Усім відомо, що автором першого Євангелія був колишній збирач податків Матвій. Згадали про це заради того, щоб підкреслити: збори податків такі само давні, як і сама держава, бо кожна держава мусить мати відповідні кошти на власні потреби. На Хмельниччині у цій сфері працює півторатисячна команда професіоналів, а очолює її наш сьогоднішній співрозмовник Михайло КАЦАН.

— Михайле Богдановичу, податківцям доводилося виконувати одну і ту само функцію протягом багатьох віків. А є щось таке, чим би могли здивувати хмельничани?

— Я б не говорив про підсумки. Варто вести мову про розвиток, про зміни. Я в податковій ще від 1995 року. Добре пам’ятаю, як на початку нашої діяльності інспектори боязко приходили до нас на службу, бо достеменно не знали, як діяти, як правильніше організовувати свою роботу. А сьогодні ми — серйозна, відповідальна служба. За півроку Хмельниччина виходить на майже мільярд гривень податків у зведеному бюджеті, а це практично на третину більше, ніж торік. От вам і переконлива оцінка нашої роботи!

З іншого боку, більш активній сплаті податків сприяє розвиток громадської думки. Дедалі більше людей розуміють, що сплачує податки не бідна людина і не багата. Сплачує податки — чесна людина.

— Навряд чи суспільна думка змінилася сама по собі.

— Так. У нас зараз по-новому запрацювала Громадська рада, активно проводяться засідання узгоджувальної робочої групи, «гарячі» телефонні лінії, Інтернет-конференції. А в результаті 96 відсотків податків, які надійшли за минулий рік, —добровільні.

Узагалі стосунки між податківцями та платниками податків стали партнерськими. Не хотів би хвалитися, але стиль роботи працівників нашої податкової став кращим, можна сказати, витонченішим. Збільшення податкової віддачі часто вирішується за «круглим столом». При цьому за рік податку на прибуток сплачується більше майже на 41 мільйон гривень. На половину більше — податку на додану вартість. І це за умови, що з державного бюджету ми його відшкодовуємо у два рази більше.

— Якщо такі добрі результати, то що вдосконалюватимете надалі?

— Будемо забувати про фіскальні методи. Адже в попередні роки доводилося більше застосовувати саме їх. Це, в свою чергу, зумовлювало відповідне ставлення громадськості до податківців. Тенденція, що склалася останнім часом, показує, що дедалі частіше діалог ведеться відкрито, не оминаються помилки. Ми працюємо за девізом «Податкова — для платника, а не платник для податкової».

Тобто уже не стоїть питання наповнити бюджет за будь-яку ціну?

— Безумовно! У тому, що податкова служба має наповнити бюджет якомога краще, немає сумніву. Але головне завдання, яке ми ставимо перед собою, —перетворити податкову службу з фіскально-карального органу на партнерську і дружню в ставленні до платника податків інституцію. Цьому підпорядкована нова система обслуговування, котра передбачає створення дієвого громадського контролю над ДПА, нових форм обслуговування клієнтів, широку інформаційну-просвітницьку роботу.

Позитивних результатів ми очікуємо від впровадження двох нових масштабних проектів на рівні держави. Це створення потужного інформаційного центру при ДПА України і запровадження електронної форми звітності щодо податку на додану вартість. Саме остання новація допомогла спростити і прискорити процес відшкодування ПДВ і при цьому скоротити кількість перевірок. У цьому переконалось вже понад дві тисячі платників податку на додану вартість, котрі подали електронні звіти у квітні. Гадаємо, що і далі ця цифра постійно зростатиме. Натомість симетрично спадатиме число перевірок з боку податкової.

Принцип, коли податкова намагалася перевірити якомога більше підприємств і підприємців, відійшов у минуле. Вже тепер число планових перевірок в нашій області зменшене на чверть. Та й в самих перевірках використовуються зовсім інші підходи: не покарати, а переконати.

Тривалий час серйозну проблему для податківців становили збиткові підприємства. Коли ж ми уважніше придивилися до їхньої роботи, поспілкувались із керівниками, там, де потрібно, допомогли, з’ясувалось, що значна кількість платників почала працювати прибутково: ми зменшили суму збитків практично на 28 мільйонів гривень.

— Нещодавно обласне відділення Дитячого фонду України вручило вам орден «За вагомий внесок у навчання та виховання дітей України». Чим для податківця є така відзнака?

— Я переконаний, що цей орден — для кожного податківця області є оцінкою роботи кожного з них. Наш колектив завжди розумів, що виховати сумлінного і чесного платника податків — це діло значно ширше і глибше, ніж самі податки. Тому активну позицію громадянина слід формувати з дитячих років. Для цього щорічно проводимо конкурси дитячої творчості «Податки очима дітей».

До речі, податківці Хмельниччини ось уже вісім років не забувають провідувати юних підопічних з Вовковинецької школи-інтернату. Нещодавно відвідали дітей з Головчинецької школи-інтернату Летичівського району, Ізяславської спеціальної школи-інтернату для дітей з наслідками поліомієліту та церебральними паралічами — хочемо хоч чимось допомогти цим дітям. Бо і вони, та й всі решта, повинні розуміти: податкова служба — не для того, щоб у когось щось відбирати, карати. Ми працюємо для того, щоб і у бюджету, і у держави, і у місцевої влади була можливість дати. Адже наша успішна діяльність — це збільшення заробітної плати бюджетників, зростання пенсій, будівництво житла... Отож древня професія митаря завжди залишатиметься актуальною і потрібною.

Хмельницький.

Фото автора.