якщо є ознаки правопорушення, для з’ясування обставин дозволяється затримання.

Ред.: За новим законом, право розглядати справи про більшість адміністративних правопорушень у сфері гарантування безпеки дорожнього руху, яке до цього часу мав суд, передано посадовим особам органів внутрішніх справ. Чи не вважаєте ви, що цим скасовано принцип невинуватості особи? Адже, оскаржуючи постанову працівника ДАІ в суді, водій вже вважається винним, якщо не доведе протилежне, тобто саме на водія покладається обов’язок доводити свою невинуватість.

Коломієць: Кожна людина виконує певні обов’язки. Хтось — міліціонер, хтось — журналіст, хтось — водій. Йому державою дані певні повноваження. Від імені держави він їх здійснює.

Ред.: Наприклад, в суд надійшла постанова, що водій проїхав на червоне світло. А водій доведе, що він проїхав на зелене, що блимало.

Коломієць: А чому ви думаєте, що інспектор — це людина, яка стоятиме та щось вигадуватиме? У нас що, мало порушників, чи він просто не любить цю людину?

Ред.: Водій може написати в протоколі, що міліціонер вимагав у мене хабар. Тоді вже інспекторові доведеться виправдовуватися.

Коломієць: Для цього є телефон довіри. Нехай телефонує, ми виїжджатимемо та розбиратимемося на місці.

Ред.: Наприклад, у Правилах дорожнього руху є пункт: неправильно оцінив дорожню обстановку. Користуються ваші працівники цією ж формулою для того, щоб визначати не хто має рацію, а хто — винен.

Коломієць: Це стосується ДТП.

Ред.: Не тільки. Зупиняються два водії та починають з’ясовувати стосунки. Під’їжджають ваші працівники і кажуть, що винні обидва...

Коломієць: Якщо ДТП сталося, тоді під’їжджає працівник ДАІ, оцінює ситуацію та реєструє порушення.

Ред.: Їздити по Києву, не порушуючи правил дорожнього руху, практично, неможливо. Там, де потрібно стояти та регулювати рух, інспекторів ДАІ немає. Наприклад, перед в’їздом на міст Патона ніколи не побачиш міліціонера, але за 20 метрів далі — вони збоку стоять. Питається, для чого? Коли потрібно розрулювати ситуацію в іншому місці. Водії виходять і самі починають регулювати рух на дорогах. Таких моментів по Києву — дуже багато.

Коломієць: Згоден. У нас київські керівники полюбляють ставити експерименти: то вони забороняють будь-кого карати, півтора місяця взагалі не було відповідальності. То кажуть: не регулювати та не вимикати світлофори. Всі фахівці.

Ред.: Хіба у вас не єдина структура?

Коломієць: У тому-то й річ, що немає в нас єдиної структури. Ми формуємо політику, проводимо різні заходи тощо, а всі працівники ДАІ — у штаті УМВС. Вони вже призначають, знімають з посади. У нас кадрової вертикалі немає. Я навіть прибиральницю призначаю через кадри УМВС. У Києві ситуація — особлива. В інших містах вона — більш-менш нормальна.

Ред.: Наприклад, є генеральне доручення. Водія зупиняє працівник ДАІ і каже, що він не має права їздити по генеральному дорученню, бо є тимчасовий реєстраційний талон.

Коломієць: Дійсно, зараз записано в постанові Кабміну, що для того, щоб керувати автомобілем за дорученням, ти маєш отримати реєстраційний тимчасовий талон на себе. Але разом з тим, якщо ти не хочеш отримувати доручення, а тільки тимчасовий талон, тоді теж маєш право їздити. Це — навіть дешевше, ніж отримувати доручення. Тобто: якщо ти отримав доручення, повинен ще зареєструватися, що ти будеш їздити на цій машині. І маєш отримати тимчасовий талон. Але, якщо ти просто отримав тимчасовий талон, цього достатньо, щоб керувати транспортним засобом. Але ти не можеш продати його, обміняти тощо.

Ред.: А без власника можливо зробити цей талон?

Коломієць: Якщо доручення є, тоді можливо отримати. А за відсутності такого талону буде серйозна відповідальність — штраф до 810 грн.

До речі, якщо той, хто їздить за дорученням, порушив правила дорожнього руху, штраф буде накладено на власника (співвласника) автомобіля, а не того, хто керував авто за дорученням. Власник авто має протягом десяти діб оскаржити це рішення.

Ред.: За новими правилами, власникам причепів потрібно буде здавати на права та отримувати талон на причеп?

Коломієць: Якийсь перехідний період ми передбачимо в постанові. Треба пропонувати не менш ніж два роки. У нових водійських посвідченнях будуть категорії А, А1, В, В1... Можливо, деяким категоріям взагалі не потрібно буде перездавати.

Ред.: Зараз почалася реконструкція доріг до Євро-2012. ДАІ може контролювати хід будівництва?

Коломієць: Ми контролюємо на всіх стадіях: проектування та будівництва. Під час приймання дороги в експлуатацію членом комісії є працівник ДАІ. Це — також наша функція: контроль за будівництвом та реконструкцією доріг та їх утриманням. На жаль, раніше були дуже незначні санкції, тому вплив був мінімальний.

З проектування, особливо таких масштабних проектів, наш голос — невирішальний.

Ред.: Дякуємо за розмову.

Коломієць: Прошу.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.