Ним користувався перший секретар ЦК Компартії України Володимир Щербицький і весь його почет із Політбюро

Наприкінці листопада 2007 року Сервіс-центр Південно-Західної залізниці презентував нову послугу — надання в оренду вагонів VІP-класу. Тим часом на залізниці в Жмеринці на Вінниччині уже більш як десять років використовують схожий комфортабельний вагон-салон. У Жмеринській дирекції залізничних перевезень Південно-Західної залізниці кажуть, що їхню «хатинку на колесах» також планують здавати в оренду. Тільки через Київ, бо сама дирекція не має на це права. У Жмеринці сподіваються, що їхній VІP- вагон замовлятимуть частіше від інших, бо він — сама історія на колесах.

— Особливість нашого вагона в тому, що його виготовили спеціально для перевезення членів Політбюро ЦК КПРС, — розповів начальник дирекції Анатолій Любінін. — Знаю, що ним користувався колишній перший секретар ЦК Компартії України Володимир Щербицький.

Спецвагон поставили на рейки майже п’ятдесят років тому. Виготовили його в 1959-му в Ленінграді на Кіровському вагонному заводі. Зовні він нічим не відрізняється від інших пасажирських вагонів. Однак відмінність все-таки є. І не лише в інтер’єрі. Спецвагон має не чотири, а шість пар коліс, пояснили залізничники. Для зміцнення стійкості підсилений знизу додатковою металевою рамою. Що це дає? При нахилі вагон одразу повертається у попереднє положення так само, як це робить лялька «Ванька-встанька». А його внутрішнє оформлення не поступається тим, що є в нинішніх VІP-вагонах. Для оздоблення використано натуральне дерево, зокрема корейську березу, шкіру, на кухні навіть стіни і стеля з нержавіючої сталі. У санвузлі встановлена ванна. Сучасні вагони мають лише душові кабіни. Двері й стіни у вагоні-ветерані здебільшого коричневого кольору. Дверні ручки так само, як і карнизи, з бронзи. У вагоні чотири купе (одне для провідників), конференц-зал (10 місць за столом, плюс 3—4 на дивані). На стелі, вона має два рівні, 15 світильників.

У Жмеринку вагон передали у 1996 році. Відтоді він на балансі Жмеринської дирекції залізничних перевезень. Його використовують для поїздок на різні зібрання (на День залізничника, наприклад, возили в Київ делегацію для участі у святкових заходах). Жмеринські залізничники обслуговують приблизно десять тисяч кілометрів дороги, тому вагон часто причіпляли до того чи того состава, коли керівництво виїздило у службових справах. Тепер вагоном користуються рідше. На автомобілі швидше.

На запасну колію найближчими роками «ветеран» не піде. Після останнього техобслуговування й часткового ремонту термін експлуатації «партійного» вагона продовжили до 2010 року. Один раз вагон уже брали в оренду. В ньому знімали фрагменти художнього фільму. Потім кіношники ще раз зверталися з аналогічним проханням. Але їм відмовили. За сценарієм передбачалася часткова зміна інтер’єру, до того ж творці фільму мали намір влаштувати у вагоні, як вони казали, невеликий гармидер. «Ми на таке не погодились, — каже заступник начальника Жмеринської дирекції залізничних перевезень Василь Богинський. — Тут п’ятдесят років ніхто нічого не змінював...»

Жмеринка

Вінницької області.