Нещодавно Верховна Рада створила тимчасову слідчу комісію. Комісія має розслідувати факти порушення Конституції та чинного законодавства України міським головою Миколаєва Володимиром Чайкою, іншими посадовими особами Миколаївської міськради, а також факти численних протиправних рішень і ознак корупційних дій при виконанні ними своїх службових обов’язків та неефективного управління підприємствами комунальної власності та бюджетом міста Миколаєва. Головою комісії призначено народного депутата Романа Забзалюка, який є лідером обласного осередку ВО «Батьківщина». До її складу, крім самих бютівців, увійшов представник Народної партії. Однак миколаївський міський голова заявляє: «Мене залякати складно».

Порушники спокою

Фракція БЮТ у міськраді — друга за чисельністю після Партії регіонів, вона налічує 11 депутатів. В обласній раді БЮТ має 17 «штиків». Спостерігачі відзначають розгалужену та чудово розбудовану партійну структуру БЮТ. На минулих виборах політична сила виборола місця практично в усіх міських та районних радах Миколаївщини.

Впливовість БЮТу в області — досить вагома. Однак успішність політичних проектів у регіоні багато в чому залежить від реакції регіоналів. І міський голова це чудово розуміє. «Ми робимо більше, ніж хотілось би робити партіям і рухам», — натякає він.

Плюралізм блокування

Партія регіонів становить більшість у миколаївських як міській, так і обласній радах (45 і 53 голоси відповідно). Приблизно така ж картина і по районах області. Але Партія регіонів на чолі з вельми досвідченим лідером, народним депутатом, колишнім головою облдержадміністрації Миколою Кругловим, подейкують, не проти побачити в кріслі міського голови іншу людину. У В. Чайки не склалося ані з тими, ані з іншими. Показовою в даному сенсі є пропозиція Партії регіонів підписати меморандум про створення більшості у міськраді, куди було запрошено всі фракції, крім блоку із красномовною назвою «Громадянський блок «Миколаїв за Володимира Чайку». Втім, М. Круглов заявляє, що ініціатива бютівців не має під собою законодавчих підстав. До того ж, нещодавно В. Чайка зробив крок, на якому дуже давно наполягали регіонали: звільнив начальника департаменту ЖКГ В. Яворського і призначив на цю посаду кандидатуру від ПР.

Раніше Миколаївщина традиційно позначалася на картах політтехнологів як «червоний пояс». Саме цю нішу зайняла наразі Партія регіонів. Утім, найвідданіші прихильники лівого руху все ж таки забезпечили йому неабияке проходження до міськради (крім комуністів, вісім голосів має ПСПУ) та обласної ради (11 прогресивних соціалістів і 8 комуністів). Це одні з найактивніших депутатів. Наприклад, жодна сесія облради не обходиться без виступів їхніх лідерів Лариси Шеслер і Миколи Дзарданова. Цікава деталь: дисципліновано озвучуючи і проводячи генеральну лінію партії (регулярні заяви та акції щодо НАТО, мови тощо), фракція партії Наталії Вітренко в облраді ситуативно чудово блокується з НСНУ — коли мова заходить про місцеві реалії.

Ситуативні вектори

Фракцію Народний союз «Наша Україна» в облраді очолює (як і обласну партійну організацію) екс-голова Миколаївської облдержадміністрації Олександр Садиков. Партія представлена шістьма депутатами. Регіон не є «електоральним полем» цієї політичної сили, однак завдяки особистісній впливовості (всі депутати — керівники підприємств та бізнесмени) фракції часто вдається добитися «свого» голосування через домовленості з іншими силами, перш за все з БЮТ і ПСПУ.

У Миколаєві партія не подолала 3-відсотковий бар’єр, тож не має представництва в міськраді. Приблизно така ж картина і в інших містах області. Із 19 районів області фракції НСНУ є у п’яти радах.

Ще одна сила, з якою не можна не рахуватися в регіоні, — Народна партія. Теперішній очільник області Олексій Гаркуша (призначений на цю високу посаду вдруге) є керівником її обласного осередку і на позачергових виборах до ВР значився у списку «народників» під № 4.

11 голосів Народної партії, що належать «міцним», авторитетним в області господарникам і давно мають статус «селянського лоббі», були б непоганою підтримкою голові облдержадміністрації на сесіях облради, особливо при вирішенні питань з управління комунальним майном, бюджетних змін тощо. Однак часто-густо фракція залишається в меншості.

А щодо різноманітних варіацій ситуативного блокування політичних сил та пікіровок між ОДА та обласною радою — на те й щука, щоб карась не дрімав...

Миколаївська область.