Армен Джигарханян — актор радянського кіно, якого люблять і пізнають всі глядачі. Йому 73 роки. Хто не пам’ятає його куплети у кінофільмах
«Собака на сіні», жорстокого і розумного терориста в «Тегеран-43», пещеного білогвардійського капітана в «Невловимих месниках». Армен Борисович — народний артист СРСР, лауреат Державних премій, орденоносець. Він занесений до книги рекордів Гіннесса як актор, якого найбільше знімають (більш як 250 ролей у кіно- і телефільмах). Іронічна епіграма Гафта «набагато менше на землі вірменів, ніж фільмів, у яких зіграв Джигарханян».—
Армене Борисовичe, я чув, що ви давно мрієте приїхати у Київ, в Україну на гастролі?— Так, є в мене така мрія. Я дуже люблю Україну, багато знімався в Києві і, сподіваюся, у мене залишилися шанувальники і друзі на українській землі.
— І що ж потрібно, щоб ваш театр приїхав на гастролі до Києва?
— Зовсім нічого. От отримаємо запрошення й у наступному році в травні, коли зацвітуть каштани, чекайте на нас. Ми вже обговорювали наші гастролі, ми можемо привезти шість хороших вистав.
— Я нещодавно прочитав вашу книгу
«Самотній клоун». Ви, який клоун, білий чи рудий?— Гадаю, що рудий, я хочу казати правду, а не просто розважати. І що довше я живу, то
«рудизна» для мене важливіша, принциповіша. Я шкодую, що перестав грати на сцені. Коли граєш, розумієш, у чому магія мистецтва клоуна, людини, здатної казати правду. Велику, серйозну правду, але зі смішним обличчям.— Сьогодні всі дружно говорять про одне, немає національних духовних гуру, немає праведників, інтелектуальних авторитетів. Куди вони всі поділися?
— Таких людей завжди мало. Я думаю, що
«велика свобода», в якій ми сьогодні живемо, — річ небезпечна. Вона може привести до втрати духовності.Свобода апріорі припускає високий рівень знань, інтелігентності. У свободі треба мати, точніше, виховати в собі іншу нервову систему. Я, наприклад, бачу у своєму театрі, що в моїх колег немає свободи, немає додаткового кисню, немає творчого драйву.
Це аж ніяк не означає, що свободу треба закривати. Але необхідно вловити баланс свободи і відповідальності. Це дуже важливо. Приміром, коли після блокади, голодним ленінградцям дали багато їжі, найпоширенішою була смерть від завороту кишок.
— Ви важко пережили розвал СРСР?
— Ні. Формально ні. Свободи стало багато, але вона перетворилася на хаос. І ще. Після розвалу СРСР я став набагато більше грошей заробляти. Але я не зрадив свої погляди, принципи, цінності.
— Нинішнє духовне життя визначає політика. Усі театральні пристрасті у політиці. Чи настане час, коли народ припинить цікавитися політикою, а житиме літературою, музикою, театром?
— Політика явище тимчасове. Я пам’ятаю, як ми дивилися засідання Верховної Ради СРСР. Стільки було пристрастей. А куди вони поділися? А в театр люди ходили три тисячі років і далі у театрі відкриватимуть таємниці буття.
— Навіщо сьогодні на театральній сцені стільки еротики, відвертих сексуальних сцен? Хіба без цього не можна донести надідею вистави?
— Знаєте, мені теж дуже подобається стриптиз, але він доречний не в театрі, а в кабаре, клубі, ресторані. Гадаю, що це не наша культура, ми трохи інші. Такі вистави роблять малообдаровані люди. Не може бути, щоб талановита людина спекулювала на класиці, розріджуючи її сучасною неценцурною лайкою та еротикою.
— А в Бога ви вірите?
— Я атеїст лише в тому, що не маю потреби в Бозі, коли самому треба нести відповідальність. Я маю зробити, а не сподіватися, що це зробить Бог. Якщо Бог допомагає людям жити — це добре. Але я приймаю рішення сам.
— Ми дивимося і любимо старі фільми. Ефект впізнавання і є момент одержання задоволення. Вам сьогодні не потрібно грати, ви прекрасні тому, що вас усі знають і впізнають. Сьогодні вам пропонують ролі, але ви не погоджуєтеся. Чому?
— На сцені завжди треба складати іспит, гіпнотизувати глядачів. Це не так просто. Часто не завжди дозволяє здоров’я. Є багато пропозицій. Хоча зменшилася кількість знімальних днів, збільшилися гонорари, та я не погоджуюся. Мені вже багато років. Важко бути родзинкою в шухляді з родзинками!
— А до Вірменії, на батьківщину вас тягне?
— Єреван — моя батьківщина. Я нещодавно був там на гастролях. Уперше зі сцени під час зустрічі з глядачами я сказав, що
«боюся». Вже немає нікого, з ким я дружив, кого любив. Ще більше боюся — підходить до мені літній, сильно пом’ятий чоловік і з’ясовується — це мій шкільний товариш. Ми не впізнаємо людину тільки тому, що це дуже важкі спогади.— З роками накопичуються цинізм, втома від повторів життя. А що вам допомагає бути таким ексклюзивним мрійником?
— Не знаю. У мені накопичується якась енергія і її треба звільнити. А взагалі, що довше я живу, то менше в мене відповідей на складні запитання. Я не кокетую.
Розмовляв Віктор ТИМОШЕНКО.
Москва.
Фото автора.