Народний депутат Валерій Баранов (фракція Блоку Литвина) разом з колегами Олександром Омельченком («НУ—НС»), Володимиром Рибаком (ПР) та Сергієм Гордієнком (КПУ) підготували нову редакцію закону про державні закупівлі.

Фактично проект закону — це повернення до тендерного законодавства станом на 2004 рік. До речі, саме про це просили представники місцевих рад під час січневого засідання консультативно-дорадчої ради при Голові Верховної Ради.

Система, що існувала раніше, давала змогу всім органам місцевого самоврядування—розпорядникам коштів здійснювати закупівлю різних товарів. І жодних ускладнень не існувало. Звичайно, подекуди траплялися і зловживання, але мали вони поодинокий характер, стверджує депутат. До того ж діяльність комітету, який існував при кожній міськраді й, власне, виконував усю тендерну процедуру, контролювалася з боку казначейства, КРУ, прокуратури, СБУ та інших органів.

Наразі законопроект передбачає ліквідацію Тендерної палати і ТОВ «Європейське консалтингове підприємство», яке фактично є монополістом у сфері інформаційного забезпечення тендерних процедур. Натомість головним органом в організації закупівлі товарів, робіт та послуг має стати Міністерство економіки. Саме воно надаватиме методичні роз’яснення щодо організації закупівель.

Щоб запобігти корупційним діям, законопроект забороняє замовникові ділити закупівлю товару, роботи, послуги на частини, а особам, які є близькими родичами керівників або учасників, входити до складу тендерного комітету. Не забули автори документа й про вітчизняного товаровиробника. Тож у разі, якщо предметом закупівлі є послуги чи роботи, що здійснюються на території України, замовник має право вимагати від іноземного учасника, що бере участь у процедурі закупівлі, виконання цих послуг чи робіт з використанням вітчизняної сировини, матеріалів та робочої сили. Крім того, якщо предметом закупівлі є сільськогосподарська продукція чи продукти харчування вітчизняного виробництва, участь у тендерах можуть брати виключно вітчизняні сільськогосподарські товаровиробники, підприємства харчової або переробної промисловості.

Загалом, Валерій Баранов переконаний: законопроект сприятиме економії державних коштів, зокрема через зменшення витрат на додаткові консультативні послуги, та більшій прозорості проведення державних закупівель. І нарешті, відновить державне управління та контроль за процесом закупівель.