Фахівці-економісти дали неоднозначну оцінку нещодавно зареєстрованому в парламенті законопроекту про внесення змін до держбюджету на 2008 рік щодо акцизного оподаткування тютюнових виробів. З цього приводу пролунало чимало заяв, було проведено низку дискусій у Верховній Раді та прес-конференцій. Свою думку щодо цієї теми не раз висловлював міністр фінансів України Віктор Пинзеник. Тобто тема, безумовно, резонансна.

«Голос України» спробував розібратися, які все-таки заперечення може викликати законопроект, спрямований на оздоровлення української нації та неабияке збагачення державної скарбниці.

По-перше, зазначають експерти, впроваджувати такі закони можна лише за умови комплексного підходу — забезпечивши захист національного ринку від контрабандної продукції. Адже варто лише різко підняти вартість вітчизняних цигарок, як на український ринок хлине лавина контрабанди від ближніх сусідів. Як спрогнозував «Голосу України» заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень економіст Валерій Воротін, «може буде збільшено контрабанду цигарок, які надходитимуть в Україну з Росії та Молдови. Це може навіть погіршити ситуацію щодо зони вільної торгівлі, щодо домовленостей з Європейським союзом». Адже цей потік нелегальної продукції не зупиниться в Україні, а, швидше за все, спробує прорватися до країн Євросоюзу.

По-друге, внаслідок розширення контрабанди можуть зменшитися обсяги надходжень до державного бюджету. І це при тому, що протягом І кварталу цього року за чинної системи обсяг зібраного акцизу із сигарет, вироблених в Україні, зріс на 26,4 відсотка, до 615,3 млн. грн. (і це навіть ще без результатів надходжень від тютюнового акцизу з Криму).

По-третє, заміна фіксованого мінімуму акцизу на відсотковий збільшить доступність сигарет для підлітків. Не треба забувати, що саме фіксований мінімум запобігає встановленню низьких цін на тютюнові вироби. Крім того, вимірювання мінімального акцизу не в твердій сумі, а у відсотках суперечить базовим директивам Євросоюзу.

Як вважає старший економіст Центру соціально-економічних досліджень CASE-Україна Володимир Дубровський, «законопроект у запропонованому вигляді не можна приймати, оскільки запровадження змін до оподаткування протягом бюджетного року суперечить Бюджетному кодексу».

Експерти виступають за більш збалансований та продуманий підхід до зміни тютюнових акцизів, його поступовий, добре спланований та передбачуваний характер. Тоді можна буде забезпечити вирішення кількох завдань: і про здоров’я співгромадян потурбуватися, і власний ринок не зруйнувати, і економічну стабільність для українських підприємств забезпечити.