Правління Громадської Ради освітян і науковців України (ГРОНУ) розглянуло звернення Всеукраїнської асоціації працівників професійно-технічної освіти, в якому йдеться про наміри Кабінету Міністрів передати повноваження фінансування та матеріально-технічного забезпечення державних професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ) до регіональних державних адміністрацій.
«
Професійно-технічна освіта є базовою у відтворенні продуктивних сил нашої держави. Нині система профтехосвіти трансформується в Європейський освітній простір, реформи, які здійснюються в ній, відповідають викликам часу», — вважає голова ГРОНУ Станіслав НІКОЛАЄНКО.Правління ГРОНУ звернулося до уряду, Президента, Голови Верховної Ради.
Сьогодні наявними є перекоси у нормуванні трудових ресурсів: у ПТНЗ, зазначено у зверненні, готується в 6,2 разу менше кадрів у розрахунку на 10 тисяч населення, ніж у ВНЗ, тоді як на ринку праці зростає дефіцит саме кваліфікованих робітників. Останні 15 років професійно-технічна освіта (ПТО) переживає наслідки постійних, невиважених експериментів з реформування та оптимізації. Практично вона збережена завдяки зусиллям її працівників за сприяння прогресивних сил суспільства. Протягом цього періоду деякими урядовцями не раз робилися спроби передати ПТНЗ з державного бюджету до бюджетів регіональних державних адміністрацій.
За роки незалежності в Україні закрито і знищено понад 400 училищ, з яких у столиці — понад 20.
Нам, підкреслюють члени правління ГРОНУ, відоме нестримне бажання місцевих чиновників заволодіти матеріально-технічною базою ПТНЗ.
Правління заявляє про імовірність зміни механізму фінансового та матеріально-технічного забезпечення державних закладів. Такі дії суперечать чинному законодавству.
Посилання Міністерства освіти і науки на позитивні підсумки експерименту з фінансуванням навчальних закладів Львівської, Харківської областей та Києва з регіональних бюджетів, м’яко кажучи, непереконливі й не можуть бути адаптовані в усіх регіонах.
По-перше, його результати ніхто глибоко не аналізував. У деяких областях, де не було експерименту, показники діяльності ПТНЗ кращі.
По-друге, бюджети багатьох областей України є дотаційними і не готові до належного утримання ПТНЗ.
По-третє, громадськість стурбована намірами місцевої влади до непродуманих кадрових змін.
Крім того, є реальна загроза, що зміна моделі фінансування призведе до істотного зменшення обсягів державного замовлення на підготовку робітничих кадрів (винятково для свого регіону), зростанню безробіття серед педагогічних працівників, соціального напруження в трудових колективах ПТНЗ.
Громадська Рада освітян і науковців України закликає Кабінет Міністрів не приймати невиважених рішень і не ставити під загрозу існування професійно-технічної освіти в Україні.