голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Володимира Полохала щодо безпідставних звинувачень, які прозвучали від голови депутатської фракції блоку «Наша Україна—Народна самооборона» В’ячеслава Кириленка на ранковому засіданні Верховної Ради України 16 вересня 2008 року

16 вересня 2008 року на ранковому засіданні Верховної Ради України голова депутатської фракції блоку «Наша Україна—Народна самооборона» В’ячеслав Анатолійович Кириленко безпідставно звинуватив уряд України, депутатську фракцію Блоку Юлії Тимошенко в тому, що освітній реформі, «яку запроваджував нашоукраїнський міністр Вакарчук», чинився «спротив».

Як голова Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти змушений констатувати: звинувачення пана Кириленка є неправдивими, політизованими і надуманими. Верховною Радою України шостого скликання прийнято три нормативно-правові акти, що регламентують відносини в галузях освіти і науки. Профільним комітетом проведено 16 засідань, на яких розглянуто 86 питань, 27 законопроектів подано на розгляд Верховної Ради. Виконуючи свої контрольні функції, комітетом розглянуто чотири контрольних питання, що стосуються виконання чинного законодавства в системі професійно-технічної освіти, стану державного регулювання та управління у сфері розвитку, правової охорони і захисту інтелектуальної власності та інноваційної діяльності, організації та проведення зовнішнього незалежного оцінювання якості освіти. Комітет успішно співпрацює з Міністерством освіти і науки України, Академією педагогічних наук України, іншими органами державної виконавчої влади та громадськими організаціями, підтримує всі інноваційні підходи модернізації вітчизняної системи освіти.

Мені важко збагнути, що мав на увазі промовець, коли говорив про освітні реформи, які проводить міністр освіти і науки України. Якщо йдеться про запровадження у 2008 році всеохопного зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів та вступу їх до вищих навчальних закладів за результатами тестування, то змушений наголосити: комітет тричі — в лютому, квітні та травні проводив засідання, на яких були прийняті рекомендації щодо удосконалення процесу організації та проведення незалежного оцінювання. Цим засіданням передували організовані комітетом «круглі столи» в місті Києві, Сумській, Львівській, Харківській, Херсонській областях, Автономній Республіці Крим, на яких обговорювалися питання щодо організації та проведення зовнішнього незалежного оцінювання якості освіти. На цих заходах були присутні безпосередні учасники зовнішнього незалежного оцінювання — ректори вищих навчальних закладів, управлінці системи освіти, директори шкіл, науковці, батьківська громадськість. На жаль, вироблені рекомендації та пропозиції комітету Міністерством освіти і науки були враховані лише частково.

Враховуючи те, що чинним освітянським законодавством передбачено визначення державної політики в галузі освіти Верховною Радою України, комітет рекомендував Міністерству освіти і науки оперативно підготувати пакет змін та доповнень до чинного законодавства щодо закріплення статусу зовнішнього незалежного оцінювання.

23 квітня цього року з ініціативи Прем’єр-міністра України Ю. В. Тимошенко було проведено спеціальне засідання Кабінету Міністрів щодо організації та проведення зовнішнього незалежного оцінювання якості освіти в 2008 році. На цьому засіданні, по суті, рекомендації та пропозиції комітету були підтримані.

За підсумками засідання було створено робочу групу на чолі з віце-прем’єр-міністром України Васюником І. В., завданням якої стало напрацювання пакета документів щодо закріплення на законодавчому рівні статусу зовнішнього незалежного оцінювання якості освіти. За згодою до робочої групи увійшли народні депутати України — члени Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти. У короткий термін робоча група напрацювала проекти законів: «Про внесення змін і доповнень до деяких законів України (щодо зовнішнього незалежного оцінювання знань)», «Про внесення змін та доповнень до деяких законів України (щодо відповідальності за порушення порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання та використання його результатів», а також пропозиції щодо удосконалення нормативно-правових актів щодо процедур організації та проведення зовнішнього незалежного оцінювання. Напрацювання робочої групи базуються на тих рекомендаціях, які були висловлені нашим комітетом ще в лютому цього року.

5 травня 2008 року на засіданні робочої групи під головуванням віце-прем’єр-міністра Васюника І. В. напрацювання щодо законодавчого врегулювання зовнішнього незалежного оцінювання якості освіти та пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правової бази були представлені на розгляд робочої групи та в основному схвалені. Однак досі до парламенту так і не внесені вищезазначені проекти законів, незважаючи на те, що Прем’єр-міністр давала доручення Васюнику І. В. внести проекти до середини травня поточного року. На дворі вересень. Завершені тестування та вступна кампанія. Але Верховна Рада України, на жаль, поки що не отримала підготовлений пакет документів. Постає запитання: «То хто, все-таки, чинить спротив освітнім реформам?».

З огляду на зазначене вище, маю повне право стверджувати, що профільний комітет Верховної Ради і надалі робитиме все можливе, щоб вітчизняна система освіти справді стала пріоритетною сферою державної політики.

І насамкінець. Тим, хто намагається заробити політичний капітал на політизації освітянської та наукової сфери, змушений нагадати, що українське освітянське законодавство передбачає «незалежність освіти від політичних партій, громадських та релігійних організацій».

Тому закликаю народних депутатів України утримуватися від втягування системи освіти і науки в політичні баталії. Освіта і наука повинні бути поза політикою. Тільки у тісній співпраці всіх гілок влади можна розраховувати на успіх у справі модернізації освіти і науки.

У цьому контексті зовсім незрозумілою є ситуація, коли питання модернізації освітянської галузі обговорюються та вирішуються без врахування пропозицій і навіть без участі представників вищого законодавчого органу держави. Маю на увазі проведену з ініціативи Президента України та за його участю 16 вересня 2008 року Всеукраїнську нараду з керівниками вищих навчальних закладів з питань забезпечення доступу громадян до якісної вищої освіти.