Вантажівки з перевищенням допустимої ваги виявляють тільки на 6 з 58 пунктів пропуску через Державний кордон України

Через міжнародний автомобільний пункт пропуску «Порубне», що в Чернівецькій області, прямує в середньому 180 вантажівок за добу. Звідси через Румунію дальнобійники дістаються Балкан, затим —Туреччини та більш віддалених країн. Кожну вантажівку, що прямує в наш бік, в «Порубному» зважують. Спитаєте, для чого?

Без додаткового дозволу до України мають право в’їжджати каміньйони не важчі за 38 тонн плюс 760 кілограмів. «Колеса чужих вантажівок розбивають наші дороги, проте за раціонального регулювання автомобільного транзиту вони допоможуть зібрати достатні кошти на ремонт і будівництво шляхів», — пояснює заступник директора державного підприємства «Служба міжнародних автомобільних перевезень» (ДП «СМАП») В’ячеслав Хомич.

СМАП видає дозволи на проїзд територією інших держав нашим перевізникам і контролює весь транспорт на в’їзді. У разі перевищення максимально допустимих габаритів чи ваги машини перевізник мусить сплатити покілометровий збір за проїзд шляхами країни. Ці кошти йдуть до державного бюджету. В окремих випадках водієві навіть визначать безпечний маршрут.

За тим, як перевізники виконують українські закони та вимоги міжнародних угод, слідкують розташовані у пунктах пропуску відділи СМАП. Зважувати гостей на колесах — теж їх робота. «На жаль, вагами обладнано тільки 6 з 58 наявних міжнародних автомобільних пунктів пропуску, причому тільки на західному кордоні України, — каже радник директора СМАП Віктор Маслюк. — Сусідня Румунія має на кордонах 24 міжнародні автомобільні пункти пропуску. І 20 з них обладнані ваговими комплексами».

Нині СМАП шукає кошти на встановлення такого обладнання у пунктах пропуску на російській та частково білоруській ділянках. А от сусідам у цьому допоміг Євросоюз. Крім стаціонарних, румуни мають 66 мобільних вагових комплексів. На вигляд це невеликі пласкі пластини, під’єднані до комп’ютера. Їх можна розкласти на будь-якій дорозі всередині країни. Днями роботу такої техніки партнери з румунського Управління автомобільного транспорту (ARR) демонстрували українським колегам в «Порубному».

З мобільними вагами ми почали працювати за два роки до вступу в ЄС, — розповідає інспектор ARR Спину Чезар. — Один такий автомобіль з вагами і комп’ютером коштує близько 35 тисяч євро. Розвиток вагового господарства повністю фінансував Євросоюз через програму FARE.

Румунські дорожні інспектори виїжджають на чергування разом з міліцією. Такий патруль має право зупинити будь-яку вантажівку, перевірити документи, вагу машини, дотримання водієм маршруту і навіть режиму праці. Крутити кермо безупинно, більш як чотири з половиною години, заборонено. До того ж раз на добу водій має відпочивати дев’ять годин поспіль. Усе це фіксує спеціальний пристрій — тахограф. Якщо він покаже, що водій вчасно не відпочив або десь перевищив швидкість руху — його оштрафують. Якщо вказана у документах вага машини не відповідатиме фактичній — покарання теж не уникнути.

— Штрафи в нас починаються від 500 євро, — розповідає інспектор Йон Сирбу. — Тільки за перевищення габаритів або ваги машини збираємо близько 30 штрафів щомісяця — загалом на 100 тисяч євро. Порушників заносять до централізованої бази даних. Це європейська практика. Коли Румунія увійде в Шенген, контроль всередині країни буде ще суворішим.

Українські перевізники на своїй кишені відчувають суворість європейських правил. Зокрема, і візових. Про це йшлося під час «круглого столу», влаштованого СМАП у Чернівцях. За словами Генерального консула Румунії у Чернівцях Ромео Синдулеску, за новою угодою між Україною та ЄС для отримання безплатної румунської візи нашому дальнобійнику потрібно п’ять документів. Не обійтися і без клопотання української Асоціації міжнародних автомобільних перевізників. Монополія однієї структури на подання такого клопотання викликає багато нарікань. «Такого листа водії могли б отримувати і у СМАП, який має повну базу даних на наших перевізників, — каже начальник управління із забезпечення міжнародних зв’язків підприємства Наталя Дащенко. — З такою пропозицією ми звернулися до МЗС».

Київ — Чернівці — «Порубне» — Київ.