Ревізори Головного контрольно-ревізійного управління України під час перевірок викривають кричущі факти розкрадання і нецільового використання бюджетних коштів. І це лише верхівка айсберга.

Золоті люстри для чиновників

Перевіривши Міністерство фінансів, ревізори Державної контрольно-ревізійної служби України встановили, що за результатами ініційованої Мінфіном у 2007 році експертизи щодо зміни вартості кошторисної документації на реконструкцію та будівництво нового комплексу будівель для Мінфіну по вул. Межигірській, 11 та вул. Хорива, 21-б, загальну вартість цих об’єктів було збільшено на 75,6 млн. гривень.

Зокрема, у новий кошторис включено роботи вартістю 28,4 млн. грн., виконання яких кошторисом 2006 року не передбачалось, в тому числі: оздоблення фасаду та внутрішніх стін будинку гранітом та мармуром — 8,2 млн. грн., декоративне оздоблення стін — 2,08 млн. грн., холодопостачання — 6,7 млн. грн. тощо.

Для облаштування нових службових приміщень Мінфіну придбано освітлювального обладнання та інших виробів на суму 5,4 млн. грн., в тому числі для кабінету та приймальні міністра фінансів — чотири люстри індивідуального виготовлення (покриття — золото, кришталь) на суму 739 тис. гривень. Вартість матеріальних цінностей, встановлених у службових кабінетах заступників міністра фінансів, становить майже 2,2 млн. грн., з них у кабінеті та приймальні міністра фінансів — 1,1 млн. гривень. Проте ні в умовах договору, ні в актах виконаних робіт не зазначено місце виконання оплачених Міністерством фінансів робіт із розроблення інтер’єру та дизайну загальною вартістю 3,4 млн. гривень.

Як банкрутували «Нафтогаз»...

Однією з причин незадовільного стану НАК «Нафтогаз України» є розкрадання державних коштів через спрямування їх приватним структурам нібито для виконання певних робіт.

Приміром, перевіркою розрахунків ДК «Укртрансгаз» НАК «Нафтогаз України» з ТОВ «Восток-газсервіс» (АР Крим, Феодосія) за виконані будівельно-монтажні роботи з будівництва Метрологічного центру в м. Боярка ревізорами ДКРС встановлено, що протягом 2007 року проводилося постійне авансування товариства коштами ДК «Укртрансгаз». У подальшому ці аванси шляхом багатоступеневих паперових оборудок з низкою напівфіктивних приватних структур Луганської області наприкінці минулого року розчинилися на їх рахунках. Зокрема, 31.07—01.08.2007 140 млн. грн. було перераховано ПП «Передові сучасні технології» (Луганськ), в якому за неіснуючою юридичною адресою працювала лише одна особа і яке 11.12.2007 самоліквідувалося.

Ще однією ревізією — цього разу фінансово-господарської діяльності Дирекції з будівництва та експлуатації газопроводу «Джанкой — Феодосія — Керч» ДК «Укртрансгаз» НАК «Нафтогаз України» — встановлено, що станом на 01.01.2008 на балансі Дирекції обліковується дебіторська заборгованість за українсько-російським спільним підприємством ЗАТ «Зангас-НГС» (Миколаїв) в сумі 321,3 млн. гривень.

За даними бухгалтерського обліку ЗАТ «Зангас-НГС», останнє у вересні та грудні минулого року спрямувало ці кошти п’яти постачальникам на поставку матеріалів (труб, обважнювачів, кранів тощо), в тому числі 5—7 вересня 2007 року 248,8 млн. грн. перераховано ЗАТ «Фінансово-промисловий Альянс» (Донецьк). За юридичною адресою це товариство відсутнє, а за оперативною інформацією — воно у складі чотирьох осіб займалося виключно посередницькою діяльністю і ніяких труб не виробляло.

Під час ревізії фінансово-господарської діяльності ДК «Укргазвидобування» здійснено аналіз договорів та контрактів по основних постачальниках робіт, товарів і послуг, яким були перераховані значні суми коштів за товарно-матеріальні цінності. Загальна сума розрахунків у 2007 році лише по 18 постачальниках становить 878,1 млн. гривень.

Станом на 01.01.2008 за вказаною категорією постачальників перед компанією рахується дебіторська заборгованість 12 підприємств на суму 566,7 млн. гривень. Тобто постачання матеріальних цінностей в повному обсязі було здійснено тільки шістьма підприємствами на суму 311,4 млн. грн. (35 відсотків від загальної суми). Переважна більшість договірних відносин із вищевказаними підприємствами ґрунтувалася на умовах попередньої оплати.

Зустрічними звірками встановлено, що вісім суб’єктів підприємницької діяльності, зокрема, ТОВ «Лекстар Сервіс» (Київ) — дебіторська заборгованість 109,1 млн. грн., ТОВ «Скайінвест» (Київ) — сума розрахунків 66,4 млн. грн., ТОВ «Санжис» (Київ) — дебіторська заборгованість 8,1 млн. грн., ТОВ «Паливно-енергетичний центр» (Київ) сума розрахунків 8,5 млн. грн., відсутні за юридичними та фактичними адресами (переважно за зазначеними адресами знаходяться багатоквартирні житлові будинки).

... і «роздягали» Укрзалізницю

Монополістів штучно доводили до банкрутства, за наявності значних резервів і в отриманні доходів, і в оптимізації витрат.

На зменшення доходів залізниць істотно вплинуло надання перевізникам з травня 2007 року відповідно до наказів Мінтрансзв’язку знижок до тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у власних залізничних вантажних вагонах у розмірах, які перевищували чинні протягом 2005—2006 років на 18, 19 та 21 відсотків, в залежності від відповідного тарифного класу вантажу.

Наприклад, через надання Придніпровською залізницею знижок двом власникам вантажних залізничних вагонів ТОВ «Лемтранс» та ЗАТ «Укренерготранс» за період з травня по грудень 2007 року втрачено доходних надходжень від перевезення вантажів на суму 347,9 млн. гривень. Крім цього, Придніпровській залізниці завдано збитків за 2007 рік у сумі 73 млн. грн. з причини реалізації транспортних послуг ТОВ «Лемтранс» нижче їх собівартості на суму 16 млн. гривень.

Водночас, всупереч затвердженим показникам фінансового плану, фактичні витрати на благодійницьку діяльність в 2006 році значно перевищували запланований показник. По трьох залізницях (Придніпровська, Львівська, Південно-Західна) сума перевищення становить 104,1 млн. гривень.

Не дає позитивних результатів та будь-яких економічних вигод в цілому й інвестиційна діяльність залізниць. Приміром, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 08.06.1998 №840 «Про утворення лізингової компанії «Укртранслізинг» залізницями передано як внесок до статутного фонду ВАТ «Укртранслізинг» 12052 вантажні вагони оціночною вартістю 231,1 млн. грн., будівлю в Києві вартістю 11 млн. грн. та грошових коштів на суму 301,5 млн. гривень.

Та «Укртранслізинг», як підприємство, що створене урядом з метою забезпечення залізничного транспорту рухомим складом та підтримки вітчизняних підприємств транспортного машинобудування, фактично свої функції не виконує. Наприклад, на умовах фінансового лізингу Придніпровська залізниця повинна була протягом 2006—2007 років за двома укладеними договорами отримати від «Укртранслізинг» 2700 напіввагонів, із яких отримала лише 355 одиниць, до того ж майже через півроку після проведення авансових платежів у сумі 66,4 млн. гривень. При цьому, віддавши 5475 напіввагонів Придніпровської залізниці до статутного фонду «Укртранслізинг» по середній ціні 20,6 тис. грн. за одиницю, в Укрзалізниці виникла необхідність у придбанні 4000 одиниць, але уже по ціні, яка майже в 11 разів вища — 221,2 тис. грн. за одиницю.

Варто наголосити, що у 2005 році уряд Тимошенко скасував дію попередніх постанов та зобов’язав вжити невідкладних заходів до повернення залізницям України коштів, майна та рухомого складу, переданих лізинговій компанії «Укртранслізинг». Однак вказане рішення так і не було виконано, а постановою КМУ від 03.05.2007 №686 відновлено дії попередніх постанов і скасовано постанову 2005 року.

Як розкрадали мільйони

Під час перевірок ревізорами встановлено низку сумнівних та збиткових операцій із закупівлі товарно-матеріальних цінностей і послуг, що проведені за цінами, які значно перевищують їх ринкову вартість.

Зокрема, залізницями без проведення тендерних процедур за період ІІ півріччя 2006 року та 2007 року здійснено закупівель на загальну суму понад 100 млн. гривень. Крім того, за вказівкою Укрзалізниці, без проведення тендерних процедур, залізницями закуплено послуги фінансового лізингу обладнання та рухомого складу. В результаті Придніпровською залізницею укладено 48 договорів фінансового лізингу на суму близько 2,1 млрд. грн., Одеською залізницею — 40 договорів на суму 1,6 млрд. грн. Порівнянням умов фінансового лізингу та кредитних угод лише по трьох договорах Одеської залізниці з’ясовано, що різниця між кредитною ставкою банку та ставкою лізингу протягом найближчих 10 років (термін дії договору фінансового лізингу) становитиме щонайменше 77,5 млн. грн., тобто це збиткові та економічно недоцільні закупівлі.

У серпні 2007 року ДК «Укргазвидобування» НАК «Нафтогаз України» без проведення тендерів здійснено закупівлю обладнання у ВАТ «Сумське машинобудівне науково-виробниче об’єднання імені М. В. Фрунзе» (два газотурбінні приводи) на загальну суму 42 млн. грн. через посередника — ТОВ «Українська транспортна спілка». Останнім зазначене обладнання було придбано у виробника ЗАТ «Мотор Січ» за ціною 10,9 млн. гривень. Отже, ДК «Укргазвидобування» зайво витрачено 31,1 млн. гривень.

Ревізорам тут не раді

Відчутний супротив та відверте блокування контрольних заходів, що здійснюються органами ДКРС, подекуди набуває «екзотичного» вигляду.

Зокрема, під час ревізії Укрзалізниці встановлено, що попереднім керівником Управління справами Укрзалізниці

І. Лук’яновим за договором із ТОВ «Технол» (Київ) 26.12.2007 передано зазначеному товариству оригінали фінансових документів та реєстри бухгалтерського обліку за 2007 рік нібито для проведення аудита (в т. ч. оригінали 687 господарських договорів). На сьогодні зазначені документи та реєстри ТОВ «Технол» власнику не повернуто, а Управління справами Укрзалізниці не в змозі розшукати зазначене товариство, так як воно, за інформацією Аудиторської палати України, не внесено до Реєстру аудиторських фірм. Вказана операція свідчить про намагання приховати можливі зловживання і порушення.

Аналогічно керівником ТОВ «Восток-газсервіс» (АР Крим, Феодосія) в лютому 2008 року була інсценована крадіжка господарських документів з автомобіля, що належить товариству. Та як встановили правоохоронці, скло автомобіля розбив водій за вказівкою керівника товариства.