Загравшися в політичні «козаки-розбійники», українські політики і не помітили, як перетворили парламент на розмінну монету для своїх дитячих ігор, забувши про значення цього органу.

Доведеться нагадати. Хоча нашим можновладцям, через одного увінчаним званнями «заслужених юристів», кандидатів і докторів юридичних наук, сором і ганьба не знати таких очевидних істин.

Парламент, так само як і Президент, є одним із небагатьох головних інститутів влади в державі. Парламент, як і Президент, обраний напряму народом. Парламент — це ціла гілка влади, законодавча. Відсутність на політичному полі парламенту — означає, що законодавчої влади в державі більше нема, дозволяє органу виконавчої або іншої влади узурпувати законодавчу владу. Тим самим знищується принцип поділу влади, знищується демократія в Україні. Тим самим усі ми повертаємося в 1989 рік, у тоталітарну державу, де народ не має контролю над змістом законів. Наче й не було в нас ніколи незалежної, демократичної держави.

Тому Конституція не допускає, щоб держава жила без парламенту. Якщо Президент видає указ про розпуск парламенту, Конституція (ч. 2 ст. 77) зобов’язує його призначити вибори в межах двох місяців від дня опублікування такого указу. Якщо Президент оголошує воєнний стан, Конституція взагалі забороняє йому розпускати парламент (ч. 3, 4 ст. 83 Конституції, ст. 10, 11 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).

Треба особливо відзначити, що після опублікування Указу Президента про дострокове припинення повноважень Верховної Ради народні депутати України в повному обсязі зберігають свої повноваження — аж до першого засідання Верховної Ради наступного скликання, яку оберуть на майбутніх дострокових виборах. Щодо цього є спеціальна норма — частини третьої статті 81 Конституції. Те саме стосується і комітетів Верховної Ради України, які, відповідно до статті 89 Конституції, створюються Верховною Радою з числа народних депутатів. Але якщо інститут дострокового припинення повноважень Верховної Ради передбачено Конституцією, то Закон про комітети (який, згідно зі ст. 89 тієї ж Конституції, єдиний регулює організацію і порядок діяльності парламентських комітетів), можливості припинення роботи комітетів у зв’язку з достроковим припиненням повноважень парламенту не допускає в принципі.

Сергій КІВАЛОВ, голова Комітету Верховної Ради України з питань правосуддя.