Наглядати і доглядати

Восени Національній музичній академії України імені Чайковського (колишня Київська консерваторія) — 95 літ. Дата не кругла, але святкувати є що: за рейтингом, проведеним ЮНЕСКО, академія посіла перше місце серед мистецьких вузів України — бо її студенти грають майже у всіх оркестрах і на всіх сценах світу.

Перше засідання щойно сформованої Наглядової ради академії проходило, мов театральна вистава, — публічно. Ректор Володимир Рожок нагадав, з чого все починалося: київський бізнесмен Михайло Терещенко віддав власні 50 тисяч рублів, і в листопаді 1913 року з’явився наказ про заснування консерваторії. Тоді також не було закону про меценатство. А зараз теж є багаті люди, але просто так мало хто згоден віддавати своє.

У нинішній Наглядовій раді лише один бізнесмен — Володимир Матвієнко, голова правління одного з київських банків. Усі інші — Анатолій Авдієвський (голова), Олександр Биструшкін, Ольга Бенч, Олександр Музиченко, Людмила Перелигіна, Дмитро Остапенко, Євген Станкович, Олександра Олійник та Олександр Полусмяк — музиканти або управлінці зі сфери культури. Що ж, підтримка «своїх» та лояльність чиновників сьогодні для вузу — більший капітал, ніж гроші. За словами керівника народного хору імені Верьовки Анатолія Авдієвського, своє завдання він бачить у тім, щоб «наглядати і доглядати», а також сказати рішуче «ні» Болонському процесу у мистецьких вузах. Адже не можна піаністів приймати в консерваторію за результатами загального тестування і двічі видавати диплом бакалавра: спочатку після закінчення музучилища, а потім після ІV курсу консерваторії. Музика не терпить стандарту, і з цим треба рахуватися.

Аргументувати свої позиції музична академія планує з допомогою серії ювілейних концертів. Перший із них, в якому студентські оркестр і хор виконали П’яту симфонію Чайковського, кантату «Весна» Рахманінова і «Половецькі танці» Бородіна, вже відбувся. Але в НМАУ — аж п’ять оркестрів, декілька хорів і сотні студентів-солістів, які ще під час навчання стали переможцями міжнародних музичних конкурсів. Отож свято тільки починається.

Юлія БЕНТЯ.

Крим

Бахчисарай — столиця фестивалю

У Бахчисараї відбувся перший міжнародний фестиваль кримськотатарського мистецтва.

Три дні в історичній частині міста, навколо Ханського палацу, гості та учасники фестивалю знайомилися з кримськотатарськими традиціями й обрядами. За участю понад півтисячі гостей із семи країн світу відбулися театралізована хода, великий ярмарок-продаж виробів народних промислів, концерти й конкурси співів і танців, майстер-класи відомих національних художників, письменників і умільців усіх видів народних ремесел.

— Не лише ми вважаємо, що вдало досягнуто мети фестивалю — зібрати разом та об’єднати творчий потенціал кримських татар із різних регіонів півострова й діаспор світу в історичному центрі древнього Бахчисараю та популяризувати народне мистецтво серед найширших мас, — відзначив організатор акції, голова Бахчисарайської райдержадміністрації Ільмі Умеров. Це підтвердили під час підписання договорів про подальшу культурну співпрацю й почесні гості фестивалю із кількох провінцій Туреччини, Литви, Польщі, Болгарії, Румунії й Узбекистану. Відтепер фестиваль стане традиційним.

Віктор ХОМЕНКО.