Під час другої сесії Верховної Ради України шостого скликання за умов неузгодженого, несистемного, а часом відверто хаотичного формування порядків денних пленарних засідань парламенту та систематичного блокування його діяльності депутатська фракція «Блок Литвина» проводила незмінний курс на конструктивну роботу, маючи на меті реалізацію передвиборної програми та відстоювання інтересів людей.

Ще на початку сесії фракцією було внесено пропозиції з розблокування роботи Верховної Ради та забезпечення входження її у практичну діяльність. Ними, зокрема, передбачалося визнати неприпустимою практику бездіяльності Верховної Ради та невідкладно завершити формування її керівного складу, істотно збільшити кількість пленарних засідань і затвердити порядок денний сесії на основі політичного консенсусу, терміново розглянути питання щодо антиінфляційних заходів, рівня заробітних плат, пенсій, стипендій, цінової політики уряду.

Пропонувалося заслухати звіт Кабінету Міністрів та інформацію Рахункової палати про виконання державного бюджету за 2007 рік та про нинішній соціально-економічний стан країни, а також звіт Національного банку України про грошово-кредитну політику держави. Крім того, передбачалось встановити уряду рамкові умови для роботи над проектом закону про внесення змін до закону про державний бюджет на 2008 рік, зафіксувавши необхідність приведення його у відповідність до Конституції України, вимог Бюджетного кодексу, рішень Конституційного Суду України стосовно заборони практики коригування чинного законодавства законом про держбюджет.

Першочерговим завданням Верховної Ради України фракція пропонувала визначити реформування системи заробітної плати як неодмінної передумови розв’язання соціальних проблем у країні. Причому ці пропозиції було підкріплено відповідними законодавчими ініціативами фракції.

Станом на 11 липня 2008 року членами фракції «Блок Литвина» розроблено і зареєстровано в парламенті 71 законопроект та проект постанов Верховної Ради України, з них 47 законопроектів було внесено під час другої сесії. Крім того, представники фракції є співавторами 67 законопроектів, розроблених за участю членів інших фракцій.

Особливу увагу фракція «Блок Литвина» приділяла питанням підготовки законопроектів соціального спрямування, зокрема про: запровадження погодинної оплати праці; встановлення мінімальної частки заробітної плати у структурі собівартості продукції; встановлення виплат при народженні та на виховання дитини; захист інтересів дітей з числа сиріт, позбавлених батьківського піклування та «напівсиріт»; запровадження мораторію на відчуження гуртожитків та визначення порядку приватизації кімнат у гуртожитках; надання статусу державного службовця медичним, педагогічним і науково-педагогічним працівникам; збільшення стипендій до розміру мінімальної заробітної плати та ін.

Ще однією принциповою ініціативою фракції «Блок Литвина» була пропозиція прийняти законопроект «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України з питань державних закупівель» і тим самим усунути одну з найбільших корупційних схем у державі — Тендерну палату. Однак ситуативна більшість парламенту проігнорувала цей законопроект, засвідчивши тим самим, що досить часто при прийнятті рішень переважають корисливі інтереси окремих політиків та наближених до них бізнес-угруповань.

На жаль, це було підтверджено і тоді, коли парламентська коаліція, а також частина депутатів фракції Партії регіонів не підтримали законодавчі ініціативи фракції «Блок Литвина» про запровадження погодинної оплати праці та встановлення мінімальної частки заробітної плати у структурі собівартості продукції. З відхиленням цих важливих законопроектів було заблоковано реальні заходи щодо збільшення зарплат не за рахунок інфляції, а за рахунок справедливої системи оплати праці та розумної бюджетної політики.

Незважаючи на це, фракція «Блок Литвина» не має наміру поступатися своїми позиціями щодо соціального захисту громадян і наполягатиме на поверненні до розгляду своїх законодавчих ініціатив. Розумне державне регулювання економіки, підтримка найманих працівників і працівників бюджетного сектору, малого та середнього бізнесу і надалі залишатимуться основою дій фракції, про що нею зроблено відповідні заяви.

Члени фракції не дозволили втягнути себе у політичні розбірки в парламенті, які в останній день другої сесії при розгляді питань про відповідальність уряду та про внесення змін до державного бюджету на 2008 рік перетворилися на відвертий фарс. Фракція «Блок Литвина» задекларувала свою чітку позицію щодо необхідності деполітизації процесу внесення змін до основного фінансового документа держави та продовження роботи сесії до прийняття закону про зміни до держбюджету. Фракцією також було запропоновано прийняти постанову Верховної Ради про звіт Кабінету Міністрів у вересні—жовтні цього року. Однак ці пропозиції перекреслило нестримне бажання перекинути прорахунки уряду та коаліції на весь парламент, намагаючись укотре дискредитувати його.

Реагуючи на злободенні події та проблеми соціально-економічного і громадсько-політичного життя, депутатська фракція «Блок Литвина» за час другої сесії виголосила 15 офіційних заяв. Зокрема, не залишилися поза увагою членів фракції проблеми: необхідності введення в організоване річище конституційної реформи; негативного впливу на суспільно-політичну ситуацію поспішних намірів керівництва країни приєднатися до Плану дій щодо членства в НАТО; поглиблення конфлікту між суб’єктами урядово-парламентської коаліції, між Президентом і Прем’єр-міністром України та їх командами на тлі кричущих соціально-економічних проблем і погіршення рівня життя українських громадян; необхідності реальної, а не фіктивної ліквідації недоторканності окремих посадових осіб; шляхів усунення практики блокування роботи парламенту; розвитку подій навколо прийняття змін до державного бюджету на 2008 рік та ін.

Усі заяви фракції було розміщено на офіційному сайті Народної партії, а також надруковані в газетах «Народна» та «Голос України». Крім того, представниками фракції протягом другої сесії було зроблено понад 1200 виступів у центральних і місцевих засобах масової інформації з коментарями багатьох громадсько-політичних подій, висвітленням діяльності парламенту та інших органів влади. До активу народних депутатів — членів фракції «Блок Литвина» слід також віднести понад 300 виступів у сесійній залі парламенту при розгляді Верховною Радою питань порядку денного.

Насиченою залишалася робота фракції «Блок Литвина» зі зверненнями, заявами та скаргами громадян. За час другої сесії Верховної Ради України шостого скликання на адресу фракції та народних депутатів, що входять до її складу, надійшло понад 20500 письмових звернень громадян. Члени фракції провели у регіонах майже 1800 зустрічей з виборцями, а також близько п’яти тисяч особистих прийомів.

Цьому значною мірою сприяло відкриття практично в усіх регіонах України 152 громадських приймалень народних депутатів — членів фракції «Блок Литвина». Таке персональне представництво народних депутатів у регіонах забезпечує постійний зв’язок з виборцями і розглядається фракцією як перший крок у підготовці до переходу на виборчу систему з відкритими списками.

Аналіз звернень громадян засвідчив, що найбільше їх турбують питання соціального захисту та пенсійного забезпечення, повернення втрачених заощаджень, забезпечення законності й правопорядку, роботи органів влади усіх рівнів. На основі звернень громадян було підготовлено близько 20 тисяч депутатських звернень. З найбільш злободенних проблем представниками фракції «Блок Литвина» подано 67 депутатських запитів. В особливих випадках при вирішенні гострих проблем окремих виборців членами фракції надавалася матеріальна допомога з особистих коштів депутатів, яка за період другої сесії в сукупності по фракції становила суму понад 350 тисяч гривень.

Розуміючи всю вагу відповідальності за долю країни, депутатська фракція «Блок Литвина» в умовах політичної кризи, що загострюється останнім часом, запропонувала 8 липня 2008 року План невідкладних дій для подолання політичної кризи, забезпечення відповідальних дій влади та консолідації суспільства. Цей програмний документ містить низку конкретних комплексних заходів політичного, економічного та соціального характеру, спрямованих на подолання протистояння у суспільстві та забезпечення ефективних дій влади.

* * *

Позиція депутатської фракції «Блок Литвина» при розгляді 11 липня ц. р. законопроектів про внесення змін до державного бюджету України на 2008 рік була сформована на підставі таких аргументів.

1. Влада не спромоглася вийти до парламенту з єдиним погодженим варіантом змін до державного бюджету на 2008 рік. Одночасне внесення урядом і Президентом України двох варіантів змін до бюджету, а також заява глави держави про його намір накласти вето на урядовий законопроект засвідчили неузгодженість позицій влади щодо формату змін до державного бюджету.

2. Запропонованими проектами змін до держбюджету вчергове передбачається внести зміни до інших чинних законів, насамперед тих, що забезпечують соціальні# гарантії громадянам. Це є грубим порушенням Конституції України, про що вже двічі висловився Конституційний Суд. Фракція категорично наполягає на вилученні статей законопроекту про внесення змін до бюджету, якими припиняється або урізається дія інших законів, що призводить до погіршення стандартів життя громадян.

3. З передбачених у проекті про внесення змін до державного бюджету 25,2 млрд. грн. як нібито додаткових коштів 20 млрд. грн. фактично вилучаються з реальної економіки (12 млрд. грн. — це зібрані наперед кошти у формі податків, а 8 млрд. грн. — неповернутий підприємствам податок на додану вартість).

4. У змінах до держбюджету пропонується вилучити 1 млрд. грн. на забезпечення житлом працівників бюджетної сфери, що працюють на селі. При цьому також повністю ліквідовуються видатки в розмірі 690 млн. грн. субвенції на будівництво житла тим бюджетникам, які підписали контракт на 20 років.

5. Передбаченими змінами до бюджету повністю ліквідуються видатки на підтримку судової реформи. І це робиться за умов, коли міжнародні організації гостро критикують Україну за відсутність реформування судової галузі.

6. Внесені законопроекти про зміни до держбюджету не передбачають перегляд розміру мінімальної заробітної плати. З урахуванням економічних процесів в Україні фракція «Блок Литвина» при внесенні змін до бюджету наполягає на обов’язковому підвищенні розміру мінімальної заробітної плати з метою недопущення погіршення умов життя людей.

Друкується в рахунок квоти фракції «Блок Литвина».