У Міністерстві освіти і науки, схоже, парламентську газету не читають. Інакше б міністри, їхні зами й директори департаментів реагували на критичні та полемічні виступи «Голосу України».

Вимагати від них цього не будемо — якщо чиновники ігнорують відповідне законодавство, то що їм якісь газетні публікації. Що їм проблеми окремих освітян, батьків, навчальних закладів, коли всі зайняті глобальним реформуванням галузі, незалежним тестуванням зокрема. Ось коли Президент суворо скажуть виконувати закони, скажімо, про ЗМІ, а не тільки його укази, тоді бюрократи відреагують. А поки що навіть матеріали під рубрикою «До уваги міністра» залишаються, певне, поза його увагою. Принаймні думки керівників МОНУ про ту чи іншу позицію авторів «Голосу України» нам не відомі.

Тому відповідь заступника міністра Василя Шинкарука на полемічну статтю професора Ігоря Рихлівського із Кам’янця-Подільського ми сприйняли як подарунок до Дня журналіста. Свою позицію щодо наукових ступенів і звань учений висловив у «Голосі України» ще 12.03.08 (стаття «Між історією... і Європою — учена ступінь кандидата»). У міністерстві її, вочевидь, не помітили. Тоді автор надіслав рукопис (доповнений, змінений) до іншої газети. Там його друкувати відмовились і переадресували листа до МОНУ, де через 45 діб і «народили» відповідь. Професор люб’язно познайомив з нею «Голос України». Гадаємо, точка зору міністерства з порушеної проблеми буде цікава читачам.

«Міністерство освіти і науки України розглянуло в межах своєї компетенції листа Рихлівського І. П. ...

Одночасно з підписанням декларації про приєднання до Болонського процесу Україна взяла зобов’язання не пізніше 2010 року впровадити у вітчизняну систему вищої освіти третій цикл, який відповідатиме вимогам Єдиного європейського освітнього простору (ЕНЕА) і завершуватиметься присудженням ступеня «доктора філософії» (Ph. D), котрий сутнісно відрізняється від нині закріплених законом ступенів кандидата і доктора наук.

Україна наразі не готова до фронтального переходу на підготовку «докторів філософії» (Ph. D) європейського типу. На перешкоді — брак належного досвіду і чинні законодавчі норми.

Проведення таких кардинальних змін потребує відповідного державного рішення на рівні Кабінету Міністрів.

МОН разом з іншими зацікавленими установами й організаціями активно проводить підготовчу роботу з впровадження принципів третього циклу підготовки науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації за зразком єдиного європейського освітнього простору.

При цьому повідомляємо, що відповідно до п. 1 «Положення про Вищу атестаційну комісію України», ВАК є центральним органом виконавчої влади, підвідомчим Кабміну, який реалізовує державну політику в галузі атестації наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації, присудження наукових ступенів кандидата і доктора наук, присвоєння вченого звання старшого наукового співробітника.

Отже, питання, які автор порушує в своєму зверненні, належать до компетенції ВАКУ».

Як кажуть, і за те спасибі.