Нинішньої вступної кампанії більшість місць у вищих навчальних закладах за державним замовленням віддано різним пільговим категоріям вступників, а не абітурієнтам, які отримали високі бали у сертифікатах незалежного зовнішнього оцінювання (НЗО). Таку думку на прес-конференції в Укрінформі висловили представники коаліції громадських спостерігачів.

За словами Любові Паливоди, коаліцію складали 12 неурядових громадських організацій, які проводили моніторинг 30 державних вищих навчальних закладів у 14 областях України на всіх етапах вступної кампанії — від проведення незалежного зовнішнього оцінювання до складання списків абітурієнтів, рекомендованих приймальними комісіями ВНЗ для вступу. На думку учасників моніторингу, заявила вона, нинішня вступна кампанія виявила низку істотних недоліків, головний з яких полягає в тому, що обдаровані діти з високими балами у сертифікатах, як правило, не мали змоги вступити до вузів на бюджетні місця.

Олексій Хмара зазначив, що нинішньої вступної кампанії близько 70 відсотків абітурієнтів стали студентами державного замовлення завдяки пільгам: 40 відсотків вступників зарахували з числа абітурієнтів, що навчалися на підготовчих курсах, ще 30 відсотків місць отримали пільговики, яких налічується аж 15 категорій.

Керівництво ВНЗ розчароване нинішньою вступною кампанією — воно хотіло отримати абітурієнтів із найвищими балами НЗО, а отримало студентів з низькими та середніми знаннями, — так прокоментувала думку членів багатьох приймальних комісій промоніторених ВНЗ керівник громадського моніторингу Алла Волошина. «Діти з високими балами змушені були вступати на платні відділення, багато з них залишилися за бортом вищої школи, якщо батьки не мали змоги оплачувати їхнє навчання», — резюмувала вона.

Вихід із ситуації, як наголошували учасники прес-конференції, один: збільшити прохідний бал сертифікатів і надати можливість пільговим категоріям населення вступати до вузів за цільовим направленням, виділяючи під кожний конкретний випадок державні асигнування. Для цього треба розробити нову освітню нормативно-правову базу, прийнявши у Верховній Раді два архіважливі закони — «Про освіту» і «Про вищу освіту». «Не можна вливати молоде вино у старі бурдюки», — нагадали вони давню біблійну мудрість.