Зміни до держбюджету-2008, які уряд запропонував Верховній Раді за тиждень до відпустки законодавців, не схвалено — про вагу ручної поклажі.

З півтисячі членів Асоціації міжнародних перевізників (АсМПУ) «наїхали» на столичну держадміністрацію — про деякі аспекти управлінських заторів.

Аеропорт «Бориспіль» побудує термінал для дешевих літаків — і все-таки ми летимо!

Закручено черговий виток політичної кризи, яка з огляду на реалії може тривати до виборчих віників. Вотум недовіри до уряду, про який заговорили в парламенті, навіяв невеселі спогади про те, як наприкінці минулого року ухвалювали загальнодержавний баланс-2008. І тоді, і зараз (із запропонованими з великим запізненням корективами) він — наче ручний вантаж на митному терміналі. Упакований — що треба: зі збільшеними розмірами мінімальних зарплат та пенсій, з цілком прийнятним дефіцитом, з державними гарантіями і кредитами для багатьох галузей економіки, дотаціями і пільгами тощо. На нових замках і застібках, які мають запобігти розкраданню коштів платників податків і розповсюдженню корупційних схем. Бракує уряду дорожньої карти, якої не створити без чіткої уяви про можливу поведінку світових цін на нафту, метал, курсу американського долара до основних валют. І ще так собі, антиінфляційних дрібничок, на кшталт того, як відреагують роздрібні ціни на високе значення гуртових і заплановане на осінь підвищення зарплат і пенсій. І тому не мали впевненості, що ручний вантаж пройде митний контроль, а йому, урядові, не вкажуть на двері.

І тоді, й зараз є можливість залагодити справу з митниками полюбовно. І тоді, й зараз у процедуру затвердження бюджетних призначень втрутився Президент країни. Проте це не розірвало замкненого кола: чемоданний настрій — ручне виконання держбюджету — надмірні інфляційні очікування в суспільстві. (У червні інфляція знизилася до 0,8 відсотка. Два місяці поспіль споживчі ціни зростають помірніше, ніж в Росії, що надає певні курсові переваги в зовнішній торгівлі, що тішило тільки експортерів).

Чемодан заважкий, бо всередині — все, що треба для життєдіяльності країни і економіки, в тому числі й митників. Тому, природно, багатьох із них дратує не він, а його господар. А непомітні коліщатка чемодана влаштовують геть усіх на митному контролі, бо якщо вони є, то рук не надірвеш. Штовхни — і поїде. За інерцією. Як було наприкінці минулого року...

Чемоданний настрій домінував і на під’їзних шляхах до столиці, де далекобійники протестували проти порядків міського голови Леоніда Черновецького і ущемлення своїх законних прав. Хоч як дивно, а моторизований пікет знову ж таки спричинили управлінські дії. Тільки цього разу — місцевого значення. Нагадаю, обмеження столичної влади на в’їзд до міста габаритного вантажного транспорту з 7.00 до 20.00, м’яко кажучи, суперечить багатьом міждержавним угодам про транзитні перевезення, хоч і сприймається «на ура» багатьма киянами і учасниками дорожнього руху. Зрештою, такий підхід практикує чимало європейських мегаполісів. Але, на відміну від нашого, вони вже обладнані об’їзними шляхами, митними складами, зручними транспортними переїздами і відстійниками тощо. Тепер те, що столична влада поставила воза поперед коня, АсМПУ буде доводити в суді. Але відчуття чемоданного настрою не зникло. За словами президента АсМПУ Леоніда Костюченка, уряд задовольнив 12 із 13 вимог автоперевізників. І здебільшого вони всі враховані в змінах до держбюджету-2008, а ті, як відомо, застрягли у законодавців. Якби, якби...

Чемоданний настрій — не завжди погано. Я, наприклад, упевнений, що за нормальних погодних умов дешеві квитки на авіарейси можуть істотно підняти обсяги перевезень на внутрішніх рейсах. І це вже сталося в Росії та деінде. Ми також свого часу пробували запровадити бюджетне авіасполучення, але під нього ставили то аскетичні послуги, то застарілі літаки. Нарешті цього року Мінтрансзв’язку уже має пропозиції від кількох бюджетних авіаперевізників (зокрема, від угорських і німецьких компаній), що дозволяє прогнозувати активізацію внутрішніх перевезень. Перші літаки, квитки на які можна купити за помірними цінами, вже здійнялися в повітря. За словами заступника директора столичного аеропорту «Бориспіль» Миколи Музики, для таких авіакомпаній вони побудують спеціальний термінал, здатний приймати близько 650 пасажирів на годину. Вартість проекту — 165 мільйонів гривень. Уже до кінця цього місяця пройде тендер для потенційних підрядників будівництва, серед яких, кажуть, вирізнятиметься «Сіменс». Достеменно відомо, що в змінах до держбюджету також є чимало рядків, присвячених будівництву нових аеропортів до Євро-2012. Але минулого тижня законодавці їх так і не прочитали. Попри це ми летимо! За інерцією...