На мій погляд, втрата інтересу до навчання у багатьох дітей пояснюється надмірним ускладненням програмного матеріалу, який вивчають у школі. Він став недоступний учневі, що викликає стреси й протести з боку дітей і батьків.

Багато молодих учителів, коли приходять до школи, починають утовкмачувати в голови підлітків правила й визначення, які вони вивчили в інституті. При цьому кажуть, що несуть науку в чистому вигляді. Але ж наукові визначення й теорії незрозумілі учневі 5-6 класу внаслідок того, що не закладено в їхні голови перший і головний фундамент наочно-прикладного виду, названий емпіричним.

Без міцного фундаменту наочних знань не може бути осмислена і зрозуміла мова теорії абстрактного виду — інститутська програма. Як відомо, вчити треба від простого. Але з деякого часу простий варіант знань просто викинуто зі шкільних програм і підручників — звідси повальне нерозуміння й заперечення складного матеріалу. І якщо навчання ускладнене, чому дивуватися стресам і нервовим зривам. До закінчення школи майже 70 відсотків учнів втрачають здоров’я й інтерес до навчання взагалі.

Переглянувши зміст старих підручників з російської мови, я дійшла висновку, що віковому мисленню вони цілком відповідали. Мудрі філософи пропонували нам уявити спіраль, яка складається з трьох витків знань, які повинні осягти вчені.

Тобто їхній кругозір має містити в собі всі знання, отримані в школі, вузі й великій науці. А випускникові абстрактні знання не потрібні, тому що в житті вони не стануть у нагоді. Отже, не варто забивати дітям голови складним матеріалом.

Як практик з великим стажем роботи, пропоную переглянути систему навчання школярів з позицій основних законів філософії. Не можна зводити будинок з верхніх поверхів, як не можна закладати знання складного виду, які цьому ступеню навчання не відповідають. Це аксіома.

Постійно говорять про низьку оплату праці вчителів, що не стимулює творчий процес, але жодного слова не згадають про те, що вчителям катастрофічно не вистачає знань, які залишили нам у спадщину Песталоцці, Руссо, Ушинський, Сухомлинський...

...Наші випускники шкіл і вузів не адаптовані до життя, почуваються ізгоями й це не може не хвилювати.

Дівчатка виростуть білоручками, якщо мами не привчать їх вести домашнє господарство. Хлопчики здебільшого не можуть полагодити праску, електричну проводку у квартирі. У школі цього не навчають. Раніше таких проблем не було.

Отже, ми десь недогледіли, пропустили, не навчили...

Генріетта ДЕНИСОВА,учитель російської мови, літератури та історії.

Сімферополь.