З перших рядків цієї статті хочеться вибачитися перед трудящими за необдумані рішення Комітету Верховної Ради України з питань податкової і митної політики на чолі з представником фракції БЮТ Сергієм Терьохіним.

Неодноразові звернення профспілкових об’єднань усіх рівнів стали основоположним чинником розроблення і внесення змін до законодавства з метою поліпшення діяльності цих організацій на благо трудящих. Болючі проблеми здебільшого стосувалися двох моментів:

1) віднести на валові затрати відрахування роботодавців профспілкам на культурно-масову діяльність і спортивно-оздоровчу роботу серед членів трудового колективу (0,3% фонду оплати праці);

2) встановити граничну не оподатковувану суму, яка частково чи повністю протягом року може бути надана членам профспілки на оздоровлення, лікування, заохочення, виплати на ювілеї, нагородження (близько 890 грн. на початок 2008 року).

Для цього членами Комітету з питань соціальної політики та праці Харою В. Г., Сухим Я. М., Стояном О. М. були подані проекти законів про внесення змін до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» (щодо валових затрат) (реєстр. №1031), а також про внесення змін до Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» (щодо профспілкових виплат) (реєстр. №1032).

Ці проекти стосуються переважно врегулювання законодавства.

Профільним Законом «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності» передбачено, що відрахування на культурно-масову роботу належать до валових затрат підприємства, а Закон «Про оподатковування прибутку підприємств» про це замовчує.

Розглядаючи вищезазначені проекти, члени Комітету з питань податкової і митної політики висловили, на мій погляд, безглузду пропозицію — щоб підприємство виділяло гроші на профспілкову діяльність у рамках благодійних внесків (від 2 до 5% прибутку підприємства). Такий підхід абсурдний, оскільки благодійна допомога має іншу природу використання і може надаватися кому завгодно, фізичним і юридичним особам поза підприємством. Водночас законодавець чітко передбачив виділення не менш як 0,3% від фонду оплати праці профспілкам для певних функцій, спрямованих на відтворення робочої сили, тобто проведення серед трудящих і членів їхніх родин культурно-масової, фізкультурної й оздоровчої роботи.

Також конфуз виходить і з оподатковуванням профспілкової допомоги для членів своєї організації. Виходить так, що кошти працівників оподатковуються двічі. Вперше — під час виплати заробітної плати працівникові у вигляді прибуткового податку (15%), а вдруге — під час виплати коштів профспілковою організацією на необхідні потреби своїм членам з їх же внесків. За своєю суттю профспілкові внески, що їх платить працівник, є добровільною накопичувальною сумою на цілі профспілкової діяльності. За допомогою цих внесків, що становлять основну частину бюджету організації, профспілка проводить роботу, спрямовану на захист трудових прав членів профспілки. Якщо існує необхідність матеріальної підтримки працівника, то відповідна організація може надати таку допомогу протягом року (890 грн. на 01.01.2008 р.) У цьому випадку така виплата має природу накопичувального характеру, тобто працівник, сплативши державі всі податки і збори, робить добровільні відрахування у свою профспілку. Коли виникає необхідність матеріальної підтримки, допомоги для лікування, нагородження тощо, профспілкова організація має право виділити неоподатковану вищевказану суму або її частину, оскільки це, по суті, накопичувальні гроші того самого працівника.

Дуже прикро, що такі важливі проблеми обговорюються у комітеті людьми, котрі далекі від соціальних складових цих питань. Також дивно те, що на розгляд цих законопроектів не запросили представників Федерації профспілок України, щоб почути їх думку.

Основна аргументація, що приводилася для відхилення законопроектів, вдумайтеся: зловживання у фінансовій сфері підприємства, відмивання грошей і таке інше.

З кожним днем наша держава перетворюється на цинічного капіталіста, що примушує жити, виходячи з економічної вигоди, забуваючи про соціальну складову, виховання культури і духовності у наших громадян. Профспілкова робота завжди спрямована на захист інтересів працівників, їх трудових і соціально-економічних прав, що дає змогу втримувати баланс між роботодавцем і працівником.

Враховуючи це, а також виконуючи законодавчі положення, що передбачають у законотворчій діяльності зважати на інтереси профспілок, ми, безперечно, відстоюватимемо інтереси працюючих громадян.

Оскільки Регламент Верховної Ради України передбачає можливість внесення в зал відхиленого профільним комітетом законопроекту, автори ініціюватимуть таку пропозицію і розгляд їх у сесійному залі. Я сподіваюся на підтримку більшості народних депутатів, бо ці проекти не несуть ні навантаження на бюджет, ні загроз для будь-кого. А люди нехай побачать, які політичні сили у Верховній Раді піклуються про людей, а які паразитують на довірі виборців.

Василь ХАРА, народний депутат України, голова Комітету з питань соціальної політики та праці.