Громадське обговорення генерального плану розвитку міста на наступні 25 років відбувалося в Одесі вперше

Ні методики, ні сценарію ніхто не знав. У міському управлінні архітектури й містобудування вирішили розмістити в одному з найбільших виставкових залів графічні аркуші з описом нового генплану. У залі організували чергування архітекторів, які мали давати роз’яснення, консультації всім відвідувачам. Тут само помістили книги для відгуків.

Скажемо так: архітектори—розробники генплану Одеси не розраховували ні на активність жителів міста, ні на пропозиції, висловлені ними. Але заради формальності громадське обговорення провести було необхідно — така вимога закону України про архітектуру й містобудування.

На подив розробників документа — фахівців київського інституту «Діпромісто» — у виставковий зал на вулиці Троїцькій кинулися тисячі одеситів. Наплив бажаючих був настільки великий, що довелося продовжувати строк обговорення проекту. Результатом паломництва городян стали абсолютно не прогнозовані архітекторами й керівництвом міста стихійні мітинги, пікети, акції, протести людей проти пропонованого їм варіанта розвитку міста.

Основні вимоги пікетувальників такі — вони були категорично проти передбаченого в новому генплані знищення будинків приватного сектору в рекреаційній зоні й будівництва на їхньому місці висоток. Не радував, приміром, жителів окремих районів міста — Чорноморки, Чубаївки, Сахалінчика, Лузанівки, той факт, що у звичних для їхнього проживання районах повинні з’явитися нові дороги.

Протистояння, що почалося після громадського обговорення проекту генерального плану, загрожувало перейти межі звичайного заходу й перетворитися на стійкий детонатор, який міг підірвати суспільно-політичну ситуацію в місті.

До честі одеського міського голови Едуарда Гурвіца і його команди, вони не стали загострювати протистояння, що намітилося між владою й жителями. Було ухвалено рішення відправити генеральний план на доопрацювання, а через три місяці провести повторні громадські слухання.

У новому варіанті генплану були практично повністю враховані всі зауваження людей. Його обговорення вирішили провести по районах міста. У трьох — Суворівському, Київському й Малинівському, а саме там очікувалися найбільш масштабні зміни в архітектурному вигляді — громадські слухання пройшли дещо емоційно, але в цілому, за словами виконувача обов’язків головного архітектора міста Володимира Колокольникова, дуже й дуже продуктивно.

Підсумком громадських слухань стало схвалення одеситами в цілому концепції нового генерального плану розвитку міста. У свою чергу міська влада одержала практичний досвід в організації й проведенні діалогу з городянами.

Проведення громадських слухань передбачене статтею 13 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Порядок їх організації визначається Статутом територіальної громади. Такого в Одесі досі немає, і тому немає відповідей на багато питань на кшталт: з якого приводу необхідно проводити громадські слухання? Як часто? Як реалізовувати на практиці пропозиції громадян? І так далі.

Друга чарка (йдеться про обговорення регуляторного акту «Про затвердження порядку узгодження вартості проїзду на автобусних маршрутах загального користування в режимі руху «маршрутне таксі в Одесі») виявилася не колом. Розроблений місяць тому регуляторний акт був надрукований у газеті «Думська площа» і розміщений на офіційному інтернет-сайті міської ради. Заступник начальника управління економіки, інвестиційної політики й зовнішньоекономічної діяльності Євгенія Квятковська розповіла, що проект документа викликав величенний резонанс у місті. Він мав стати таким собі балансом інтересів пасажирів і перевізників. На адресу депутата міської ради Олексія Гончаренка, з ініціативи якого й було організовано ці громадські слухання, надійшло понад 20 тисяч пропозицій від одеситів.

Я був присутній на громадському слуханні, про яке йдеться. Простою розмову громадськості міста з автоперевізниками назвати не можна. Якщо депутат міськради Олексій Гончаренко й представники комітетів самоорганізації населення, які його підтримували, захищали інтереси городян, то транспортники намагалися відстояти свої бізнес-інтереси.

У результаті обговорення було ухвалено рішення виключити з тарифу на проїзд фінансові витрати підприємства, зокрема, витрати транспортників з виплати банківських кредитів.

— Складається дивна ситуація, — каже Олексій Гончаренко: — в конкурсах беруть участь підприємства, які не мають ні автобусів, ні коштів на їх утримання. Вигравши конкурс, вони беруть кредити під високі відсотки й закладають потім ці відсотки в собівартість перевезення. Тобто відсотки оплачують пасажири.

Як це не дивно, але підсумком обговорення стала не конфронтація, а згода з багатьох питань пасажирів і автоперевізників. Одні одержали чіткі гарантії того, що підвищення тарифів надалі відбуватиметься не раптово, а після обговорення всіх критеріїв для підвищення. Другі ж, у свою чергу, одержали запевнення про невтручання у фінансову діяльність автопідприємств.

Від монологу до діалогу — шлях і довгий, і короткий. Залежно від того, хто яку дорогу вибере. В Одесі обрали, схоже, коротку, і про це анітрохи не шкодують.

На знімку: один з нових будинків, які змінюють вигляд Одеси.

Фото Олега ВЛАДИМИРСЬКОГО.