У медицині зафіксовано порушення фінансової координації

Про стан централізованих закупівель лікувально-діагностичного обладнання, лікарських засобів та імунобіологічних препаратів у 2003—2008 роках та їх відповідність сучасним вимогам охорони здоров’я і реальним потребам регіонів ішлося на розширеному засідання Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я. Голова комітету Тетяна Бахтеєва зазначила, що «основною причиною кризової ситуації, яка склалася навколо виконання та фінансового забезпечення державних медичних програм, є непостачання Міністерством охорони здоров’я регіонам необхідних медичних препаратів та обладнання».

Т. Бахтеєва підкреслила, що із запланованих на 2007 рік 1,4 мільярда гривень на виконання державних медичних програм і централізованих заходів в регіони до середини минулого року було поставлено медикаментів лише за однією програмою «Трансплантація» на суму 4,9 мільйона гривень, що за період з початку року становило 0,35 відсотка від запланованих об’ємів за всіма програмами. Унаслідок цього за останні шість місяців 2007 року Міністерство охорони здоров’я не забезпечило в повному обсязі виконання державних медичних програм на суму 50 мільйонів гривень. Ці великі кошти, додала вона, було повернуто в доход держбюджету. Крім того, із запланованих на 2008 рік 1 мільярда 737 тисяч гривень на виконання державних медичних програм і централізованих заходів сьогодні закуплено медикаментів лише за програмою імунопрофілактики на суму 52 мільйони гривень, перераховано також 8 мільйонів гривень на лікування громадян за кордоном, а також здійснена компенсація за збільшення ставки акцизу на спирт виробникам спиртовмісних ліків на суму 31 мільйон гривень. Ще 5 мільйонів гривень перераховано на закупівлю медикаментів на лікування хвороби Гоше і 2 мільйони гривень — на закупівлю медикаментів нефрологічного профілю, що за період з початку року становило лише 101 мільйон гривень, або 17,2 відсотка від запланованих об’ємів за всіма програмами.

Така само негативна ситуація, на думку членів комітету, склалася із закупівлею дорогого обладнання. Так, зазначали народні депутати, результати проведеного ГоловКРУ в 11 регіонах України аудита ефективності використання бюджетних коштів, які спрямовувалися в 2005—2007 роках на забезпечення лікування онкохворих, свідчать про те, що закупівля лікувально-діагностичного медичного обладнання для державних і комунальних закладів охорони здоров’я часто здійснювалася за відсутності умов для його монтажу, непідготовленості кадрів для роботи на цьому обладнанні. Через це дороге обладнання довго простоювало, що призвело до неефективного використання коштів державного бюджету.

Зверталася увага на те, що органами Головного контрольно-ревізійного управління було проведено ревізію використання бюджетних коштів Міністерством охорони здоров’я стосовно закупівель для виконання програм з імунопрофілактики, лікування цукрового діабету, туберкульозу, СНІДу та онкозахворювань за період 2004—2005 років і перший квартал 2006 року. За словами народних депутатів, загальна сума виявлених ревізіями порушень становила на той час 400 мільйонів гривень. Наслідком цих порушень, вважає Т. Бахтеєва, стало те, що станом на 1 січня 2006 року в лікувальних закладах регіонів було накопичено залишки препаратів на суму понад 320 мільйонів гривень, або більше половини річних закупок. До того ж, додала вона, в розрізі регіонів і медичних закладів запаси окремих препаратів відповідали 20-річним об’ємам фактичного їх використання. За результатами аудита ГоловКРУ, зазначали народні депутати, причиною нестачі препаратів для онкохворих є постійні затримки Міністерством охорони здоров’я проведення централізованих закупівель, унаслідок чого значна частина препаратів надходить в лікувальні заклади в кінці року і не може бути використана в цей період. Так, за словами членів комітету, в 2006—2007 роках майже третина закуплених онкопрепаратів розподілена в останньому кварталі, через що 2006 року в 11 регіонах утворилися залишки медпрепаратів на суму 13,8 мільйона гривень, а на кінець 2007 року — 18,5 мільйона гривень.

На думку учасників засідання, для розв’язання цих проблем необхідно вдосконалити механізми закупівлі лікарських засобів і товарів медичного призначення в рамках Комплексної програми шляхом уведення механізму закупівель цих медикаментів обласними управліннями охорони здоров’я, а також установити граничні ціни на ці препарати та вдосконалити порядок проведення торгів. За підсумками обговорення комітет вирішив рекомендувати Кабміну зобов’язати Мінфін посилити контроль за використанням коштів держбюджету, що виділяються на фінансування охорони здоров’я. А також опрацювати питання вдосконалення процедури централізованої закупівлі лікарських засобів, якісних виробів медичного призначення та якісного обладнання для потреб державних цільових програм у галузі охорони здоров’я.

Інформаційне управління апарату

Верховної Ради.