Ситуація, що склалася у сфері охорони і захисту прав інтелектуальної власності, та несформованість національної інноваційної системи перешкоджають утворенню цивілізованого ринку інтелектуальної власності.

Таких висновків дійшов Комітет Верховної Ради з питань науки і освіти.

Голова комітету Володимир Полохало, посилаючись на результати перевірки Рахунковою палатою діяльності, пов’язаної з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності, відзначає, що через неврегульованість законодавства держбюджет щорічно втрачає близько 70 мільйонів гривень.

За його даними, непрозора система фінансування сфери та відсутність належного контролю з боку відповідних органів державної влади створює умови для корупційних схем.

Проект рішення з цієї проблеми, яка неодноразово обговорювалася комітетом, підтримали вісім парламентських комітетів та Спеціальна контрольна комісія з питань приватизації.

Володимир Полохало, зокрема, погодився з членами Комітету з питань національної безпеки і оборони: окремі негативні явища набули необоротного характеру і становлять загрозу економічній та технологічній безпеці України.

До освітянського комітету надійшли також матеріали від Ради національної безпеки, Головного контрольно-ревізійного управління, Міністерства внутрішніх справ, Національної академії наук, Національного інституту проблем міжнародної безпеки, в яких ідеться про зловживання у сфері інновацій.

Державною інноваційною фінансово-кредитною установою не отримано жодної гривні дивідендів від Українського банку реконструкції та розвитку, до статутного фонду якого спрямовано 72 мільйони гривень, в тому числі у 2007-му — 40 мільйонів.

За останні чотири роки показники впровадження інновацій в економіці залишаються незмінними, або навіть зменшуються. Отже, існує невідповідність між збільшенням витрат та зменшенням загальних статистичних показників впровадження інновацій. Це свідчить про низьку ефективність реалізації державної інноваційної політики, її декларативність, безсистемність і непослідовність.

У результаті мають місце істотні порушення в діяльності організацій колективного управління, які повинні відігравати визначальну роль в охороні авторського права і суміжних прав. Зокрема, не створено ефективної системи збору та виплати винагороди авторам та виконавцям.

За даними Рахункової палати, щороку збирається лише близько 30 мільйонів гривень винагороди, що, за оцінками експертів, становить лише три відсотки потенційної суми надходжень.

Згідно з її звітом про результати аудиту ефективності діяльності МОН з охорони інтелектуальної власності кошти на виконання відповідних заходів міністерством використовувалися з серйозними порушеннями.

Серед інших проблем істотною є неконтрольована передача наукових і конструкторських розробок за кордон, витік з України вітчизняних заявок на перспективні винаходи. В Україні досі не врегульовано питання затвердження мінімальних ставок авторської винагороди, цільового субсидіювання трансферу технологій, відповідальності за подання заявок до патентних відомств іноземних держав без попереднього подання їх в Україну, не здійснюється відповідний аналіз поданих заявок тощо.

У 2005—2007 роках приватизовано шість об’єктів науково-технічної сфери, три з них продано за ціною, що в декілька разів нижча їх номінальної вартості.

Всупереч чинному законодавству триває практика необгрунтованого включення до переліку підприємств, що підлягають приватизації, стратегічно важливих для економіки і безпеки держави науково-дослідних установ.

Аналіз криміногенної ситуації, проведений МВС України, свідчить про появу нових видів злочинів. Останнім часом значного поширення набуло незаконне розповсюдження творів у мережі Інтернет, а також порушення авторського права і суміжних прав. Україну внесено до списку держав з високим рівнем піратства.

Вступ до СОТ створює нові виклики інноваційній безпеці України. Так, за твердженням учених Національного інституту проблем міжнародної безпеки, наше інноваційне законодавство не орієнтоване на функціонування економіки в жорсткому конкурентному середовищі.

Зазначене свідчить, що негативні явища у сфері інноваційної діяльності, правової охорони та захисту інтелектуальної власності потребують вжиття невідкладних заходів з боку вищого політичного керівництва держави і органів виконавчої влади на всіх рівнях.

Члени Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти рекомендують Кабінету Міністрів, зокрема, розглянути питання зі створення єдиного центрального органу виконавчої влади у сфері науково-технічної та інноваційної діяльності замість наявних структур.

Комітет зобов’язав Фонд державного майна проводити обов’язкову оцінку об’єктів права інтелектуальної власності у разі їх приватизації та продажу, прискорити розробку та затвердження Методики вартісної оцінки прав інтелектуальної власності.

Анастасія БРОДЗЯНСЬКА,Іван ІЛЛЯШ.