Норма: Верховна Рада України ухвалила зміни до Закону України «Про рекламу», 7 квітня цей законопроект підписав Президент.

Що означає: Встановлюється обмеження реклами тютюнових виробів, алкогольних і слабоалкогольних напоїв. Також внесено доповнення в термінологічну базу закону «Про рекламу», усунені редакційні недоліки, врегульовано питання спонсорства, розповсюдження соціальної реклами, ідентифіковано окремі види реклами.

Ключовим положенням закону є поступова заборона реклами тютюну та алкоголю на зовнішніх носіях, яка зникне з 1 січня 2009 року.

На один рік більше реклама таких товарів протримається на сторінках друкованих ЗМІ, а вже з 1 січня 2010 її можна буде побачити лише у спеціалізованих виданнях. Суттєві зміни в законі торкнулися і питання спонсорства. З 1 січня 2009 року фактично забороняються всі спонсорські прояви в телепередачах. Так, статтю 5 закону, яка матиме назву «Спонсорство», доповнено забороною наводити будь-яку інформацію рекламного характеру, що подається у вигляді дикторського тексту та/або звукового супроводу, про спонсора — виробника алкогольних напоїв, його ім’я (найменування) та/або знак для товарів та послуг, що належить спонсору.

Ще кілька змін торкнулися рекламних заборон та обмежень, зокрема переліку, визначеного статтею 8 закону. Перелік доповнено забороною на використання офіційних назв органів місцевого самоврядування, а в разі використання імені чи зображення фізичної особи вимагатиметься наявність її письмової згоди.

Із рекламних повідомлень зникнуть обов’язкові на сьогодні скоромовки про наявність ліцензій, дозволів, сертифікатів. Якщо в попередній редакції розповсюджувач міг на власний розсуд запитати наявність такого документу, то нова редакція забороняє поширювати рекламу без наявності таких документів, але вказувати всі ці деталі в рекламі вже немає потреби.

Введено нове формулювання терміну «внутрішня реклама». Принципово новим є віднесення до такого виду реклами в закритих кінотеатрах, театрах, стадіонах, спорткомплексах.

Крім того, законом дано визначення «Спеціальні виставкові заходи». Відтак, виставковим заходом може вважатися і дія, яка безпосередньо відбувається в місцях реалізації товару за умови виконання певних вимог, зокрема слід обмежити вхід, чітко вказати місце проведення заходу, а також строки проведення тощо.

Якщо ви вказали своє зареєстроване найменування і розмістили таку вивіску на вході, майте на увазі, що це не вважається рекламою. Адже в новій редакції закону зазначено: вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належить цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, розмішена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважаються рекламою.

З прийняттям закону накладається заборона на зображення популярних осіб не лише в рекламі тютюну та алкоголю, але і пива. Також забороняється пряме чи опосередковане схвалення такими особами паління або вживання алкоголю чи пива.

Закон набрав чинності, окрім деяких положень, які наберуть чинності з 1 січня 2009 року та 1 січня 2010 року.