Президентство Л.М. Кравчука, різнобачення співпраці гілок державної влади, падіння

Леонід Макарович Кравчук міг стати блискучим політично виваженим та цілеспрямованим провідником реалізації права народу на народовладдя. Він мав усі можливості для цього звершення як учасник прийняття Декларації, який 16 липня 1990 року справді проголосував «ЗА» Декларацію про державний суверенітет України та постанову Верховної Ради України «Про День проголошення незалежності України» (м. Київ, 16 липня 1990 року, 56-ХІІ; Відомості Верховної Ради України, № 31, статті 429, 430). Оскільки прийняття Декларації та постанови відбулося в один день, то наш свободолюбивий скромний народ гостинно, по-домашньому, у своєму звичаєво-традиційному стилі відсвяткував 16 липня як Всенародне свято України віками очікуваної мрії-реальності. Сталося за законами народження людини: з’являється на світ у святих муках, а урочисто відзначається на родинах, хрестинах та в іншій народній прадавній обрядності.

У переддень 16 липня 1991 року цей справжній День незалежності України весь народ удруге відзначив як уже відоме всьому світові свято — Свято незалежної України — річницю звершення її свободи. Велично демонструвалася ця перша річниця в Палаці «Україна» із урочистими виступами й вітаннями. Палац був переповнений нашими громадянами, почесними офіційними гостями з посольств та представництв різних країн світу. Брали участь в урочистостях запрошені ветерани праці, війни, інші заслужені люди тощо. Радість людей була по-справжньому гордою і величною, по-людському щирою, відкритою і з упевненою вірою в майбутнє народу — майбутнє реального народовладдя.

Умови для такого звершення були унікальні. Україна за своїми інтелектуальними і матеріальними ресурсами та виробничим потенціалом входила в десятку країн світу. Декларація України 1990 року подібно до Декларації незалежності США 1776 року (в основі якої є невідчужувані природні права людини), відкривала безмежні надії та простір для формування українського народовладдя. Тодішній Голова Верховної Ради України Л.М. Кравчук за послідовності дій міг увійти в історію України як Джордж Вашингтон, Авраам Лінкольн чи Франклін Рузвельт — видатні Президенти США — в історію своєї країни або Шарль де Голль в історію Франції, тобто як названі великі державні діячі своїх націй. Це був реальний шанс становлення Леоніда Кравчука як майбутнього Президента України, шанс очікуваного народом керівника держави в умовах історично підготовлених українських подій на шляху поступу незалежності, яка складно, але мирно об’єднала людей і врівноважувала протистояння основних політичних сил: українців компартії і Народного руху. Саме об’єднання цих українців підтвердило це об’єктивно: створилася абсолютна більшість депутатів, які разом прийняли Декларацію та Акт проголошення незалежності України; всі тодішні суспільні перетворення відбувалися без фізичного насилля чи інших потрясінь революційного вибуху з властивими йому людськими жертвами і матеріальними втратами.

Більшість виборців і депутатів тоді повірили Л.М. Кравчуку, покладаючи надії, що він буде діяти в інтересах людей з критичною оцінкою компартійного минулого, оскільки він знав ізсередини всю або майже всю внутрішню діяльність компартійної системи в нищівній боротьбі за владу. Знав, якими підпільними методами з подвійними стандартами та політично структурована і керівна партія публічно демонструвала на словах відданість народові, а всередині партії насправді її верхи здійснювали жорстоке й нищівне захоплення провідних владних постів (наприклад, брежнєвський двірцево-партійний переворот у 1964 році) з метою управління державою та доступу до безмежного владарювання над суспільством. У підсумку виявилося, що в партійних інтересах, з неконтрольованим розподілом матеріальних благ та використанням інтелекту всього народу.

Робочими буднями разом з чималою кількістю народних депутатів України я шукав будь-яких можливостей для їх єднання між собою як для прийняття Декларації та Акта незалежності, так і їхньої реалізації, щоб зменшити політичне протистояння і прискорено продовжувати реалізацію їх норм виконанням парламентом конституційної місії — розробити на їх основі Концепцію та проект нової Конституції України про народовладдя на принципах державної незалежності та верховенством права стосовно гарантій захисту прав, свобод і обов’язків людини та громадянина. Цей шлях у державотворенні лежав лише через цілеспрямовану копітку законодавчу роботу українського парламенту, контрольованого народом безпосередньо та в особі представницьких виборних органів без гегемонії політичних вождів старої чи створених партій. Умова спільна — суворе дотримання законності.

У «Голосі України» (№98) саме з цією метою ще до першої річниці Дня незалежності — 23.05.1991 року — була опублікована стаття «Конституційність дій — запорука успіху парламенту», в якій зроблено акценти на законності дій усіх гілок влади: а) «...досконалість законотворчої роботи залежить не стільки від рівня гласності політичної боротьби, скільки від компетентності, виваженості, професіоналізму парламентаріїв»; б) «...там, де народні депутати працювали злагоджено, в єдиному напрямі, Україна отримала досить важливі законодавчі здобутки — Декларацію про державний суверенітет України, зміни і доповнення до Основного Закону республіки — Конституції УРСР, закони про економічну самостійність, власність, пріоритетний розвиток села, Земельний кодекс...»; в) «Сьогодні виборним представницьким органам Рад народних депутатів не личить сахатися від прогресивного досвіду партійної роботи... не звалювати все до однієї купи — минулі прорахунки, правопорушення і беззаконня, викликані узурпацією влади»; г) «...партії створені для політичної діяльності, парламентської боротьби, і партійне членство не повинно стояти над законом»; д) «...будь-яка партія користується або намагається користуватися вольовими організаційними методами на основі беззаперечного підпорядкування нижчих органів вищим, то всі структури, пов’язані з нею, будуть в умовах володіння владою партією, формуватися за такою ж схемою, а це неодмінно призведе до унітаризму, тоталітаризму або й фашизму».

Для творчої активізації роботи парламенту та його спрямування на реалізацію Декларації у цьому ж номері «Голосу України» був опублікований проект Концепції законотворчої та контрольної діяльності Верховної Ради України. У ньому визначалися такі основні напрями: 1) Декларація про державний суверенітет України як правова основа законотворчої і контрольної діяльності системи народовладдя; 2) принципи законотворчої і контрольної діяльності; 3) удосконалення структури і діяльності Верховної Ради України; 4) наукове забезпечення законотворчої і контрольної діяльності; 5) співвідношення законодавчої, виконавчої та судової влади. У цих напрямах основне місце посідали законотворення і контроль за неухильним виконанням законів. Особлива увага приділялася законодавчій гілці влади, яка також виконувала установчі функції — право створювати органи влади чи їх структури, наприклад, інститут президентства, контрольні органи, систему судової влади тощо.

Мета діяльності партій і суть народовладдя

Після розпаду СРСР і за 18-річчя з дня прийняття Декларації громадяни України мають немістичне уявлення про наслідки діяльності партій. Темники комунобільшовицької партії відкрили факти масового фізичного знищення мільйонів людей під тавром «ворогів народу». Загалом вона понад 70 років узурпувала владу народу і держави. Сучасні партії відтворюють її початкову діяльність загостренням політичної боротьби за владу, розподіл власності, інших матеріальних і нематеріальних благ (так починали і більшовики). Громадяни поки що не зробили реальних висновків з цього небезпечного явища, бо на виборах продовжують обирати замість своїх представників народовладдя партії або їх блоки.

Діяльність партій проти народовладдя — це нищівна епідемія чи смертоносна інфекція, яка занесена в соціальний організм України. Партії вже переформатували всю роботу Верховної Ради на вигідну їм політичну боротьбу за рахунок переважно бюджетних коштів народу — податків громадян. Іншими словами, партійні парламентські фракції спритно під словесну демагогію про благо народу підмінили пряме виборче право на народовладдя через прямі вибори громадянами своїх представників у законодавчий орган влади на проведення виборів за партії, які сформувалися як бізнесові посередники між виборцями і законодавчою владою.

Якщо за компартії її члени служили вождям, які в дозованій мірі рахувалися з громадянами, щоб зберігати довір’я народу, то сьогодні громадяни своїм виборчим правом обслуговують не лише багатьох вождів партій, а й тих, хто їх забезпечує фінансово, щоб купувати виборче право громадянина. Сьогодні як ніколи є очевидним: виборче право стало основним предметом купівлі-продажу голосів через закриті партійні списки, а партії в парламенті — торговим центром за посади, портфелі та фінансові сфери впливу.

Партійні розцінки вартості права виборця є тимчасовими, оскільки партіям виборці потрібні лише час від часу як сезонні чи тимчасові працівники — з моменту оголошення чергових чи позачергових виборів до їх завершення. Роздрібна бізнесова ціна і партійна мета тут збігаються — це куплена вартість довіри виборця для отримання його голосу, який дає партії безперешкодне та охоронюване в парламенті право на законодавчу владу.

Далі партійні функціонери у своїх партіях (вони ж депутати за списками цих самих партій) без особливих зусиль тілесно і грошовито обставляють свої умови для переважно політичної роботи. Кожному з них — платні помічники чи помічниці за власним вибором із гарантованим стажем роботи державного службовця та зарплатою, що значно вища за прожитковий місячний мінімум громадянина-виборця, а також плюс залучення на громадських засадах необмеженої кількості таких помічників, насамперед з метою накопичення засобів для активного ведення політичної боротьби.

Про таке матеріальне і тілесне зближення інтересів та всебічне забезпечення не могли мріяти депутати найвищого рівня часів сталінщини чи Partaі Genose з виборчим партійним правом адекватному режиму із зарубіжжя. Прикро бачити таке знущання над завойованим 1990 року народовладдям, безжалісно знищуваного вседозволеністю партійного (під виглядом державного) самовладдя. Наші доморощені в компартійних умовах українські президенти чомусь не накладають вето на такий розгул партій.

Усе це політичне переродження є результатом відходу президентів і всіх без винятку політичних партій від основ народовладдя, закріплених у чинній (паралізованій партіями) Декларації. Головний підсумок такої діяльності партій і президентів відображено в соціальних масштабах злиденності основної маси народу завдяки узурпованому в нього праву на здійснення громадянами свого демократично завойованого народовладдя. Щоб зрозуміти діаметрально протилежну змістовну сутність того, що нині діється в партійному депутатстві, треба порівняти реальні події нинішнього партійного парламенту з нормами Декларації про суть народовладдя.

Так, розділ другий Декларації — «Народовладдя» — закріпив такі норми: «Громадяни Республіки всіх національностей становлять народ України.

Народ України є єдиним джерелом державної влади в Республіці.

Повновладдя народу України реалізується на основі Конституції Республіки як безпосередньо, так і через народних депутатів, обраних до Верховної і місцевих Рад Української РСР.

Від імені всього народу може виступати винятково Верховна Рада Української РСР. Жодна політична партія, громадська організація, інше угруповання чи окрема особа не можуть виступати від імені всього народу України».

Тепер достатньо порівняти зміст і значення цих норм Декларації, яка «є основою для нової Конституції» (див. частину 2 заключного розділу), з нормами наявних законів про вибори, що суперечать Декларації, та ще чинні до і після прийняття нової Конституції, щоб стало зрозумілим остаточно, хто, як, за якими правами та чому внаслідок внесених на початку 2000-х років у нову Конституцію змін у виборче право, щоб здійснювати пусту політику та блокування трибуни законодавчої влади. Закцентуємо лише дві підстави.

Перша. Якщо народ не застосує заходів, щоб норми Декларації про народовладдя були закріплені в Конституції України як пряме виборче право народу, то за наявними нині виборчими законами громадяни і далі обиратимуть не своїх представників, а партійних функціонерів для виконання ними політики своєї партії під фальшивим юридичним прикриттям (юридична фікція) — «народні депутати України».

Друга. Доки не буде відновлена діяльність підзвітних і підконтрольних виборцям справжніх депутатських фракцій від регіонів (областей, Києва і Севастополя), які відповідають перед громадянами за свою діяльність, доти громадяни матимуть у парламенті паразитуючу (підмінену за спиною народу) політичну систему занадто голосистих і пустих як барабан структур різнокольорових партійних фракції.

Проведене порівняння і цих підстав робить ясними та прозорими факти, як над українськими громадянами і їх прямим виборчим правом проведено лицемірний та лукавий цирково-політичний експеримент на рівні карткового шулерства, коли необізнаній в його хитросплетіннях людині показують карту однієї масті і назви, а з колоди карт сам шулер або навіть дає витягнути любителю азартних ігор іншу карту, але саме ту, яка вигідна спритному шулеру.

Хоч як парадоксально, але політичне лукавство в 1990—1993 роках розпочалося саме за участю Л.М. Кравчука, особливо після обрання його 01.12.1991 року Президентом України. Мабуть, для партійних маніпуляцій він був здібний компартійний учень і досить швидко зрозумів, що за реалізації норм народовладдя Декларації в новій Конституції України будуть стрімко втрачатися безмежне партійне панування і влада, бо за Декларацією та новою Конституцією України народ визнано єдиним джерелом державної влади і жодна політична партія не вправі виступати від його імені.

Впливові компартійні політичні діячі та Кравчук не хотіли примиритися з цим становищем і ситуацією втрати влади. Вони не могли і не вміли бути без влади, але їм на заваді стояла демократизована Верховна Рада України, яка не давала можливості задовольнити їх непомірні партійні амбіції до нестримної жадоби влади за більшовицькими партійними стандартами — ні за що не відповідати, але за будь-яку ціну володіти нею. Партійний синдром цієї хвороби агресивно діяв у тодішніх умовах і судорожно прогресував, розповсюджувався та ставав ще лукавішим у тактиці політичної боротьби — використати незрілі політичні сили (схильні до формування нових партій), колишніх тепер безвладних однодумців і застосовувати будь-які хитрощі та лицемірство заради захоплення головних державних постів.

Така тодішня політична боротьба засвідчується численними фактами. Вони відстежуються документально та завдяки аналізу най- різноманітніших політичних й інших подій. Прояв такого політичного синдрому, що перетворився на важке і фактично невиліковне політичне захворювання абсолютної більшості політичних діячів та наступних українських президентів, зберігається і в новостворених партіях. Це стало їх ахіллесовою п’ятою у створенні умов для прийняття суперечливого і недосконалого законодавства з метою протиправного привласнення народних здобутків — підприємств, установ, грошових вкладів, паїв, акцій, іншого заволодіння чужою працею, а тепер — безцінною українською землею, за яку, за Т.Г. Шевченком, людей «свої діти гірше ляха обдирають».

Очевидно, Л.М. Кравчук може пояснити виборцям у часи людської відвертості про ті найперші внутрішні процеси та їх роль в його власному політичному становленні і падінні з президентського престолу. Думаю, що це в його поведінці не головне, але про це треба сказати заради того, щоб стало зрозуміло: особистісні вади партійного вишколу щодо нестримного заволодіння владою і зловживання нею за відсутності юридичної відповідальності завжди призводять до тяжких наслідків, а в тій ситуації — до першого руйнівного гарантованого Президентом України удару по народовладдю в результаті проведення антиконституційної політично тупикової операції незаконного припинення повноважень Верховної Ради України, а з нею і всього процесу становлення та розвитку, започаткованого Декларацією народовладдя.

Антиконституційний погром та зрив розвитку народовладдя тодішньою президентською владою давався з труднощами. З офіційних документів і парламентських стенограм ми бачимо, що Л.М. Кравчук діяв підступно і незаконно, як попередньо із забороною компартії, в якій більшість — патріотичні громадяни. Так само незаконно він робив і з депутатським корпусом, і це не могло принести успіху. Ситуація ускладнювалася процесами безграмотної популістської перебудови економіки та погіршення умов життя у країні. Л.М. Кравчук, як Президент України, чинив зло і далі — у другій половині 1993 року в період готовності прийняття нової Конституції України, розробленої на базі Декларації та всенародно обговореної в усіх регіонах України, він разом із

І.С. Плющем довів народних депутатів до згубного для народовладдя і незаконного рішення про припинення парламентських і депутатських повноважень.

Такі дії повністю суперечили волевиявленню народу та чинній тоді із внесеними на основі Декларації змінами та доповненнями Конституції України 1978 року. З політичної точки зору цих керівників держави, вони провели звичну для них з компартійних часів операцію з ліквідації тих, хто, на їхню думку, виконав з народом свою головну місію — виборов незалежність України, — і тепер уже була відкрита можливість рулювати цим лукавим двом вождям. На цьому шляху їм заважала Верховна Рада і народні депутати України дванадцятого (першого) скликання, які загалом самовіддано здійснили в тих умовах складний процес становлення незалежності України, прийняли і проголосили Декларацію, Акт проголошення незалежності України, прийняли Концепцію нової Конституції, розробили проект цієї Конституції України і винесли на всенародне обговорення та узагальнили його результати.

З висоти історичного значення верховенства права та глибини змісту цих справді епохальних для України документів їх треба було об’єднувати в єдине ціле, і думалося, що Президент України буде саме цією об’єднавчою силою з місією єднання всіх громадян для згуртування всього народу України незалежно від специфіки регіонів. Президент тоді мав усі умови для налагодження повної взаємодії між гілками державної влади — від законодавчої до судової і навпаки, «оскільки в розробленому проекті Конституції була створена система розумних противаг їх діяльності.

Час не лише показав, але й розкрив приховану внутрішню суперечність у діях Л.М. Кравчука від початку процесу протиставлення між Декларацією та Актом проголошення незалежності України (ця політично злоякісна пухлина вносила реальний розкол між людьми) до сьогоднішніх часів. Кравчук і тоді, і тепер віддає пріоритет останньому з цих документів. Цей факт став очевидним за формою та змістом. Як герб країни чи гербова печатка на важливому документі про достовірність держави чи особи, точно так про це свідчить меморіальна дошка на фасадному боці будови Верховної Ради, яка урочисто закріплена за участю І.С. Плюща, про Акт проголошення незалежності України, а в темниках архівів парламенту лежать Декларація про державний суверенітет України і скасована постанова про День незалежності України від 16 липня 1990 року. Насправді це історичні документи єднання, а не роз’єднання народу України.

Ця політична акція є дією під впливом лукавого і не має нічого спільного з верховенством права, з єдністю права і закону та єднанням усіх громадян України. На превеликий жаль, нині вже стає генієм темної та злої спадкоємності в українському президентстві інстинкт передачі з президентських рук в руки естафети боротьби за одноосібну владу в Україні. Знову розкриваються очевидні факти: 1) ні Кравчук, ні Кучма, ні претендент у Президенти Плющ ніколи не шанували і не поважали Декларації; 2) саме за їх часів Декларація була виключена з преамбули нової Конституції України і це потім скріпив своїм підписом Кучма щодо Основного Закону України без зазначення Декларації; 3) на 10-річний ювілей з Дня прийняття Декларації і справжнього Дня незалежності він, хоча і видав указ про його відзначення, але офіційне видання без посилання на кількість примірників (кишеньковий варіант) Декларації здійснила Асоціація народних депутатів України із сумним портретом І.С. Плюща з викарбованою нижче назвою «Наріжний камінь демократії». Не дивно, що громадяни з іронією запитують: «Плющ чи Декларація є наріжним каменем» демократії», хоча тут не до гумору навіть українцям як визнаним у світі жартівникам.

Безпосередній вплив Л.М. Кравчука на невиконання Декларації він особисто підтвердив на прямій телепередачі, публічно визнавши факт незаконного дострокового розпуску Верховної Ради України, а відповідно і незаконного припинення роботи над реалізацією Декларації. З позиції верховенства права та Конституції України це була і фактична, і юридична розправа над депутатами та законодавчою владою, яка обмежувала президентські дії одноосібної ейфорії. Це у цивілізованому світі — цинічно непрезидентські дії, аморальні з громадянської точки зору та антиконституційні за юридичною суттю, які потребують професійно виваженої юридичної кваліфікації. Тут гарант гарантував беззаконня.

«Перший» Президент України — «гарант» тоді чинної Конституції України, голова і співголова розробленого Конституційною комісією Верховної Ради України та схваленого всенародним обговоренням проекту майбутньої нової Конституції України не зробив жодного кроку на захист або розвиток Декларації (навіть на телепередачі Савіка Шустера у дебатах з визначення великих українців Л.М. Кравчук весною 2008 року однозначно висловився, що цей документ у його розумінні — всього-на-всього не більше, ніж декларація).

Ось нам, громадянам України, розкрито рівень політичного мислення. Не можна сказати класичного, але запитання: чи не є воно співзвучним рівню образів літературних героїв — українського Стецька чи російського Митрофанушки. Я було подумав, що Кравчук невдало пожартував. Але раптом закралася й інша думка, що і в ті часи, і тепер пропагується підступне лукавство, бо невже цей його вислів не розкриває внутрішній світ політика Л.М. Кравчука, який не уявляв і не мав бачення, а яке ж правове значення в США відіграла їх декларація для їх конституції та яке значення наша Декларація мала відіграти для Конституції України? Невже один із колишніх вождів компартійного олімпу настільки почувався «першим», що навіть на підсвідомому рівні не сприймав народовладдя, яке публічно перед усім світом закріплено в українській Декларації? Не віриться!

Правда, можна вести диспут, що Л.М. Кравчук уже в зародку її реалізації почав створювати психологічний тиск на незрілі політичні сили, щоб чинився політичний наступ на тодішній депутатський корпус. Заперечити цей факт неможливо, бо справді він був шалений і здійснювався за допомогою найрізноманітніших методів: публікацій, виступів у сесійній залі, на вулицях та інших публічних місцях аж до індивідуальних погроз.

Слід віддати належне, що не раз талановитий від природи І.С. Плющ в сесійній залі публічно заперечував Л.М. Кравчуку, але з часом чомусь прийняв до виконання голосування про дострокове припинення повноважень народних депутатів України та Верховної Ради України дванадцятого (першого) скликання з метою організації нових виборів. Ставало очевидно, що і між керівниками держави, і в них з керівниками областей була знайдена спільна мова про припинення повноважень.

З демократично налаштованими та активними народними депутатами у тій ситуації проводилася роз’яснювальна робота і коментувалася стаття 79 тодішньої Конституції України, яка закріпила норму: «Строк повноваження Рад народних депутатів — п’ять років». Це означало, що для припинення повноважень необхідно скасувати та змінити цю й інші статті Конституції України голосуванням у 300 голосів народних депутатів плюс один голос, тобто набрати не менш як 301 голос. Здійснена робота дала необхідні результати, бо голосування не набрало конституційної більшості.

Л.М. Кравчук та І.С. Плющ справді не отримали конституційної більшості голосів, та все ж без сорому перед виборцями, без юридичних мотивів пішли на актиконституційний достроковий розпуск Верховної Ради України через власну політичну сліпоту та амбітні інтереси й можливість списати всі свої та інші прорахунки на парламент, який не завершив формування державних структур та системи органів народовладдя. Саме з тих часів і розпочався політичний хаос у демократизації України і словоблуддя про масову та публічну любов до народу — політичне прикриття боротьби з народовладдям.

Реалізація Декларації парламентом першого (дванадцятого) скликання і протидія першого гаранта Конституції

Розкриття проблеми непросте, але необхідне і перспективне для становлення і розвитку безпосереднього та конституційного народовладдя, особливо в умовах конституційної реформи. З аналізу документів, названих наукових обґрунтувань, висновків вчених і практиків та авторів, які підготували «Коментар до Конституції України» (Київ. 1996. — С. 376) є вагомі підстави зробити глибоко позитивний висновок, що Декларація мала визначальне значення для нового Основного Закону України. Характерно, що навіть після того, як при другому гарантові Конституції в 1995 році було змінено всупереч Декларації форму парламентського на президентське правління і Декларація в 1996 році була викреслена з преамбули нової Конституції, автори названої праці дали об’єктивний висновок про значення і роль Декларації для створення нової Конституції України.

У вступі до нього В.Ф. Опришко мотивовано зазначив, що нова Конституція України стала такою «після прийняття Верховною Радою України 16 липня 1990 року Декларації про державний суверенітет України та схвалення 24 серпня 1991 року Акта проголошення незалежності України». Далі автор справедливо відзначив, що робота над проектом нової Конституції, яку успішно проводила Верховна Рада першого (дванадцятого) скликання, розпочалася «одразу після проголошення Декларації...».

Ми коротко відтворюємо хронологію тодішніх (при Кравчукові) подій. Уже 24 жовтня 1990 року парламент прийняв закон України про зміни і доповнення до Конституції України 1978 року, яким скасував статтю 6 Основного Закону про керівну роль Комуністичної партії Союзу РСР, а в частині 2 статті 7 закріпив норму: «Не допускається створення і діяльність партій, інших громадських організацій і рухів, що ставлять за мету зміну шляхом насильства конституційного ладу і в будь-якій протизаконній формі територіальної цілісності держави, а також підрив її безпеки, розпалювання національної і релігійної ворожнечі». Цього ж числа прийнята постанова «Про Комісію по розробці нової Конституції Української РСР», а Президії Верховної Ради України доручено внести на розгляд сесії у грудні 1990 року Концепцію нової Конституції України.

1 листопада 1990 року на першому засіданні Комісії з розробки нової Конституції була одностайна домовленість, що новий Основний Закон України закріпить: основні положення Декларації на конституційному рівні і це стане фундаментом розбудови суверенної правової держави; майбутній державний устрій України; її назву; виборчу, економічну та політичну системи; громадянство і правове становище людини; національну і державну символіки; адміністративно-територіальний устрій; строки підготовки Концепції нової Конституції України.

4 грудня 1990 року на черговому засіданні Конституційної комісії Верховної Ради було розглянуто перший проект Концепції нової Конституції, який розробила робоча група Конституційної комісії. Автори книжки підтверджують: «Відповідно до Концепції Конституція мала ґрунтуватися на Декларації про державний суверенітет України, розвивати і конкретизувати її положення. Україна, зокрема, визначалася як суверенна держава, суть якої — становлення влади народу. Повновладдя народу мало здійснюватися на основі Конституції як безпосередньо, так і через депутатів, обраних до Верховної Ради України, а також через Ради місцевого самоврядування» (там само, с. 4).

У лютому 1991 року обговорення проекту Концепції нової Конституції відбувалося з урахуванням зауважень і пропозицій, що були висловлені депутатами, членами робочої групи та науковцями. Голова Конституційної комісії Л.М. Кравчук почав заполітизовувати ситуацію, посилаючись на складну політичну ситуацію в СРСР, появу нових партій, активізацію роботи над Союзним договором, прийняття закону про відновлення Кримської АРСР, що вимагало стимулювання прийняття нової Конституції. Проте «будь-яка поспішність, на думку Л. Кравчука, була б недоречною» (там само, с. 5). У відповідь, як слушно зазначено у книжці, «багато народних депутатів, які виступили на засіданні, не погодилися з такою оцінкою ситуації і закликали прискорити роботу над проектом Конституції та її прийняттям» (с. 5—6). Особисто я запропонував обрати співголовою Конституційної комісії І.С. Плюща, щоб прискорити роботу і певною мірою нейтралізувати Л.М. Кравчука в політизації ситуації та затягуванні розробки проекту Конституції. Пропозиція була прийнята.

18 березня 1991 року з метою апробації розробленого проекту Концепції нової Конституції та широкого її обговорення Президія Верховної Ради прийняла постанову «Про проведення республіканської конференції на тему «Концепція і принципи нової Конституції Української РСР», яка відбулася 18—20 квітня 1991 року в сесійній залі парламенту. Учасники конференції внесли ряд цікавих, слушних і конкретних пропозицій стосовно реалізації положень Декларації на конституційному рівні. Щодо Л.М. Кравчука, то він відкрив конференцію, але залишив її вже в першій половині дня.

22 травня 1991 року Верховна Рада на пленарному засіданні розглянула проект Концепції нової Конституції, врахувала висновки учасників вищеназваної конференції, пропозиції і зауваження народних депутатів унаслідок проведеного обговорення і доручила Конституційній комісії завершити доопрацювання та внести остаточний варіант Концепції для прийняття парламентом. Її схвалення відбулося 19 червня 1991 року. У Концепції визначалося шість загальнометодологічних принципів, перший з яких — «нова Конституція повинна ґрунтуватися на Декларації про державний суверенітет України, закріпити, розвинути і конкретизувати її положення» (с. 6).

1 липня 1992 року (коли Л.М. Кравчук був уже Президентом України) парламент розглянув проект нової Конституції України, який отримав позитивне схвалення. Була прийнята постанова опублікувати проект і винести його на всенародне обговорення, в якому брали участь народні депутати, вчені, представники ЗМІ та всі бажаючі громадяни. Я був у трудових колективах підприємств, на зборах сільськогосподарських колективів, сходках жителів сіл та інших населених пунктів, серед працівників засобів масової інформації, вчених тощо і жодного разу не чув, щоб громадяни вносили пропозиції про недооцінку або виключення положень чи вилучення Декларації з преамбули проекту нової Конституції України, навпаки, реалізація Декларації всіляко підтримувалася.

Як член Конституційної комісії, я не чув на її засіданнях і не знайшов пропозицій про виключення Декларації з преамбули проекту Конституції. Вважаю, що вони з’явилися в період роботи робочої групи, бо на засіданнях Конституційної комісії 17 березня, 3 і 17 травня 1993 року це питання не обговорювали. Раптом у доопрацьованому проекті нової Конституції для винесення на обговорення Верховної Ради я виявив, що з преамбули зникло посилання на Декларацію. Події з цих питань розвивалися так.

24 вересня 1993 року на восьмій сесії Верховної Ради України І.С. Плющ як співголова Конституційної комісії доповідав, що у всенародному обговоренні проекту нової Конституції України взяли участь понад 180 тисяч громадян, отримано рішення 20 обласних, 114 міських, районних селищних і сільських Рад народних депутатів, 118 об’єднань громадян і майже 3 тисячі протоколів зборів трудових колективів. Загалом висловлено понад 47 тисяч пропозицій і зауважень, які опрацьовані Конституційною комісією. І.С. Плющ під час доповіді і відповідей на запитання депутатів ніде не зробив найменшого натяку про будь-які підстави виключення Декларації з преамбули проекту Конституції чи відхилення її положень і норм.

Тому в сесійній залі я поставив запитання доповідачу, як з преамбули проекту нової Конституції зникло посилання на Декларацію? Навожу дослівні відповіді Івана Степановича Плюща: «Хочу сказати — визнаю свій недолік, бо не вгледів те, що ви угледіли. Це я кажу членам робочої групи. Звичайно, посилання повинно бути». І доповідач далі уточнив свою позицію: «Визнаю цю помилку і вважаю, що основним документом для подальшої розбудови нашої держави є Декларація про державний суверенітет України» (Восьма сесія Верховної Ради України дванадцятого скликання. Бюлетень №7, с. 86—87).

Людська відвертість і подальші дії І.С. Плюща у сполученні з лукавством Л.М. Кравчука

Немає сумніву, що І.С. Плющ був по-людськи щирий у наведеній вище відповіді, бо справді ніде не заперечувалася Декларація як основа для нової Конституції України. Тоді кому були потрібні маніпуляції зі зміною Дня проголошення незалежності України, закулісна гра в робочій групі з викреслюванням Декларації з преамбули проекту нової Конституції? Робоча група прямо підпорядковувалася співголовам Конституційної комісії —

Л.М. Кравчуку та І.С. Плющу. З ними погоджувалися всі важливі питання доопрацювання проекту та остаточні важливі правки тексту.

Думаю, що відповідь, безперечно, може уточнюватися за ясністю в технологічних аспектах. А з достовірністю вона вже була однозначна. Ще 17 червня 1993 року парламент прийняв і Плющ підписав постанову «Про проведення всеукраїнського референдуму щодо довір’я (недовір’я) Президенту, Верховній Раді України» (№3283-ХІІ) і, на моє власне переконання, Л.М. Кравчук не сумнівався, що саме йому висловлять довіру, а це потребує посилення одноосібної влади, вибудовування президентських структур влади і розчистки шляху для цих перетворень, що аж ніяк не збігалося з планами і перспективами президентського державного бачення влади за системою Декларації про народовладдя.

24 вересня 1993 року Л.М. Кравчук з радістю (треба було його знати і бачити в ті часи) підписує Закон України «Про дострокові вибори Верховної Ради України і Президента України», який є неконституційним через його прийняття простою більшістю голосів і без зміни чинної тоді Конституції України (стаття 79), процедури обговорення та голосування тощо.

Скасована постанова Верховної Ради України від 17.06.93 року хоча і проіснували три місяці і сім днів, але зафіксувала ще один майже історичний момент. В її першій частині зазначено, що парламент урахував «соціально-політичну ситуацію, що склалася в Донбасі та інших регіонах України». Там, як і в інших регіонах, справді була складна ситуація, але чомусь «інші» залишилися не названими й безіменними, а шахтоуправління імені Засядька під керівництвом Юхима Звягільського розпочало страйк, шахтарі прибули до столиці України. Це і стало підставою назвати ситуацію «соціально-політичною» та призначити політичного початківця в. о. Прем’єр-міністра України без будь-якого досвіду роботи на такому рівні та програми дій уряду. Чи не нагадує це випадок з В.І. Шишкіним та його призначенням на посаду Генерального прокурора України за послугу Л.М. Кравчуку із проектом закону про Президента? І чи не є це тою політикою, яка започаткована «першим» і розрослась до сучасного її рівня? Думаю, що після такого законотворення робота парламенту вже рухалася за інерцією.

«Перший» із Плющем її добили політично надуманим Законом «Про назву, структуру і кількісний склад нового парламенту України», підписаним гарантом Л.М. Кравчуком 7 жовтня 1993 року. Навіть після цього, 8 жовтня 1993 року, Верховна Рада розглянула заходи із всенародного обговорення проекту Конституції, прийняла постанову, згідно з якою проект нової Конституції України мав бути доопрацьований за всіма підсумками та висновками всенародного обговорення, і цей варіант мав розглядатися 25 жовтня 1993 року на сесії

Проте станом на цю дату Конституційна комісія лише доопрацювала проект нової Конституції України, і його остаточний варіант був запропонований для обговорення на сесії Верховної Ради України. Але ця подія не відбулася. Л.М. Кравчук теж пішов у президентське небуття, а започаткована політична спрямованість на особисту владу за рахунок народовладдя отримала буйний розвиток, корупцію і небачений спад економіки та жорстоку політичну боротьбу за владу, яка потребує додаткового аналізу та висновків.