У селах чимало трактористів та комбайнерів уже давно без роботи, дорослі чоловіки втратили кваліфікацію і надію на те, що сядуть колись за кермо

Декілька місяців тому почула історію одного хлопчини, котру ніяк не можу забути. Із сиротинця його направили на навчання в ПТУ аграрного спрямування. Можливо, цей заклад нині має іншу, моднішу назву. Але варто було лише глянути на хлопчаків, які з цигарками у руках тулились на задньому подвір’ї, на старі зубожілі приміщення, вуличний туалет, що не витримує ніякої критики, щоб зрозуміти: бурса є бурса.

Основний контингент — сільські діти з найбідніших родин. Та ще — інтернатівські. Відшукати серед них тих, хто прийшов сюди за покликанням, — завдання не з простих. Багатьом і навчання це не потрібне, і робота в селі — також.

Перспектива — але далека

А у того хлопчини просто не було іншого вибору: держава гарантувала тут гуртожиток, стипендію і ще харчі. Сироті вередувати не доводиться.

Провчившись, здобув спеціальність тракториста. А що далі? Кому потрібен тракторист, котрий, маючи диплом, навіть не сидів за кермом трактора — ну не було на чому вчитись в училищі. По селах і свої механізатори та комбайнери вже без роботи. Дорослі чоловіки давно втратили кваліфікацію і надію на те, що сядуть колись за кермо. А що говорити про новоспеченого тракториста з бурси?

На щастя, знайшлись добрі люди, котрі допомогли усіма правдами та неправдами піти на навчання до іншого училища. Слізно просили не називати куди. Бо ж усі державні пільги на безкоштовне навчання хлопчина начебто вже використав. Отож і довелось директору нового ПТУ закрити на все це очі, підробляти якісь довідки — жаль хлопчину, непоганий, до знань тягнеться. Та й у житті йому немає більше на кого надіятись, як на свої руки.

Уся ця історія ще раз прокрутилась у голові, коли довелось бути присутній на великій обласній конференції, присвяченій проблемам аграрної профорієнтації молоді. Зібрання було представницьке: і влада, і керівники сільгоспформувань, і освітяни — всі разом мали придумати, як навернути молодь до села, де знайти тих, хто стане висококласними фермерами, трактористами, комбайнерами, агрономами...

Говорили багато і правильно. І про те, що дитину змалечку потрібно привчати любити землю. І що в сільській школі повинна бути своя ділянка, де має вся городина вирости. І про господарства, які мають замовляти спеціалістів. І що зарплата у них повинна бути висока. І різні стимули до праці...

А потім розійшлись і майже кожен подумав: ой, не скоро все це буде.

Чому так? Та тому, що важко готувати спеціалістів для галузі, котра сама не знає, що з нею буде завтра. На яких уроках і з якого класу потрібно розповідати дітям про любов до землі, про необхідність вибрати сільську професію, коли перед очима гіркий приклад батьків, розбиті колишні ферми, зруйновані господарства.

Коли агітує саме життя

— У нас немає безробіття. І проблем із кадрами також, — гордо сказав керівник сільгоспкооперативу «Промінь» із Красилівського району Володимир Ковальчук. Але потім додав: «Шкода, таких господарств в області ледь півтора десятка набереться».

За більш як 45-річний стаж свого головування Ковальчук добре знає, що таке кадровий голод. Бо ж молодому керівникові свого часу доводилось розпочинати з господарства, де півроку не було керівника. Гірше в районі годі було знайти. Так ось тоді розпочали з того, що кожного року з десяток людей відправляли на навчання. Вчили за кошти господарства. Потім далеко не всі повертались до рідного дому, але кількість все одно з часом перейшла в якість.

Нині господарство обробляє 6,5 тисячі гектарів своїх та орендованих земель, утримує понад 4 тисячі голів худоби (такого стада в області більше не знайдеш). І все це робиться руками чотирьохсот працівників господарства, майже половина яких — молодь до тридцяти років. Директор місцевої школи підтверджує: за декілька останніх років три десятки випускників залишилися працювати в господарстві механізаторами, водіями, тваринниками. На закордонні заробітки з кооперативу поїхала... одна людина.

І агітувати нікого особливо не доводиться. Агітує саме життя. Стиль роботи господарства. Прибутки, які воно заробляє — торік реалізація продукції становила 16 мільйонів гривень — і якими ділиться зі своїми людьми.

Такі приклади — як перлинки дорогоцінного досвіду, котрі непросто відшукати серед моря сільської безнадії та безперспективності. Якщо підрахувати, в області майже третина старшокласників охоплені профільним навчанням. Освітяни з гордістю рапортують, що це третій показник у державі. Четверта частина ліцеїв —аграрного спрямування. Понад чотири десятки шкіл мають профільні класи з біолого-хімічним, біолого-фізичним та агрохімічним спрямуванням. Якщо додати до цього, що 87 відсотків сільських шкіл мають свої навчально-дослідні ділянки, декілька сотень гектарів ягідників, садів, парники, теплиці, пасіки і міні-ферми, може скластись враження, що кроку не ступиш, не натрапивши на юного аграрія, котрий з часом переростає у висококласного сільського спеціаліста.

А насправді реалії інші. Ті господарства і компанії, котрі стають на інтенсивний шлях розвитку землеробства і тваринництва, кадровий голод відчувають найшвидше і найгостріше. Знаю, як представники однієї з таких компаній, котра вже орендує у краї понад 90 тисяч гектарів землі, практично на кожних зборах сільських громад пропонують роботу. Для сільського люду такі пропозиції — справжня несподіванка. Спочатку вони не можуть ними натішитись. Але дуже швидко стає зрозуміло, що на роботу йти нікому: рівень підготовки механізаторів, комбайнерів, інших спеціалістів виявляється не просто низьким, а примітивним. Садити таку людину за кермо сучасної техніки, котра коштує сотні мільйонів доларів, навряд чи хто наважиться.

Володимир Міщур із села Рудки, що в Дунаєвецькому районі, з гордістю розповідає: «В селі знайшлось лише декілька чоловік, котрих узяли на роботу в компанію. Я живу у вчительській родині, але за умовами праці та й заробітками навряд чи хтось із моїх близьких тепер може зрівнятись зі мною. Сідаю за кермо трактора у такій самій одежі, як учитель йде на урок, — все чисто, акуратно, зручно. Є тільки одна головна вимога: потрібно знати комп’ютерну техніку. А ще — мати добрі навички водія та механізатора».

Саме ці «дрібниці» роблять більшість нинішніх аграрних професій надзвичайно дефіцитними. І ніяка «глибока профілізація» і «рання аграрна спеціалізація» ледь не з дитячого садка подолати цей дефіцит не можуть.

Сучасні кадрові тенденції на ринку праці стають дедалі прозоріші й очевидніші: селу вже не потрібна кількість, воно чекає на якість. А парадоксальність нинішньої ситуації полягає в тому, що чим більше фахівців отримують дипломи із сільськими професіями, тим менше їх залишається в селі.

Важко зорати освітянську ниву

Якщо лічити прагматично, цілком очевидно, що буквально декілька аграрних ліцеїв могли б забезпечити трактористами, комбайнерами, тваринниками, іншими спеціалістами практично всі діючі господарства. Адже сучасні аграрні технології дають змогу зменшити кількість робочих рук не в десятки — в сотні разів. Тільки є умова: якість підготовки в таких навчальних закладах повинна бути на найвищому рівні, з використанням тих-таки технологічних новинок.

Але зорати і пересіяти освітянську ниву виявляється ще важче, ніж чорну ріллю. Система професійно-технічної підготовки виявилась настільки неповороткою, громіздкою, а до того ж іще й бідною, що сподіватись на якийсь технологічний прорив у ній дуже складно. Принаймні найближчим часом.

Щоправда, освітяни хваляться: торік із 1973 випускників, що отримали диплом відповідних робітничих кваліфікацій, 1516 вдалось працевлаштувати за отриманою спеціальністю. У мене немає підстав не довіряти статистиці. Хоча, якщо їй повірити, то за такого щорічного поповнення в області й мови не може бути про дефіцит аграрних кадрів. Але важливо інше: скільком із цих працевлаштованих вдалось протриматись на цій роботі місяць, квартал, рік... І ще: скільки з них змогли отримати заробітну плату? І яку?

Думається, відповіді на ці запитання могли б стати найкращою агітацією і профорієнтацією. І не потрібно було б сільського школяра спрямовувати на шлях істинний на шкільній ділянці, розказуючи йому, як садити і сапати картоплю. Хіба сільську дитину цьому ще потрібно вчити на виховній годині?

Саме життя в селі змушує їх бути кмітливими. А от якою повинна бути система освіти — про це ще потрібно пометикувати як слід.

Хмельницька область.

На знімку: механізатор ПСП «Росава», що в Кагарлицькому районі Київщини, Іван Шаровара й умовами праці, й заробітками задоволений.

Фото Галини КВІТКИ.