Важливою складовою підприємницької діяльності є її правова основа. Проте політична нестабільність, відсутність належного досвіду правотворення, баласт застарілих нормативних актів зумовлюють необхідність удосконалення законодавства. Постійний процес змін тільки частково полегшує життя пересічного підприємця, а необхідність слідкувати за нововведеннями та орієнтуватися на нові вимоги — його ускладнює. Тому ми звертаємо увагу на можливі зміни в законодавчому забезпеченні, законопроекти, що перебувають на розгляді в парламентських комітетах, які можуть вплинути на діяльність підприємця.

Які саме зміни плануються в цій сфері? На розгляді в Комітеті з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва знаходиться низка законопроектів. Особливої уваги заслуговують кілька з них. Перш за все варто відзначити проекти законів України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» та «Про внесення змін до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності». Обидва законопроекти спрямовані на врегулювання відносин, пов’язаних з видачею дозволів. Першим передбачається затвердження вичерпного переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, визначених у додатку до законопроекту. Також передбачено, що встановлення інших видів документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності може здійснюватися шляхом внесення відповідних змін до цього закону. Це структуризує дану сферу і дещо полегшить життя рядовому підприємцю.

У другому законопроекті уточнюється визначення кількох термінів, а також запроваджується принцип «мовчазної згоди», суть якого полягає в набутті суб’єктом господарювання права на здійснення певних дій щодо провадження господарської діяльності за відсутності рішення про видачу документа дозвільного характеру або рішення про відмову в його видачі, які мали бути прийняті на підставі поданих заявником документів. Це сприятиме лібералізації дозвільної системи і утвердженню принципу «дозволено все, що не заборонено законом». Водночас проектом закону пропонується запровадити видачу дозвільних документів за принципом організаційної єдності на обласному рівні, у містах Києві та Севастополі. При цьому запроваджується посада державного адміністратора. Законопроектом також пропонується встановити основні вимоги до порядку видачі документів дозвільного характеру, їх переоформлення, видачі дублікатів та анулювання. Ще рано говорити про наведення повного ладу в дозвільній системі, але прийняття і реалізація названих законопроектів стане вагомим внеском в цю важливу справу.

Також знаходиться на розгляді проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» (щодо унеможливлення використання органів державної реєстрації у рейдерських схемах). Не новиною для України є «рейдерські атаки». Останнім часом набуло поширення використання прогалин у Законі України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» у цих «атаках», з метою захоплення власності. Згідно з чинними нормами зазначеного закону державний реєстратор не перевіряє достовірність інформації, яку надають особи для реєстрації змін до установчих документів та заміни свідоцтва про державну реєстрацію підприємства у разі втрати оригіналів цих документів. Цим користуються «рейдери», повідомляючи державного реєстратора про «втрату» оригіналів цих документів, що не є перешкодою для реєстрації змін до установчих документів та заміни свідоцтва про державну реєстрацію. Внаслідок цього «рейдер» отримує нові свідоцтво про державну реєстрацію та установчі документи. Законопроект передбачає унеможливити такі дії шляхом внесення низки змін, зокрема доповнити закон положенням щодо скріплення підпису представника юридичної особи на реєстраційній картці та заяві про втрату (заміну) документів печаткою цієї юридичної особи; щодо надання державному реєстратору довідки, виданої органом внутрішніх справ за місцезнаходженням юридичної особи (фізичної особи—підприємця) про реєстрацію заяви про втрату оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію, якщо підставою для заміни свідоцтва є його втрата, а також низкою інших норм, які певним чином перекриватимуть окремі рейдерські схеми. Рейдерство в Україні набирає характеру стихії, і подібні зміни повинні стати початком широкомасштабної боротьби з цим явищем.

На розгляді у комітеті знаходиться ще один важливий проект закону — «Про ринковий нагляд». Основною його метою є впровадження єдиної ефективної системи ринкового нагляду за якістю продукції, її відповідністю встановленим стандартам.

Це — чи не найважливіші зміни до законодавства України, що стосуються підприємницької діяльності. Деякі з них пройдуть непростий шлях прийняття і стануть частиною нашого правового поля.