Суперечлива політична та юридична практика останніх років дала змогу розкрити досить актуальні для України проблеми, зокрема такі, як співвідношення політики і права в нашому суспільстві, роль Конституції, перспективи здійснення політичної та правової реформ в Україні. Днями відбувся науково-методологічний семінар, який було організовано з метою вивчення основних теоретико-методологічних засад реформування державної влади в Україні на сучасному етапі Національною академією наук України, Інститутом держави і права ім. В. М. Корецького та юридичною фірмою «Салком».

Уперше за всі роки проведення подібних семінарів, активну участь у семінарі взяв міністр юстиції України Микола Оніщук. Так, у виступі він обґрунтував своє бачення організації державної влади в Україні та оприлюднив власну доктрину, яка дістала умовну назву доктрина президентиціоналізму. Суть доктрини полягає в практичному розширенні повноважень Президента України.

Загалом основними темами дискусії на семінарі стали питання формулювання теоретичних і методологічних засад реформування державної влади в Україні, розробки концептуальних підходів і механізмів реалізації політико-правової реформи, основ здійснення конституційного процесу в Україні та забезпечення поступального розвитку національної правової системи, а також проблеми організації й функціонування державної влади в умовах європейської інтеграції, питання забезпечення взаємодії державної влади і місцевого самоврядування в Україні, необхідність проведення судово-правової реформи та проблеми її реалізації тощо.

За результатами семінару були прийняті відповідні рекомендації. Зокрема, учасники семінару вважають за необхідне посилити увагу до розробки фундаментальних проблем юридичної науки, активізувати дослідження науково-методологічних засад в аспекті їх реалізації у практиці державного будівництва, використання результатів досліджень для забезпечення розвитку України як демократичної, соціальної, правової держави.

По-друге, було відзначено, що конкретна необхідність реформи політичної системи та публічної влади в Україні на сучасному етапі зумовлена передусім непослідовним, внутрішньо суперечливим конституційним регулюванням у даній сфері відносин і потребою поліпшення Конституції України. Разом з тим, на думку учасників, удосконалення Конституції не є самодостатнім процесом, воно має бути підпорядковане загальній концепції та вирішенню конкретних завдань політико-правової реформи.

Окреслюючи теоретико-методологічні засади реформування державної влади в Україні, учасники семінару пропонують виходити з того, що ці засади мають передбачати, зокрема, визначення конкретної необхідності змін в організації та функціонуванні публічної влади в державі, послідовну демократизацію конституційного ладу, в тому числі державного ладу України, оптимальне співвідношення політики і права, побудову системи публічної влади в Україні на засадах єдності влади й раціонального розподілу владних повноважень, ефективної взаємодії інститутів держави та місцевого самоврядування.

Також було відзначено, що у здійсненні судово-правової реформи в Україні істотною перешкодою є намагання різних політичних сил і державно-владних структур підпорядкувати організацію та функціонування судової влади власним корпоративним інтересам, а не принципу відповідальності держави перед людиною.