Цю загадку маємо розгадати ми, громадяни країни. Бо саме так нам представляють військовий блок НАТО наші політики. Коли б ішлося про герць лише двох упертих, то, може, не варто було б перейматися. Але незгода майже однакових за кількістю і впливом політичних сил у питанні про приєднання до Плану дій щодо членства в Північноатлантичному альянсі (ПДЧ) стала однією з причин парламентської кризи, зумовивши ще й конфуз на міжнародному рівні.
Минулої середи наші політики їхали з наміром
«узяти» Брюссель, тобто ухвалити нову поглиблену угоду про партнерство з ЄС, що мало б стати в центрі уваги суспільства. Натомість обговорюємо заяву лідера опозиції Віктора Януковича: його партія вважає, що Україна має зберегти позаблоковий статус. Змінити його та приєднатися до будь-якої системи безпеки, на думку опозиціонера, можливо, лише провівши всенародний референдум.Здавалося б, і опозиція, і правляча коаліція мають однакові точки зору на вступ чи не вступ до НАТО через референдум. З однією поправкою: коаліція вважає, що спочатку слід приєднатися до ПДЧ й одержати запрошення від альянсу. Й лише після цього проводити референдум, мовляв, ніхто нас туди ще не запрошує. Лукавлять: чимало аналітиків вважають, що після приєднання до ПДЧ і виконання його умов вступ до НАТО матиме суто технічний характер, а проведення референдуму можна легко обійти.
Утім, я не про це, а про прагнення представників політичних сил — і прихильників вступу до НАТО, і їхніх опонентів — переконати громадян у: а) привабливості альянсу; б) його неприйнятності для України. Перші чомусь опускають таку
«деталь», як те, що НАТО — не громадська організація із захисту барвистих метеликів, а повноцінний військовий блок з усіма відповідними атрибутами, результатами діяльності та наслідками, що з цього факту випливають.Коли представники правлячої коаліції намагаються переконати нас, що зі вступом до НАТО Україна ще більше демократизується, розв’яже низку соціальних проблем, зокрема, забезпечить житлом військовиків, досягне нарешті європейських стандартів у всіх сферах, то постають запитання:
«Лише для цього альянс розкриває свої обійми? Що за меценати готові пролити благодійний дощ на наші голови?» Щоправда, досі жоден з агітаторів за вступ чомусь не спромігся конкретно пояснити: які саме блага одержить Україна від благодійників і за який термін?Написала ці запитання, і самій ніяково: невже наші політики розраховують, що українці — такі довірливі? Зрештою, чому правляча коаліція не поділиться
«таємницею»: а що саме ми повинні будемо зробити для альянсу задля такого комфорту?Є й інша проблема: як наші сусіди сприймуть такий крок України? І не варто надимати щоки, мовляв, ми — суверенна та незалежна країна, тож можемо робити все, що вважаємо за потрібне. Принаймні досі позиція значної частки політикуму була саме така. Але чому ніхто, в тому числі й сили, котрі виступають проти вступу до НАТО, не пояснили, чим саме загрожують нам такі виклики? Чому, приміром, Партія регіонів, комуністи й усі, хто вважає недоцільним членство в альянсі, не радянськими лозунгами про загрозу з боку імперіалістів-мілітаристів, а конкретними розрахунками не переконають, що рух у цьому напрямку — ризик втратити національний суверенітет, воювати на чужій землі, залежати від сильних світу цього чи волі наддержави? Чи насправді Росія застосує проти України економічні санкції, і чи поверне вона свої ракети на нашу територію — дуже реальні загрози, ігнорувати які не можна. Принаймні політики мали б переконати суспільство або в реальності цих ризиків, або в їх цілковитій нісенітниці. А ми підемо за тими, котрі зроблять це краще.