Майже з дня народження автомобіль перебуває на безстроковій службі в армії. Саме йому зобов’язані своєю появою броньовики і бронеавтомобілі періоду першої і другої світових воєн, нинішні бронетранспортери та інша бойова колісна техніка.
Так, ще в 1906 році в російській армії з’являються перші автомобільні команди і вже у 1910 році у військах, розквартированих в європейській частині Росії та на Кавказі, формуються автомобільні роти. Цікаво, що організаційно вони входили до складу залізничних батальйонів. Такий батальйон, що мав раніше чотири роти, тепер отримував п’яту, автомобільну. Того ж року було створено й Учбову автомобільну роту. Маючи спочатку основним завданням підготовку офіцерів і унтер-офіцерів для автомобільних частин російської армії, вона за короткий строк фактично стала центром автотехнічного забезпечення військ російської армії і стала прообразом усієї майбутньої організації автомобільної служби та системи автотехнічного забезпечення збройних сил. Поняття
«військова автомобільна техніка» походить саме з тих часів.Ведення сучасних бойових дій характеризується масовим використанням різноманітних видів автомобільної техніки, великою напруженістю їх бойового застосування та великими втратами.
Проблемами формування структури автомобільного парку Збройних Сил України, а також їх постачання, займається Міністерство оборони України. Найбільшим попитом на сьогодні користуються армійські автомобілі багатоцільового призначення підвищеної прохідності різноманітної вантажопідйомності. Пристосованість їх для монтажу озброєння та військової техніки робить їх незамінними. Частка автомобілів підвищеної прохідності становить не менше 80 % від загальної кількості всіх вантажних автомобілів Збройних Сил України. Для народного господарства потреба в таких вантажних автомобілях не менше 17 % від загальної кількості.
Досвід сучасних локальних конфліктів і миротворчих операцій зі всією очевидністю показав необхідність наявності в загальній номенклатурі військової автомобільної техніки високомобільних захищених автомобілів. І такі машини створено на КрАЗі. Великий ступінь уніфікації, застосований при розробці принципово нової уніфікованої родини армійських автомобілів, дозволив реалізувати в їхній конструкції високу пристосованість для монтажу різного озброєння і військової техніки, засобів тилового забезпечення. Реальний досвід використання цих автомобілів підтвердив їх високі тактико-технічні характеристики.
На виконання завдань та вимог Державної програми реформування та розвитку Збройних Сил України на період 2007—2015 роки, Міністерством оборони України за основними показниками було сформульовано та обґрунтовано вимоги до базового автомобіля високої прохідності багатоцільового призначення, і Холдинговій компанії
«АвтоКрАЗ» було видано тактико-технічне завдання на його проектування та виготовлення дослідних зразків. Автомобілі було розроблено з суворим дотриманням вимог військового відомства. Холдингова компанія «АвтоКрАЗ» із цим завданням упоралася в зазначений у контракті термін. Дослідні зразки було виготовлено протягом року.Минулого року та на початку нинішнього базовий автомобіль КрАЗ-6322 та створені на його базі шасі КрАЗ-63221 і тягач КрАЗ-6446 успішно пройшли всі види випробувань, в тому числі й державні, та отримали сертифікат відповідності № UA1.009.0005029-08 від 17.01.2008 року. Державною комісією проведено довготривалі державні випробування, під час яких автомобілі пройшли більше 15 тис. км по різних видах доріг та бездоріжжю. За результатами випробувань державна комісія рекомендувала прийняти їх на озброєння Збройних Сил.
Успішно розв’язується проблема забезпечення живучості (захищеності) військової автомобільної техніки від дії сучасної стрілецької зброї. Нині практично реалізовано концепцію підвищення живучості за рахунок застосування локального бронювання. Холдингова компанія
«АвтоКрАЗ», разом із відомим виробником броньованих автомобілів компанією Streіt Armored Group, розробили броньований бортовий автомобіль-богатир «Raptor» MTTV (англійською «хижак») на базі шасі КрАЗ-6322. Багатофункціональність КрАЗ-6322 «Raptor» MTTV полягає в тому, що його можна використовувати для перевезення особового складу, як медичний евакуатор та як автомобіль для матеріально-технічного забезпечення. КрАЗ-6322 «Raptor» відзначається високою прохідністю. Завдяки колісній формулі 6 х 6, блокуванню міжколісних і міжосьового диференціалів та широкопрофільним шинам транспортний засіб може пересуватися по сипучих пісках, болоту або по снігу. Він може експлуатуватися при температурі навколишнього середовища від -60 до +55° С при підвищеній вологості і в запорошених районах, на висоті до 4600 м над рівнем моря.Цей кременчуцький автомобіль уперше з’явився на одній з найавторитетніших міжнародних виставок озброєння й технологій безпеки —
«ІDEX» в Об’єднаних Арабських Еміратах, де свої експозиції представили понад 1000 компаній із 50 країн світу. У роботі виставки взяли участь понад 100 офіційних делегацій разом із главами держав, міністрами оборони, начальниками генеральних штабів і командуючими різними видами й родами збройних сил.КрАЗ-6322
«Raptor» відразу ж полонив серця глядачів. Він з легкістю подолав усі перешкоди на полігоні під час демонстраційних випробувань транспортних засобів.Смуга перешкод передбачала подолання таких перепон, як
«великий схил» висотою 5,2 м, «10 схилів» (висотою до 2 м та відстанню між вершинами 6 м), траншея з водою завглибшки 1,5 м та завдовжки 25,7 м, «бетонні блоки», «вибоїстий шлях», трамплін та інші. Незважаючи на те, що КрАЗ був значно важчим через броньований модуль та локальне бронювання життєво необхідних елементів конструкції (кабіни, силової установки, паливних баків, акумулятора, елементів трансмісії), він пройшов усі перешкоди бездоганно. Перепону ж «вертикальна стінка», крім КрАЗу, вдалося подолати лише 4-вісним автомобілям.Минулого року дослідний зразок автомобіля підвищеної прохідності КрАЗ-6322 також успішно пройшов повний цикл випробувань, які проводилися Міністерством оборони Пакистану. Випробовуваний автомобіль справив глибоке враження на фахівців пакистанської сторони. Спеціально для ринків країн з лівостороннім рухом колектив конструкторів холдингової компанії розробив модель автомобіля КрАЗ-6322 із правим кермом, що дозволяє ефективніше просувати автомобілі КрАЗ на ринок не лише Пакистану, а й інших країн — таких, як Індія, ПАР та ін.
Враховуючи те, що холдингова компанія
«АвтоКрАЗ» — єдине підприємство в Україні з виготовлення великовантажних автомобілів, то її зусилля спрямовані на максимальне забезпечення потреб усіх споживачів, у т. ч. галузей сировинного і будівельного комплексів. Підприємство виготовляє самоскиди, бортові автомобілі, лісовози, сідельні тягачі для перевезення великовагових та великогабаритних вантажів, шасі для монтажу будівельних кранів, бетонозмішувачів, установок для обслуговування видобутку нафти і газу і т. п., а також автомобілів підвищеної прохідності для потреб Збройних Сил України. Холдингова компанія «АвтоКрАЗ» демонструє сучасні розробки в галузі військової техніки та техніки подвійного призначення не тільки для потреб оборони держави та народного господарства, а й для закордонних споживачів. КрАЗи — це потужні, надійні, універсальні й комфортабельні вантажівки, які можуть ефективно експлуатуватися в будь-яких кліматичних і дорожніх умовах.За своїми тактико-технічними характеристиками ці зразки — на рівні світових аналогів, а за такими показниками, як прохідність по бездоріжжю та місцевості, безвідмовність, значно перевершують їх.
Усі новостворені зразки армійських багатоцільових автомобілів розроблено в складі уніфікованих родин. Наприклад, зразки автомобілів КрАЗ із колісною формулою 4 х 4, 6 х 6 і 8 х 6 уніфіковано на 80—85 %. Ці родини створено на уніфікованих вузлах і агрегатах. Змінюється лише кількість осей. При вантажопідйомності від 5 до 25 тонн вони дають змогу забезпечити комплектування частин і підрозділів, по суті, автомобілями однієї марки, значно знизити вартість розробки і серійного виробництва, прискорити освоєння цієї техніки у військах, забезпечити якіснішу підготовку водійського складу і фахівців-ремонтників, полегшити постачання запасними частинами, вдосконалити інфраструктуру технічного обслуговування та ремонту. На цих автомобілях можна розмістити найбільшу кількість зразків озброєння Збройних Сил України.
Зараз на КрАЗі створюються нові дослідні зразки машин. Так, колективом конструкторів компанії розроблено бортовий автомобіль КрАЗ-5233 ВЕ — перший кременчуцький автомобіль підвищеної прохідності з колісною формулою 4 х 4 (двовісний, повнопривідний) з підвищеними тягово-динамічними характеристиками й високою прохідністю, призначений для перевезення різних вантажів та особового складу, транспортування артилерійських систем та причепів. Це потужна маневрена вантажівка з 330-сильним турбодизелем і масою 10,45 т, на якій втілено безліч технічних новинок. Вантажопідйомність автомобіля — 5100 кг. Двигун марки ЯМЗ-238 ДЕ2, з турбонаддувом.
Повнопривідний вантажний автомобіль багатоцільового призначення КрАЗ-5233 ВЕ, який ставиться на серійне виробництво в цьому році, брав участь у престижному автомобільному ралі Лісабон—Дакар з завданням пройти трасу як автомобіль технічного забезпечення та виявлення вразливих місць (лабораторія). Усі вимоги було виконано, й автомобіль пройшов 12 тис. км до Лісабона й назад без будь-яких поломок. Найближчим часом він братиме участь у ралі-рейдах в рамках національного чемпіонату України серед автомобілів серії 4 х 4. Після проведення всіх випробувань, на основі експлуатаційного аналізу буде виготовлено спортивний зразок, який і братиме участь у ралі-рейді Париж—Дакар в найближчі два роки.
Зараз Холдингова компанія
«АвтоКрАЗ» веде активну роботу з розширення географії ринків збуту й розвитку інфраструктури продажу, в першу чергу з оптимізації дилерської мережі та створення фірмових центрів технічного обслуговування автомобілів КрАЗ.У наш час на озброєнні української армії перебуває автомобільна техніка марок МАЗ, КрАЗ,
«Урал», ЗІЛ, ГАЗ, КамАЗ, УАЗ різних модифікацій. Більшість цих автомобілів вироблено за межами України — в Росії та Білорусії. Через солідний вік вони морально та фізично застаріли. Близько 98 відсотків автомобілів мають термін служби більше 15 років, автомобілів із терміном служби до 6 років налічується близько 1 відсотка. Значна частина автомобільного парку Збройних Сил України потребує оновлення.Але поступово ситуація змінюється на краще. Не стоїть на місці конструкторська думка. Створюється заділ для забезпечення перспективного автомобільного парку української армії новими зразками. Державною програмою реформування та розвитку Збройних Сил України на 2007—2015 роки передбачено розробку та закупівлю нових зразків озброєння, військової та спеціальної техніки для Збройних Сил України, в тому числі й нових базових автомобілів високої прохідності. Це ж визначається й у Стратегічному оборонному бюлетені України на період до 2015 року (
«Білій книзі України»), де значну увагу приділено військово-технічній політиці, головними напрямками якої є: глибинна модернізація автомобільної техніки з використанням новітніх технологій; пошук прогресивних малозатратних методів їхнього технічного обслуговування та зберігання; зменшення номенклатури типів озброєння, її уніфікація; створення та закупівля нових зразків автомобільної техніки. У відповідності з наказом міністра оборони України від 20 лютого 2008 року № 58 «Про прийняття на озброєння Збройних Сил України автомобілів підвищеної прохідності КрАЗ-6322, КрАЗ-63221, КрАЗ-6446» їх прийнято на озброєння Збройних Сил України. Крім того, за своїми технічними характеристиками КрАЗ-5233 ВЕ здатен замінити застарілі автомобілі ЗІЛ-131, «Урал-4320» і КамАЗ-4310. У військовому відомстві України вже визначено програму поетапного переведення армійського автомобільного парку на автомобілі вітчизняного виробництва.У цьому році Міністерство оборони України вже закупило для української армії 57 машин КрАЗ-6322. Ці військові автомобілі підвищеної прохідності багатоцільового призначення було продемонстровано Президентові України — Верховному Головнокомандувачеві ЗС України Вікторові Ющенку під час його робочої поїздки до 1-ї окремої гвардійської бригади 8-го армійського корпусу. КрАЗ-6322 отримав найвищу оцінку глави держави.
Створення, впровадження в серійне виробництво базових моделей і родин автомобілів високої прохідності дали змогу забезпечити народне господарство і Збройні Сили України сучасними, високоефективними, економічними та надійними машинами.
Таким чином, втілюючи програми з розбудови й упровадження нових моделей автомобільної техніки підвищеної прохідності, Холдингова компанія
«АвтоКрАЗ» робить значний внесок в автомобільне переозброєння народного господарства та Збройних Сил України. Цей внесок, безумовно, має велике значення для економіки країни, сприяє зміцненню наших позицій на світових ринках, утверджує наш статус індустріальної держави.Микола Тернюк, заслужений діяч науки і техніки України, директор Інституту машин і систем НАН України, доктор технічних наук, професор.
Фото надане Холдинговою компанією
«АвтоКрАЗ».