Осінь 1983 року. На вулиці дощ. В аудиторії №38 Кіровоградського педінституту студенти розставили свої парасольки. Одна з них, як на ті часи дуже
«крута» (вона належала синові великого начальника), опинилась просто над професорською кафедрою.Заходить наш улюблений викладач В. Коржавін, дивиться на цей
«натюрморт» і каже: «Характер людина пізнається по дрібницях. Той, хто повісив тут цю парасольку, в житті не пропаде!»Не тільки характер людини, а й справжню сутність педагогічної системи можна простежити за, здавалося б, дрібними деталями.
Під час професійних візитів за кордон я передусім звертав увагу на несерйозні
«дрібниці». Наприклад, у Швеції традиційна оцінка «два» розшифровується як «ще не задовільно», а «двієчників» тут називають «дітьми з прихованим потенціалом». Можна не сумніватись: гуманістична філософія освіти притаманна переважній більшості шведських педагогів.Якщо в американській початковій школі директор каже гостям:
«Вибачте, йдуть діти!», і ми (а не вони) зупиняємось, щоб пропустити першими учнів на урок фізкультури, не має сумніву в дитиноцентрованому характері цього навчального закладу.Якщо японське міністерство освіти ставить завдання
«підсилювати у дітей смак до життя», є надія на те, що в цій країні відбувається реальна гуманізація шкільництва.Якщо ізраїльські педагоги усвідомлюють, що слід насамперед
«будувати школу для миру і любові», переконаний, — на Святій землі зроблять усе можливе для душевного комфорту школярів.Зайве доводити, що фраза
«допомогти учням з прихованим потенціалом», яку використовують наші західні колеги, звучить значно дитиноцентрованіше, гуманістичніше, ніж типові для нашої пострадянської педагогіки фрази про «допомогу відстаючим» чи «роботу з невстигаючими учнями».Зарубіжні школи треба не тільки побачити, а й відчути. Передусім відчути на емоційному рівні різницю між їхніми і нашими освітніми реаліями. Наприклад, помітити те, що будь-яка американська вчителька, коли бачить у своїй школі
«чужих» людей, як правило, щиро усміхається. А наша?Звичайно, коли ми ведемо мову про школу взагалі і про зарубіжну, зокрема, неприйнятний біполярний підхід. В освіті часто надзвичайно важко однозначно визначити,
«что такое хорошо, что такое плохо». Тож, окрім «чорного» і «білого», треба уміти бачити увесь спектр шкільної палітри. Для початку принаймні слід хоча б навчитися не казати на біле — чорне. Надзвичайно важко визначити, що є нормою в школі XXІ століття, адже сьогодні певні відхилення стають правилом нової педагогіки. Наприклад, навряд чи хтось нині заперечує важливість реалізації такого завдання школи, як розвиток критичного мислення. У мої ж шкільні роки «провокаційні запитання» на кшталт запитань про голодомор, «бандерівців» чи про польську «Солідарність» викликали у вчителів нервовий зрив. Та і в педінституті була істерична реакція на моє запитання на семінарі з наукового комунізму: чому ми, всупереч Гельсінкським угодам, які передбачають вільний обмін інформацією, глушимо західні радіоголоси? Наш викладач не знайшов нічого кращого, як прокричати: «Советский человек не должен задавать таких вопросов!» В Україні-2007 такі запитання лише тішать, сподіваюсь, вчителя.Якось моя донька Яна прибігла надто збуджена. Виявилось, у школі вирішили
«закріпити» за кожним добре встигаючим першокласником відстаючого старшокласника. Влаштували шоу, під час якого не тільки публічно «відчитали» майже «дядьків, які досі не вивчили таблиці множення», а й виставили їх на сцену, де вже стояла в ролі «шефів» малеча... Одне слово, повеселились на славу. Ніхто тільки так і не усвідомив міри публічного приниження, якому піддалися діти. Ніхто так і не збагнув «виховного» впливу, який був справлений на першокласників, які стали співучасниками акту публічної розправи над «невдахами». У нормальній країні це призвело б до скандалу, відставок та судових позовів. У нас же тоді (це був 1990 рік) усе зійшло з рук.Для того, щоб спекатись більшості, як би це м’якше сказати,
«нюансів» шкільної освіти, які нам дістались у спадщину, не потрібні гроші. Потрібне лише розуміння того, що, наприклад, замість напису «Режим роботи бібліотеки...» значно кращий вигляд мала б вивіска «Ласкаво запрошуємо до бібліотеки з ... до...». До речі, освітній дизайн ніде у світі не розглядають як неістотну «дрібницю». Може, тому «за бугром» не побачиш коридорів, пофарбованих у ядучо зелений колір.Зате там, скажімо, можуть подбати про те, щоб навіть двері кабінетів допомагали опануванню географії (замість номерів можуть намалювати річки чи повісити карту Ізраїлю).
«
Диявол» тоталітарної педагогіки дійсно ховається у деталях. У продвинутій гімназії ви можете побувати на чудових відкритих уроках і позаурочних заходах (це ще одне слово, від якого варто відмовитись), але попри те, що там взимку в класах може бути холодно, дітей все одно змусять бути у формі і у змінному взутті. Тож тітки на задніх партах сидітимуть у шубах, а дітки синітимуть від холоду у біленьких сорочечках, показуючи цим тіткам чергове зразково-показушне шоу. Усе буде красиво, і ніхто не замислиться над тим, що наступного дня півкласу не прийде до школи.Ніде за кордоном я не бачив, щоб діти дружно вставали і хором затягували
«До-бри-и-и-и-й де-е-е-нь» в момент появи на порозі дорослих.Не можу собі уявити, що в якійсь країні можуть не випустити дитину в туалет чи не дозволити під час уроку попити води... Можу розповісти не одну історію з нашої педагогічної реальності, яка ілюструє цинізм, жорстокість і недолугість доморощених горе-педагогів...
На жаль, так буде, поки ми не забезпечимо послідовний перехід до психозберігаючих технологій викладання і цим, нарешті, реально забезпечимо право дитини на захист від фізичного і психологічного насильства у школі і вдома. Недарма ж ліворадикальний критик школи Іван Ілліч наголошував:
«Шкільні вчителі і священики — єдині серед професіоналів, хто відчуває за собою право встромляти носа в особисті справи своїх клієнтів і водночас проповідувати недоторканність особи перед аудиторією, яка не сміє поворухнутися».У шкільній освіті
«дрібниць» немає і не може бути. Проблема в тому, що директор школи часто зосереджується лише на розв’язанні загальних проблем, а до «дрібниць», з якими ледь не щодня стикаються діти та їхні батьки і які часто доходять до педагогічного абсурду, у нього не доходять руки. Потім він щиро не розуміє, чому учні не люблять школу, в якій всі ніби «віддають серце дітям».Проблема і в тому, що наш ментор досі прагне добитись від учнів
«глибоких і міцних знань» причому «любой ценой».До того ж загальний рівень педагогічної культури залишається таким, що до омріяної Василем Сухомлинським
«школи радості» нам, «як до Києва»...Запитайте у колег, коли вони останній раз
«для душі» читали книгу з педагогіки чи психології сучасних українських чи зарубіжних авторів...Віктор ГРОМОВИЙ, голова Координаційної ради Асоціації лідерів освіти України, заслужений учитель України.
Кіровоград.