Коли, нарешті, до інтелектуальної власності ставитимемось як до матеріальної? Про це йшлося на розширеному засіданні Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти.
Цю проблему на рівні законодавчої влади розв’язують принаймні третій рік, відтоді, як Володимир Полохало очолив підкомітет з питань інтелектуальної власності у цьому комітеті (липень 2006-го).
Нагадаю: у листопаді 2006 року про інноваційну діяльність предметно йшлося на парламентському комітеті, у березні та червні 2007-го проблеми інтелектуальної власності та національної інноваційної системи обговорювали народні депутати у сесійній залі.
І ось чергові дебати на вкрай гостру тему в комітеті Верховної Ради, який вже очолює Володимир Полохало. Це контрольне питання, зазначив голова, виступаючи перед колегами і численними запрошеними (працівники Кабміну, наукових установ, судових і правоохоронних органів тощо).
Що змінилося за два роки у сфері інновацій? Практично ні-чо-го. Це зафіксовано в рішенні парламентського комітету, прийнятому після змістовного обговорення, і аналізу, зробленого експертами.
Слухаючи виступи урядовців, учених, правоохоронців, я постійно ловив себе на думці, що знаходжусь на засіданнях в... 2006-му. Ті самі критичні зауваження, такі ж пропозиції, рекомендації. Багато негараздів у сфері, на які звертали увагу учасники слухань, набули необоротного характеру, що загрожує економічній безпеці держави.
Однією з головних причин неефективності зазначеної системи управління є розпорошення і дублювання управлінських функцій, а надто — організаційних, між кількома центральними органами виконавчої влади.
Не виконують свої функції щодо формування єдиної державної політики і практично не діють створені консультативно-дорадчі органи при Президентові, Кабінетові Міністрів.
На жаль, досі МОН опікувалося переважно питаннями освіти, а розвиток інституту інтелектуальної власності, науково-технологічної та інноваційної діяльності не став пріоритетним, зазначали народні обранці й гості.
Однією з причин недоліків є також низька виконавча дисципліна міністерств і відомств, відсутність належного, зокрема фінансового, контролю з боку уряду, що призвело до невиконання значної частини стратегічних питань, заходів і пропозицій, визначених у рекомендаціях комітетських та парламентських слухань.
Як наслідок неузгодженості дій, створюються паралельні відомчі структури в регіонах, які дублюють одна одну та не взаємодіють між собою.
За останні чотири роки обсяги бюджетних ресурсів зросли більш як в 11 разів. Однак показники впровадження інновацій в українській економіці залишаються на тому самому рівні, а деякі зменшуються.
Руйнується державна система науково-технічної інформації України.
Гальмується розвиток системи підрозділів з питань трансферу технологій, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності в органах виконавчої влади, бюджетних установах, організаціях та на підприємствах, діяльність яких пов’язана з використанням об’єктів промислової власності.
В Україні не створено ефективної системи збору та виплати винагороди авторам, виконавцям, виробникам фонограм.
По суті, відверто й цинічно грабується держава: бюджет постійно обминають мільйони гривень податків, що їх мають сплачувати гастролюючі колективи й окремі виконавці. Нехтують нормами закону, зухвало зневажають інтереси вітчизняної культури і авторів ділки тіньової індустрії з численних казино, нічних клубів, студій звукозапису. За даними Рахункової палати, в державі щороку збирається лише близько 30 млн. грн. винагороди, що, за оцінками експертів, становить лише три відсотки потенційної суми надходжень.
Неухильно скорочується чисельність винахідників і раціоналізаторів. У 2001—2006 роках їх стало менше на 13,8 відсотка загалом, у промисловості — на 40,7 відсотка, у легкій — в 14,2 разу, у хімічній та нафтохімічній галузі — на 37,2 відсотка, у металургії — на 34,8, у машинобудуванні — на 21,6 відсотка, у виробництві електричного, електронного та оптичного устаткування — на 30,5 відсотка. Водночас зменшується число поданих заявок на винаходи.
На розгляд Верховної Ради досі не внесено проект Концепції розвитку національної інноваційної системи України. Не прийнято Податковий кодекс, в якому мають бути передбачені окремі положення стосовно стимулювання інноваційної діяльності. Внаслідок численних бюрократичних перепон з боку виконавчої влади практично зупинено діяльність технологічних парків.
Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти взяв до відома висловлені у виступах та в обговоренні оцінки стану державного регулювання і управління у сфері розвитку, правової охорони і захисту інтелектуальної власності та інноваційної діяльності, виконання рекомендацій парламентських слухань.
Кабінету Міністрів рекомендовано втілити низку заходів з їх реалізації в повному обсязі й у визначені терміни, та розглянути питання відповідальності посадових осіб.