Світогляд великого гуманіста Василя Сухомлинського (на знімку) зламав чимало стереотипів і уявлень про світ не тільки в педагогіці — у культурі загалом. До Сухомлинського (1918—1970) багато чого лишалося не розтлумаченим. Або тлумачилось якось не так, не по-людськи. Учений (захистив дисертацію в 1955-му) і педагог-практик в одній особі, опираючись на творчий колектив, він мав мужність заявити ще на початку 60-х: «Формується масоподібна людина, готова бездумно йти за тими, хто голосно вигукує лозунги».

І ще: «Школа не готує дітей до життя. І перш за все до сімейного життя».

«Наше суспільство педагогічно безграмотне. Це небезпечно».

Авторитарній депресивній педагогіці, яка принижувала дитину і вдома, і в школі, він протиставив гуманну: «Можна ще нерідко почути: для того, щоб назавжди позбутися правопорушень, мають бути жорстокішими покарання. Неправильно це! Правопорушень не буде, якщо в дитинстві, отроцтві, в юні роки не буде покарань. Точніше: якщо пропаде навіть потреба в покаранні. Любов до людей виховується тільки любов’ю».

Як сильна і талановита людина Василь Олександрович, звичайно, випередив свій час. А це річ небезпечна. Його зухвальство не всім подобалось. Та він уже був настільки вільною особистістю (а головне — був обізнаний зі світовою педагогікою), що повів практично один боротьбу з усталеними упередженнями, із загальноприйнятими в комуністичні тоталітарні часи теорією і практикою авторитарного виховання.

Його «повчали»: «Ну що то за доброта без кулаків, адже класова боротьба ще не закінчилась. Що то за абстрактний гуманізм?».

Йому погрожували. Його не друкували в Україні. Він витримав усі приниження.

А в кінці 60-х (практично перед смертю) був і п’єдестал. Йому присвоїли звання Героя Соціалістичної Праці, став членом-кореспондентом Академії наук СРСР, заслуженим учителем України. Так, був і п’єдестал. Та він знову йшов не тією дорогою, якою йшла більшість. Пішов своєю. Бо ж учитель-поводир нації. За неповні 52 роки встиг вихлюпнути у цей незатишний світ море любові до дітей та молоді. Написав 48 книжок, 1500 казок, сотні статей. Можна припустити, що він торував шлях для вчителів-новаторів.

* * *

Запрошую до розмови Ольгу Сухомлинську, доньку великого Учителя-гуманіста, доктора педагогічних наук, професора, академіка АПН України.

— Народився Василь Олександрович на Кіровоградщині в сім’ї селянина. Усі діти — троє братів і сестра — стали вчителями української мови й літератури. Коли тиск на рідну мову став нестерпним, він напише: «Дві рідні мови — це так само безглуздо, якби ми намагалися уявити, що одну дитину народили дві матері. У дитини є одна мати. Рідна. До смерті. До останнього подиху».

...Молодий учитель, політрук роти Сухомлинський був тяжко поранений під Ржевом у перші місяці війни. Після одужання, попрацювавши в Удмуртії, повернувся на батьківщину. У селищі Павлиші, що на Кіровоградщині, очолив середню школу, 22 роки був її директором. Створив оригінальну систему виховання дітей. Тепер світ вивчає цю систему й ефективно впроваджує.

Спершу батько діяв за суворими законами авторитарної педагогіки. Вірив у комуністичні ідеали. На початку 50-х розчарувався. А потім узагалі відмежувався від офіційної педагогіки й пропонував свою систему виховання.

— А що йому найбільше боліло?

— Страждав від того, що не тільки література ідеологізується, а все життя, починаючи від дитячого садка і... Страждав, що в країні дві моралі, і ними пройняте все життя громадян, що розходиться слово і діло.

Батько мав відвагу вчинити замах на усталене в педагогіці радянської школи, і не тільки в педагогіці. Основне ж у його житті: він займався гуманізацією дитини в суворих реаліях соціалізму. Нерідко наперекір офіційній науці. «Яка б не була обстановка в країні, дитину маєш любити. Дошкільнята й діти початкової школи — заручники дорослих, які що хочуть, те й роблять з ними. Насилля вдома, насилля в школі».

Обстоював автономність кожного малюка, кожного підлітка. Дискутував з Антоном Макаренком. Доводив необхідність обмеження сфери впливу колективу на особистість. Скажемо так: існувала «більшовицька» колективність. А тут раптом: «В особистий світ дитини ніхто не має права втручатись. Тим більше колектив. На першому плані не «Ми», а «Я». Можливо, він першим у Союзі заговорив про ненасильницьку педагогіку, якщо хочете, педагогіку, яка має лікувати.

— Основною своєю книжкою Василь Олександрович вважав «Серце віддаю дітям»?

Так. Це й смисл всього батькового життя. А слова взяв у Януша Корчака — польського лікаря і педагога, який разом із двомастами єврейськими дітьми із Будинку сиріт пішов у 1942 році у печі фашистського крематорію. «Його, Корчака, подвиг дивовижної моральної сили і чистоти, став для мене натхненням», — писав батько. — Я зрозумів: щоб стати справжнім вихователем для дітей, необхідно віддати їм своє серце».

А в кінці недовгого життя Василь Олександрович зізнається: «Скільки житиму, стільки перевірятиму в своїй школі правдивість істини, в яку щиросердно вірю: людину можна виховати лише добром».

Ольго Василівно, чому свій педагогічний пошук батько починав самотужки?

— Ще в 50-ті він почав розробляти проблеми, про які сьогодні знає все вчительство. На свободу виховання дивився по-своєму — у контексті прав дитини. В системі його цінностей з’явилися нечувані для тодішньої ідеології явища — індивідуалізм, культ свободи, здоровий скептицизм, гуманізм.

Василю Олександровичу довелося обстоювати свої педагогічні погляди в неймовірно жорстких умовах. Про це свідчать і офіційні рецензії на його видатну книгу «Серце віддаю дітям». На жаль, вперше вона з’явилась не в СРСР, а в Німеччині, а вже потім виходила масовими тиражами в багатьох країнах: французькою, англійською, китайською. Тільки не українською. Неодноразово йому повертали рукописи на доопрацювання із вбивчими висновками, як ось цей: «В усіх читанках даються матеріали про Комуністичну партію Радянського Союзу, а в рукопису «Серце віддаю дітям» слово «партія» ніде не згадується, автору слід розказати, що собою являє партія комуністів, партія Леніна і його славних бойових соратників».

Я віддаю вам частину копій рецензій з батькового архіву, нехай читач познайомиться. Книга «Серце віддаю дітям» з досвіду роботи Павлиської школи написана в середині 60-х і була відіслана в державне видавництво «Радянська школа». Воно випускало підручники для дітей України. Видавництво довго, майже півтора року збирало рецензії. Усі відгуки, очевидно, з чийогось примусу були майже однакові й такі ж загальні зауваження. Наводимо в скороченому варіанті. Отже:

А ось редакційний висновок видавництва «Радянська школа» (всього 14 зауважень. Подаємо лише перші три. Інші такі ж недоброзичливі).

1. «Автор однобоко вирішує питання морального і естетичного виховання учнів І-ІV класів. Необхідно звернути особливу увагу на комуністичне виховання. Нам видається, що успішне вирішення цього питання можна здійснити на матеріалі життя і діяльності В. І. Леніна та його славних бойових соратників, революційних свят, на прикладах радянського патріотизму, дружби народів».

2. «Поняття «класова боротьба» автор розглядає в основному в плані абстрактного гуманізму — боротьби добра і зла, необхідно чіткіше роз’яснити дітям, що собою являє сучасний імперіалізм, які його цілі й завдання, які війни він веде. Все це має бути направлене на формування у дітей класової ненависті до імперіалістів, до неофашистів».

3. «Знайомлячи дітей з казками, автор не згадує жодної казки про радянську дійсність, про трудову діяльність нашого народу. На «Солом’яному бичку», на «Хатині дяді Тома» та інших, згаданих автором, важко виховати почуття радянського патріотизму».

Підписи. 1967 рік.

Таїса МОСТОВА,журналіст.

Київ.

Фото із сімейного архіву.

Рецензія на книгу В. О. Сухомлинського «Серце віддаю дітям»

(Стиль і манеру викладу збережено).

«На думку автора, директор школи має бути в тіснішому контакті з дитячим колективом, ніж це є зараз у практиці директорів шкіл. З цією метою директор школи бере на себе обов’язок вихователя дошкільної групи і класовода початкових класів. Робота з дошкільнятами — найрізноманітніша. Це екскурсії і мандрівки, розповідь казок, гра, малювання, слухання музики, співи. Діти залучені до музичного і хорового гуртка. Уже з перших днів перебування в школі відмічаються дні народження дітлахів».

«Поряд з цим, на наш погляд, позитивним є й недоліки. З ініціативи вихователя діти почали відзначати дні народження своїх ровесників, але ніде не розповідається, як діти відзначали загальнонародні і революційні свята — день народження Леніна, день Великої Жовтневої революції. Творча робота у школі радості повинна пов’язуватися з життям, з практикою комуністичного будівництва».

«Діти часто ходили в походи, працювали в зеленому класі, в теплицях. У «Кімнаті казок» дітям уперше прочитали про Робінзона Крузо, «Мандри Гуллівера» та інші твори. Після цього діти створюють свій «Острів Робінзона», будують шалаші, живуть у печерах. Невже «Острів Робінзона» романтичніший і доступніший для дітей других-третіх класів, ніж шалаш, у якому жив і працював В. І. Ленін в Розливі? Про це їм не розповіли».

«Автор багато розповідає про працю малят: сіють пшеницю, саджають фруктові дерева, «Сад матері», вирощують квіти. Домашній квітник, звичайно добре, але було б непогано, якби автор показав бажання дітей саджати квіти і біля громадських місць».

«Проблеми і міроприємства, описані в книзі, зокрема про роль початкових класів, вимагають докорінного перегляду у світлі останніх рішень КПРС, Ради Міністрів СРСР про школу».

Методист початкових класів Київського міського інституту удосконалення кваліфікації учителів.

Підпис. 1967 рік.