Херсонці добре пам’ятають ті часи, коли місцеві пенсіонери-дачники, незгодні з порушенням їхнього права на пільговий проїзд будь-яким видом транспорту, висловлювали свій протест у доволі оригінальній та категоричній формі. Озброївшись граблями та лопатами, вони перекривали рух на автотрасах, вимагаючи перевозити їх річковими трамваями на дачі в дніпровських плавнях безкоштовно. Схоже, та ж ситуація назріває і з початком сезону цьогорічної навігації.
— А все через те, що Херсонський річковий порт не збирається перевозити дачників собі на збиток. Усі 14 теплоходів, що обслуговують приміські маршрути, до роботи готові, і навігація, має розпочатися вже за тиждень, — запевняє начальник порту Валентин Мірошко, — але ж скільки вона триватиме, не знає ніхто — працюватимемо, доки стане коштів.
Якщо, приміром, до міст Гола Пристань та Цюрупинськ, окремих сіл, куди курсують катери, можна дістатися й наземним транспортом, то на дачі — тільки водою. Дачники з нетерпінням чекають, коли розпочнеться навігація і вони дістануться до своїх шести соток. Альтернатива катерам — човни та баркаси. Але вони перевозять виключно за гроші, до всього цьогоріч обіцяно, що до них будуть застосовані жорсткі санкції за порушення правил перевезення — аж до відправлення їх на штрафні майданчики! Аж тут і депутати міськради підлили масла у вогнище протиріч: постановили, що слід підняти ціну на квиток.
Звісно, подорожчання проїзду — то не забаганка перевізника. Річковий порт веде самостійну фінансову діяльність, і розміри відшкодувань за перевезення пільговиків не відповідають фінансовим витратам портовиків. Адже усі теплоходи й причали для них перебувають у власності держави, а портовики лише використовують їх на умовах оренди. До того ж відоме підвищення цін на пальне, збільшення розміру зарплати, інші витрати. Торік від рейсів на
«фазенди» перевізники рахували лише збитки — 800 тисяч гривень. Перекрило їх портове підприємство виключно за рахунок власних коштів, зароблених на основних операціях — переробці вантажів. Але ж порт — дочірнє підприємство акціонерної судноплавної кампанії «Укррічфлот». І її керівництво цілком правомірно може ставити питання руба: у структурі кампанії не повинно бути «нахлібників». Адміністрація річкового порту вже поінформувала владу про можливі проблеми з перевезенням дачників у разі, коли збитки від пільгових перевезень не будуть повністю відшкодовані.Портові економісти розрахували, що нинішнього сезону ціна квитка має становити 16 гривень в обидва кінці. Це вчетверо дорожче, ніж торік. І означає, що розмір дотації для перевезення пенсіонерів, інвалідів та чорнобильців з бюджету становить 2,4 мільйона гривень. Хто дасть їх портовикам?..
— З держбюджету обіцяють 980 тисяч грн., ще 300 тисяч — з міської казни, — зазначає Валентин Мірошко. — Цих коштів вистачить, щоб розпочати навігацію, але ж забезпечити ту ж кількість безкоштовних рейсів, що й раніше, не видається можливим. Вистачило б коштів на поїздки у вихідні. Тим часом, ми готові шукати компромісні шляхи вирішення проблеми.
І вони, виявляється, можуть бути знайдені, досить лише владі виявити бажання. Приміром, оренда у держави вантажних терміналів обходиться порту у 650 тисяч щорічно. Можна було оформити своєрідний
«бартер» і зарахувати користування площами в дотацію за перевезення пільговиків.Дехто пропонує й інший варіант: заміну вкрай витратних двигунів на теплоходах на більш економічні.
— Але ж це для нас справа непроста, — каже Валентин Мірошко, — коли коштів і на ремонт вантажних механізмів порту обмаль. Модернізація водного транспорту за рахунок, приміром, економічніших новітніх моторів російського виробництва за кошти державної чи місцевої казни теж видається вкрай проблематичною.
З огляду на розвиток подій справа вирішується, як мокре горить. За словами Валентина Мірошка, торік портовики перевезли 460 тисяч пасажирів. За умови, що населення обласного центру становить 330 тисяч, виходить, що кожен херсонець, включаючи старих і малих, півтора разу був у ролі пасажира. Тим часом весняне сонечко припікає, і дачники з нетерпінням готують свої лопати та сапи до нового садово-городнього сезону. От тільки, куди вони з ними попрямують?..
На знімку: теплоходи в очікуванні навігації біля причалів Херсонського річкового порту.
Фото автора.