Незважаючи на створення в нашій країні безлічі розгалужених структур для протидії корупції, її масштаби продовжують зростати. Ситуація ускладнюється тим, що корупційні правопорушення вчиняють не лише рядові чиновники та їхні безпосередні керівники, а й правоохоронці. Упродовж цього року, як йдеться в пояснювальній записці до законопроекту «Про Антикорупційне бюро України», за скоєння корупційних діянь до адміністративної та кримінальної відповідальності притягнуто майже 400 працівників органів внутрішніх справ, більш як 300 податківців та 40 митників.

Президент України вказує на те, що сьогодні боротьба з корупцією має швидше хаотичний, вибірковий, а інколи декларативний характер. Основна причина — у відсутності системи протидії корупції. Глава держави запропонував створити єдиний антикорупційний державний орган, до компетенції якого має бути віднесено вироблення єдиної антикорупційної політики в державі та реалізація комплексу заходів протидії корупції.

З цієї та низки інших причин пропонується створити антикорупційне бюро України, зосередивши в одному централізованому органі зусилля з протидії корупції, виключити вузьковідомчий підхід та дублювання у діяльності відповідних правоохоронних органів, підвищити ефективність боротьби з цими правопорушеннями.

З урахуванням складної криміногенної ситуації, негативних тенденцій її розвитку та нагальної потреби зміцнення правопорядку і законності цей законопроект є вкрай необхідним і невідкладним. До речі, це підтверджує і позитивний досвід Латвії, де шість років тому був прийнятий закон про бюро щодо попередження та боротьби з корупцією, яке підпорядковане безпосередньо Кабінету Міністрів і сейму, успішно веде боротьбу з корупцією в державі, у тому числі і на найвищих урядових рівнях. Завдяки цій правоохоронній структурі, що створюється з метою протидії корупції, в рейтингу корумпованості Латвія займає 51 місце, випередивши практично всі пострадянські країни, крім Естонії.

За оцінками міжнародних експертів, спеціальна структура для боротьби з корупцією конче необхідна і в Україні.

Головна мета створення такого державного центрального правоохоронного органу спеціального призначення — посилення ефективності протидії корупції в країні, зосередження в ньому досвідчених фахівців, незалежність в їх роботі і ширші повноваження.

Антикорупційне бюро України створюється Кабінетом Міністрів України в складі Міністерства внутрішніх справ України, підпорядковане уряду та підконтрольне Верховній Раді. До речі, кримінальні справи щодо самих працівників бюро порушуватиме лише Генеральний прокурор або його заступники.

Утворення антикорупційного бюро України, переконаний автор відповідного законопроекту народний депутат Геннадій Москаль («НУ—НС»), генерал-лейтенант міліції:

— дасть додаткові надходження до бюджету за рахунок перекриття каналів незаконного відтоку коштів за межі України та повернення державі тіньового капіталу, набутого злочинним шляхом;

— гарантовано підвищить ефективність боротьби з корупцією;

— ліквідує дублювання в діяльності правоохоронних органів;

— сприятиме зміцненню законності й правопорядку в державі;

— забезпечить належний захист конституційних прав, свобод людини і громадянина тощо.

Утім, головне науково-експертне управління хоча і поділяє думку ініціатора законопроекту щодо необхідності об’єднання зусиль держави і суспільства для протидії корупції, проте вважає, що документ недосконалий і потребує юридичного коригування. Оскільки, скажімо, правовий статус антикорупційного бюро є суперечливим, незрозумілим і фактично залишається неврегульованим. Та й, переконані фахівці ГНЕУ, нелогічною виглядає ситуація, коли одна із структурних частин МВС підпорядковується не відповідному міністру, а уряду.

Нині законопроект перебуває на розгляді у Комітеті Верховної Ради з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією.

Вл. інф.