Нову модель місцевого самоврядування збираються впровадити в Новоазовському районі Донецької області. Назва програми — «Добробут громади» — нагадує про передвиборні програми політичних партій, які не скупилися на обіцянки. Що може зробити один сільський район? Чи не залишаться гарно накреслені плани лише на папері? Голова районної ради Костянтин Ширідекін переконаний у позитивному результаті.

— На території району розташовується 54 населені пункти і 15 місцевих рад. Усі ради — дотаційні, — пояснив голова. — Крім того, є велика різниця за площею населених пунктів (у 20 разів), за чисельністю сільрад (у 5 разів), за щільністю населення (майже в 16 разів). На території району дві селищні ради Маріупольської міської ради. Є і такий казус, як Розівська сільська рада: мешканцям деяких сіл, підпорядкованих їй, доводиться по довідку вирушати аж за 40 кілометрів! Ми пропонуємо насамперед провести оптимізацію адміністративно-територіального устрою району.

Автори програми передбачають, що внаслідок реформи 15 місцевих рад (або базових адміністративно-територіальних одиниць) перетворяться на вісім: Новоазовську, Сєдовську, Безіменську, Красноармійську, Лебединську, Козацьку, Хомутовську та Саханську. У сільських радах число членів територіальної громади становитиме 2—4 тисячі осіб, в Новоазовській адміністративно-територіальній одиниці кількість населення не зміниться — понад 13 тисяч осіб. Оптимізацію адміністративно-територіального устрою в районі проводитимуть шляхом референдуму. Від моменту прийняття сільрадою рішення про плебісцит і до початку роботи нової, вже укрупненої, ради має пройти 11 місяців.

— Референдуми відбудуться одночасно в усіх сільських громадах через рік, — зазначив голова районної ради. — За цей час ми повинні продемонструвати людям переваги, які вони отримають: благоустрій, будівництво газопроводів до сіл, водогонів, доведення до стандартів питної води, надання на місці соціальних послуг. І лише після цього, коли мешканці побачать зміни, можна буде переходити до референдуму.

Де взяти гроші на гарні проекти? В Новоазовську пропонують провести розмежування земель державної та комунальної власності, що дасть можливість сільським громадам заробляти. Інше джерело доходів — численні бази відпочинку підприємств, розташовані на узбережжі. На жаль, велика кількість відпочивальників улітку аж ніяк не позначається на сільській казні (хіба що на добробуті власників хатинок, перетворених на міні-готелі). Ще один шлях — раціональне використання коштів на медицину та освіту. Районна влада обіцяє, що не буде закрито жодної школи чи дитсадка із працюючих. Селяни пропонують змінити норми наповнюваності груп і класів з урахуванням демографічної ситуації.

Що стосується медичних послуг, то автори реформи вважають, що наявна структура — центральна районна лікарня та 26 фельдшерсько-акушерських і фельдшерських пунктів — не виправдовує себе. Тому пріоритет віддаватимуть створенню сімейних амбулаторій та розширенню мережі фельдшерських пунктів. Первинну допомогу та профілактику надаватимуть у селі, в районі діятимуть поліклініка і стаціонар, а спеціалізовану медичну допомогу мешканці зможуть отримати в Маріуполі. Гроші — ті самі, а ефективність — набагато вища.

У Новоазовську обіцяють наблизити владу до громади: мешканцям сіл не потрібно буде їздити до району по довідки, тому що найвіддаленіші села регулярно відвідуватимуть мобільні групи фахівців із необхідною базою даних. Це зручно для оформлення субсидій, державної допомоги тощо. В авторів ідеї поки що вистачає скептиків, хоча районна влада вважає, що зуміє схилити недовірливих на свій бік. «У розробці програми брали участь голови сільрад. Хто, як не вони, краще знає інтереси своєї громади, — зазначає К. Ширідекін. — У кожній громаді якість і кількість соціальних послуг різні. І кожна громада матиме свій план розвитку і наближення цих послуг».

Обласна рада оголосила конкурс проектів із розвитку місцевого самоврядування в Новоазовському районі. Аналогічним шляхом збираються йти сусідні Тельманівський, Старобешівський, Амвросіївський райони. «Ми не намагаємося закрити чи зекономити на бюджетній мережі, — заявив голова обласної ради Анатолій Близнюк. — Ми хочемо підвищити якість послуг і забезпечити гідне утримання персоналу. Запроваджуються єдині соціальні стандарти. Приміром, в радіусі 10 кілометрів людина має отримати певний набір послуг, незалежно від того, в якому селі вона мешкає. Громада повинна сама визначитися, в яких межах вона буде самодостатньою».

Противники експерименту кажуть, що в сільських мешканців фінансові можливості інші. Крім того, тут люди консервативніші, і щоб переконати їх у корисності новацій, треба дуже постаратися. Не виключено, що в селі ще сильні споживацькі настрої і впевненість, що допомогу промисловці надаватимуть і надалі.

Ще одна перешкода: деякі проекти — наприклад, про створення персоніфікованого реєстру громадян «Електронний паспорт» — суперечать закону. Автори сподіваються, що за три роки, на які розрахований проект, зміни до законодавства буде прийнято. Звичайно, дуже зручно, коли, приміром, субсидію громадянину зможуть призначати, не відходячи від комп’ютера. Але чи схвалить суспільство практику внесення до єдиної бази даних про доходи, майно і місце роботи громадянина, знаючи, що бази ДАІ чи, приміром, податкової, вільно продаються в Інтернеті? Можна передбачити неоднозначне ставлення до проблеми: для одних важливіша зручність отримання довідок, для інших — захищеність персональних даних.