Замість передмови: із усією відвертістю

Шановна Юліє Володимирівно!

Ми звертаємося до вас через пресу з відкритим листом не тому, що хочемо поповнити лави критиків ваших дій у реалізації програми повернення вкладів, а тому, що такий спосіб спілкування прийнятий насамперед між вами і Президентом Ющенком і, схоже, є найбільш ефективним.

Відразу розставимо крапки над «і». Ми не підтримуємо звинувачення деяких політиків у тому, що ваші дії з повернення вкладів — чистий «популізм» і «добрі наміри», якими «вимощена дорога в пекло». Емоції людей, котрі пропустили свій шанс реалізувати цю програму, не можуть розглядатися як серйозні аргументи.

Єдиний об’єктивний докір на вашу адресу — це погана кадрова робота. Вона, по суті, і стала причиною того, що програму не було добре продумано, розроблено, прораховано, а в результаті — зовсім не підготовлено до своєї реалізації. Якщо користуватися народними образами — ви «послали дурня Богу молитися», при цьому ще і «туди, не знаю куди».

Нам зрозумілі причини ваших кадрових труднощів. Образно кажучи, як у чудовому мультфільмі, у вашому оточенні є невелика група псів-мушкетерів, готових віддати життя за королеву, і трохи болонок, здатних більш-менш голосно нагавкати на конкурентів. Але ними всі дірки не залатаєш. Інші ваші кадри — це вчорашні коти кардинала, що набули собачого вигляду унаслідок багатьох операцій зі зміни зовнішності, статі і політичного забарвлення. Їм узагалі нічого не можна довіряти, а тим більше складні програми і великі гроші.

Тепер по суті

Протягом восьми років «Народна партія вкладників і соціального захисту» серйозно і послідовно займалася проблемою повернення вкладів. Не просто розробляла необхідні акції і заходи на теоретичному рівні, а в обов’язковому порядку перевіряла їх у практичному житті, використовуючи базу міста Луганська. Ці заходи ми проводили з тим, щоб визначити їхню ефективність, виявити й усунути можливі негативні наслідки, вивчити реакцію населення — як позитивну, так і негативну, як у короткотерміновому, так і в довготерміновому плані. У процесі повернення вкладів ми насамперед прагнули до створення програм залучення реальних активів самого населення, до мінімізації, а в багатьох випадках — повної ліквідації негативних наслідків «накачування економіки» додатковими грішми, створення стійкої і довготермінової електоральної прив’язки до політичної сили, що реалізує програму. І головне — ми прагнули забезпечити вихід на ту ідею, що консолідує суспільство на базі економічного інтересу, а не за допомогою конфліктних технологій.

На сьогодні у нас є програма, у якій повністю враховано усі вищевикладені критерії. Ми визначили такі головні розділи:

* інформування населення, підготовка програмного продукту, бланків;

* реєстрація й облік вимог (кредиторів);

* організація видачі (зв’язування) грошей;

* організація процесу співробітництва.

Кожний з розділів логічно і послідовно випливає з попередніх і, в остаточному підсумку, значно прискорює реалізацію всієї програми. Важливо зазначити, що ця програма не несе в собі негатива і ексцесів, що супроводжують сьогоднішню практику Ощадбанку. Наприклад, на етапі інформування населення про порядок повернення вкладів Ощадбанк допустив значимі прорахунки. Пригадаймо: ви оголосили, що з січня можна зареєструватися, а через «пару днів» одержати гроші. І все. Судячи з того, що ці заяви були зроблені після консультацій з паном Гулеєм, останній запевнив вас у здатності Ощадбанку впоратися із завданням (ті само оптимістичні заяви п. Гулей робив у ЗМІ). А тим часом йому варто було б виконати простий арифметичний розрахунок, хронометраж етапів роботи з клієнтами, щоб зрозуміти, що в запланованому Ощадбанком порядку завдання цивілізовано виконати не можна.

У теорії передбачалося, що людина (вкладник), маючи на руках усі необхідні документи, приходить у Ощадбанк, одержує і заповнює спеціальний бланк, звертається до оператора, котрий переносить дані з бланка в комп’ютер, отримує відривний талон і йде додому, щоб через «пару днів» знову відвідати банк і одержати гроші. За цей час інформація надходить у головну контору Ощадбанку, обробляється і повертається у відділення банку у вигляді розпорядження на видачу грошей.

Але на практиці така схема спрацювала погано. По-перше, кількість відділень Ощадбанку в Україні з радянських часів скоротилася в кілька разів. По-друге, люди робили вклади поетапно, протягом десятиліть, і 17 мільйонів вкладників ніколи не приходили в Ощадбанк одночасно. Поява в ощадкасах лише одного мільйона людей, виходячи з закладеного алгоритму роботи, призводить до «стояння» їх у черзі не менше тижня на етапі реєстрації і стільки само — на етапі одержання грошей. Тим більше що вже до кінця першого тижня ці процеси йдуть один за одним. По-третє, варто звернути увагу на ту обставину, що більшість людей, змушених по два-три рази вистояти багатогодинну чергу, заберуть з банку свої гроші готівкою. Причому навіть у випадку, якщо вони їм не дуже потрібні. І останнє. За несприятливих обставин вдячність людей дуже швидко змінюється на озлоблення, відчуття причетності — відчуттям приниження, а електоральні надбання — втратами. Навіть якщо політтехнологи кажуть інше.

Дозволю собі процитувати пана Пишного з АП. «Коли щось робиш — треба думати і, бажано, головою». Пан Гулей придумав збільшити кількість співробітників у відділеннях і залучити Укрпошту. Воістину: «Трагедія закінчується там, де починається статистика». Звичайно, гіпотетичний 17000000-й вкладник за такого підходу одержить свої гроші не за шість, а за п’ять місяців. Але кожна окрема людина, котра простояла на морозі шість годин, відчуватиме те саме, що й та, яка простояла вісім.

Тому треба думати не про те, як прискорити проходження черги на стільки-то відсотків, а про те, як унеможливити появу таких черг загалом.

Наш варіант — контакт без контакту

За тиждень до початку кампанії (у реальному випадку — з 1 по 8 січня) усі друковані ЗМІ в регіонах одержують від Кабміну готовий макет матеріалу про порядок повернення вкладів, що містить повну інформацію про програму, її етапи і надання населенню нових можливостей; зразок заповнення бланка, докладну інструкцію про подальші дії; перелік необхідних документів (ксерокопій) тощо. Крім того, тут друкується чистий бланк для заповнення і розкрій конверта для відправлення в Ощадбанк. Іншими словами, людині не потрібно йти в Ощадбанк і створювати там чергу. Інформацію, документи для заповнення і реєстрацію він одержує в безконтактному режимі. Керівники друкованих ЗМІ в регіонах будуть зацікавлені в такому співробітництві з Ощадбанком, оскільки отримують комерційний інтерес. Кількість вкладників у регіонах у рази перевершує наклади місцевих газет, тож попит буде ажіотажним і дасть змогу успішно заробляти на спецвипусках.

Усі листи з місць потрапляють через Укрпошту в єдиний центр обліку Ощадбанку, де трохи швидкісних сканерів і десяток співробітників, які розкривають конверти, успішно замінять тисячі штатних і спеціально навчених і залучених співробітників по всій Україні. По суті, вони займаються дурною роботою, вручну переносячи інформацію з бланків у комп’ютери, щоб потім відправити її все в той само головний центр. У базовому бланку, заповнюваному вкладником, будуть передбачені (поряд з даними про рахунки (ощадкнижки)) інформація про актуальну поштову адресу кредитора і реквізити відділення Ощадбанку, у якому йому зручно одержати гроші. Після обробки інформації машина автоматично відправляє кредитору і конкретному відділенню банку повідомлення про можливості виплати. Для прискорення обробки листів кредиторів і недопущення помилок, викликаних специфікою почерків, достатньо використовувати технологію написання літер і цифр по трафарету (аналог — написання індексів на старих конвертах).

Певна річ, на стадії одержання грошей виникатимуть індивідуальні проблеми, пов’язані зі зміною прізвищ, спадкоємними питаннями і т. д. Але всі типові ситуації можуть бути передбачені в первісному інформаційному матеріалі, і в кредитора буде можливість у спокійній обстановці підготувати необхідні довідки.

«Безконтактний» спосіб обліку вимог дає можливість не тільки ефективно виплачувати гроші, а й, що не менш важливо, ефективно їх стерилізувати.

Наприклад, одночасно з повідомленням про можливість одержати гроші готівкою, повідомити кредитора про те, що його гроші вже зараховані на депозитний рахунок з хорошою відсотковою ставкою і можливістю «за умовчанням», тобто без походів в Ощадбанк. На вимогу в будь-який час і без штрафів продовжувати депозит кожні три місяці за накопичувальною системою, з видачею всієї суми з відсотками.

Варіантів таких пропозицій може бути безліч, тим більше якщо спрямувати сотні мільйонів гривень, запланованих на обслуговування програми повернення вкладів, не на виплати зарплати додатковим співробітникам, не на виготовлення бланків і безглузді поїздки в райони, а на поліпшення фінансових умов безпосередньо для кредиторів, які залишили гроші в Ощадбанку.

Пропонована нами схема не втратила актуальності і сьогодні. З 17000000 потенційних вимог поки що пройшли реєстрацію менш як половина. З тими, хто залишився, дуже важливо знайти розумну форму співробітництва, бо обсяг вимог у них значно вищий.

Програма співробітництва політика, котрий забезпечив повернення вкладів і відновив справедливість з учорашніми вкладниками (так само як і з тими, хто був обдурений в інших пірамідах і потребує допомоги), прописана в найважливішій, заключній частині нашої програми «Організація процесу співробітництва».

Ми готові надати її для громадського обговорення і допомогти впровадити в життя кожному політикові, котрий має для цього реальні можливості, совість і бажання допомогти людям.

Владислав КРИВОБОКОВ,голова політичної партії «Народна партія вкладників і соціального захисту».