На сьогоднішній день добровільне медичне страхування (ДМС) працівників залізничного транспорту забезпечують кілька страхових компаній. Керівництво українських залізниць підписало відповідні договори на страхування понад 330 тисяч працюючих і понад 100 тисяч пенсіонерів. Сьогодні більш як 150 тисяч працівників Укрзалізниці мають на руках прямі договори зі страховими компаніями. Загальна сума страхових платежів становить понад 100 млн. грн. на рік.

На думку деяких фахівців, нині рада профспілок залізничників і транспортних будівельників України нав’язує залізницям повний перегляд діючого ДМС і передачу права страхування лише одній компанії — ЗАТ «Інтер Експрес», яка практично не має досвіду страхування такої кількості клієнтів. Така пропозиція ради профспілок, вважають критики, може призвести до руйнації добре налаштованої системи ДМС на залізничному транспорті, погіршення рівня медичної допомоги, виникнення соціальної напруженості серед працюючих на Укрзалізниці та пенсіонерів галузі та порушення прав застрахованих залізничників на вибір страхової компанії, оскільки страхування є добровільним і на кошти застрахованої особи.

Одна за всіх

— Наша мета — зробити медичне страхування залізничників зрозумілим з боку страхових компаній, — розповів голова ради профспілок залізничників та транспортних будівельників Вадим Ткачов. — Зараз страхові компанії, з якими ми працюємо, повертають страхувальникам десь 65 відсотків, а деякі навіть тільки близько половини страхових внесків: це медичне обслуговування, харчування, медикаменти. 35 і більше відсотків йдуть на адміністративні витрати. Ми поставили вимогу компаніям: гранична межа коштів, які ви залишаєте у своєму розпорядженні, — 20 відсотків, а 80 відсотків віддайте людям, — зазначив голова і самокритично зізнався, що ці цифри були взяті «зі стелі». — Ми знайшли одну компанію, яка погодилась на всі наші вимоги, навіть включила представника профспілок до наглядової ради для контролю за фінансами. Це «Інтер Експрес». Те, що фірма не має достатнього досвіду в страхуванні такої кількості людей, це неправда, — наголосив В. Ткачов. — Так, це молода компанія, але її керівники тривалий час уже працювали із залізницями України.
Наявність лише однієї страхової компанії, на думку співрозмовника, не приведе до монополізації послуги на українських залізницях, бо інші фірми врешті-решт будуть вимушені погодитись на умови профспілок. Те, що йдеться про підвищення страхового внеску до 30 грн., не повинно лякати людей, адже половину суми виплачуватиме роботодавець.

Чи буде це добровільним страхуванням?

Зараз працівники галузі самостійно вносять платежі — від 16 до 24 грн. на рік. А в постанові ради профспілок передбачена система 50 на 50, тобто половину страхової суми гарантовано вноситимуть залізниці.
— Виходить, це вже не буде добровільним страхуванням, — зазначив у коментарі УНІАН голова Вільної профспілки машиністів України Семен Каріков. — Змусити людей до обслуговування в одній компанії можна різними способами. Я пригадую часи, коли залізничників «особливими» методами запрошували в клієнти «Експрес-банку».
С. Каріков вважає, що для руйнації сталої системи ДМС намагаються використати Міністерство транспорту та зв’язку України. В окремому розпорядженні міністерства керівникам залізниць і гендиректору Укрзалізниці пропонується «терміново!» забезпечити «добровільне» медстрахування працівників і пенсіонерів Укрзалізниці згідно з постановою президії Ради профспілок залізничної галузі від 17 липня 2008 року.
— У цій постанові вказано, що залізничні профспілки вже підписали тільки з однією компанією ЗАТ «Інтер Експрес» договір про забезпечення медичним страхуванням працівників залізниць, — сказав С. Каріков.
На думку голови Вільної профспілки машиністів України, навряд чи варто безпосередньо звинувачувати Мінтрансзв’язку в спробі зруйнувати систему ДМС:
— Швидше за все, хтось намагається використати чи «підставити» міністра. Адже дивним є, коли чиновник такого високого рівня фактично займається лобіюванням інтересів якоїсь приватної структури. Очевидно, хтось в міністерстві намагається «проштовхнути» рішення Ради профспілок залізничної галузі, яка, судячи з усього, зацікавлена в співробітництві з новим страховиком.
С. Каріков вважає, що новий монополіст зможе добре віддячити тому, хто приведе йому близько 450 тисяч страхувальників, і за кожного буде гарантовано сплачено від 16 до 24 гривень щомісяця.
«Гадаю, що ніхто нікого заштовхувати в нові умови не буде. В Укрзалізниці міцна управлінська вертикаль, і, я сподіваюсь, що вона і цього разу спрацює без збоїв. А ми зі свого боку своїм первинним ланкам теж повідомимо, що це — черговий «розіграш» і вв’язуватися у нього не варто», — резюмував Семен Каріков.

Позиція міністра

Міністр транспорту та зв’язку України Йосип Вінський не вбачає ніякої проблеми в тому, що можливість здійснювати добровільне медичне страхування може отримати одна структура:
— Просто профспілкова організація визначилась з тим, щоб створити єдину систему медстрахування. Я це рішення підтримую — справді повинна бути одна система під контролем профспілок, — зазначив міністр. — Тобто профспілки визначили ситуацію, вони її повністю контролюють і за ситуацію відповідають. Профспілки створили лобізм, і я це підтримую. Те, що до цього часу робилося, — це була безсистемність.

Олексій ЗДОРЕНКО.