Сьогодні в житті кожного дорослого українця банки посідають вагоме місце. Хтось сплачує рахунки, хтось вкладає гроші, кредитується чи просто отримує пенсію. Майже всю інформацію про банк та послуги, що він надає, ми одержуємо з реклами або з офіційних сайтів банківських установ. Тому «Голос України» продовжує досліджувати, наскільки сучасний споживач забезпечений достовірною інформацією в банківській сфері. Нині розглянемо, що розповідає клієнтам про себе на своєму офіційному сайті ВТБ Банк.

Самореклама

На першій сторінці сайту (на знімку) нас зустрічає рекламна інформація про банківську установу. З неї можна дізнатися, що ВТБ входить до числа 500 найбільших компаній світу, посідає восьме місце за кількістю виданих кредитів, та багато іншого. Однак, щоб ознайомитися, скажімо, з фінансовими звітами банку, потрібно крок за кроком переходити за дрібними посиланнями. А щоб таки «натрапити» на фінансові документи, необхідно наперед знати, яким шляхом рухатися. Можливо, чесніше було б дати можливість користувачу самостійно вирішити, яка інформація його цікавить, і дати змогу знайти її. Та ВТБ пішов іншим шляхом, він нав’язливо пропонує ту інформацію, яку вважає вигідною для себе, натомість достовірні документи ховає на третій план.

Великий та мовчазний

Схожа ситуація з кредитуванням. Якщо вас цікавить, скажімо, кредит на авто, на сторінці «Кредити» вас чекає та само «рекламна брошура». Тут ви дізнаєтеся, що «кредит отримати дуже просто», що «вам не потрібно довго заощаджувати кошти для того, щоб зважитися на купівлю, адже продукт передбачає наймінімальніші початкові витрати». Окрім цього, лише мінімум потрібної інформації — кілька слів про комісію, відсотки, строк кредитування. Банк жодним словом не згадує про умови кредитування, про штрафні санкції, які очікують клієнта в разі найменшого прострочення чергового платежу.

У «Голосі України» від 10 квітня цього року публікувався матеріал «Переваги та недоліки кредитного договору ВТБ Банку». У статті аналізувалися умови кредитного договору, які пропонує ця банківська установа. Автор констатував серйозні ризики для позичальника. Зокрема:

— завищені штрафні санкції в інтересах банку;

— збільшені терміни позовної давності;

— можливість банку в разі навіть найменшої провини позичальника припинити з ним договір достроково і вимагати повернення всього боргу (для цього в позичальника буде не більш як 60 календарних днів).

Як ви гадаєте, чи згадує ВТБ Банк про ці умови на своєму інтернет-сайті? Звісно, ні. Тут публікується лише вигідна для банківської установи інформація, про інше воліють мовчати, готуючи для клієнтів неприємний сюрприз.

Різні пріоритети

У банкірів та клієнтів зовсім різні пріоритети. У правильності цього твердження ми переконуємося кожного разу, як відвідуємо офіційний сайт того чи іншого банку. Наведемо приклад.

Скажімо, ви хочете оформити в банку кредитну карту, щоб було зручно розраховуватися за покупки та була можливість «залазити» в борг, коли власних коштів не вистачає. Яка інформація вас цікавитиме передусім? Безумовно, який відсоток потрібно буде сплачувати банку, якщо на вашій кредитці виявиться мінус. Для непосвячених пояснимо: якщо ви знімаєте з картки грошей більше, ніж маєте, на суму боргу нараховуються відсотки так само, як у разі користування кредитом. Дуже часто банки практикують збільшення відсотків у «геометричній прогресії». Тож найперше, що потрібно знати, — це розмір ставки за користування кредитними коштами. Банк ВТБ наводить таку інформацію, але, навмисно чи ні, не акцентує на цьому увагу клієнта. Усю сторінку займає інформація про «переваги» та «вигоди» і лише дрібним шрифтом посеред тексту — «ставка за користування кредитними коштами становить від 24 до 30 відсотків річних».

Тож справедливо: в банків свій пріоритет — заманити клієнта, не розповідаючи йому всю правду. У клієнта мусить бути інший пріоритет — дізнатися максимум інформації, перед тим як на довгі роки пов’язувати себе зобов’язаннями з банківською установою. А який пріоритет повинна мати держава? На нашу думку, зробити банківський бізнес максимально відкритим, захистити власних громадян від недобросовісних банкірів та зменшити кількість людей, які, без перебільшення, ламають власні долі, беручи кредити, які потім не можуть погасити.

ВИСНОВКИ

Позитивним є те, що банк все-таки оприлюднює фінансову звітність.

Однак негативного на офіційному сайті ВТБ Банку значно більше. Зокрема:

— знайти фінансову звітність на сайті доволі складно;

— сторінки перевантажені інформацією відверто рекламного характеру;

— майже повна відсутність умов надання банківських послуг;

— ненавмисне або й навмисне приховування інформації. В інших випадках, банк зміщує акценти зі справді значущої інформації на ту, яка йому вигідна.