«А хтось у цьому сумнівається?» — резонно запитає патріот

Уявіть собі, так. Нацгвардія для окремих політиків стала каменем спотикання. Її вони вже бачать... у кишені Президента. «Чи є для цього підстави?» — запитав я в командувача Внутрішніх військ України генерал-полковника Олександра Кіхтенка.

— Чесно кажучи, мені не зрозумілі штучно створені побоювання щодо ефемерної небезпеки, яка може виходити від Національної гвардії. Мало того, я не можу пояснити висловлювання, наприклад, одного з керівників колишньої Національної гвардії.

У 1991 році її виникнення мало об’єктивний характер. НГ була створена на основі міліцейських частин і частин оперативного підпорядкування внутрішніх військ. Виконавши свою історичну місію, НГ практично в повному складі знову увійшла до складу внутрішніх військ. Дотепер у нас проходять службу колишні гвардійці.

Сьогоднішня Національна гвардія схожа з колишньою лише за назвою. Було вирішено, що виходячи з тих завдань, які виконують внутрішні війська, а також з урахуванням досвіду діяльності аналогічних структур у європейських країнах, більш прийнятною буде саме ця назва. А загалом ідеться про реформування внутрішніх військ, необхідність якого назріла давно, і сьогодні ми гостро потребуємо відповідного законодавчого поля. Наприклад, Закон про внутрішні війська МВС України було прийнято 1992 року, а Конституцію України — 1996-го. Тож стає зрозумілим, що нормативно-правову базу майбутньої НГ слід привести у відповідність з нині чинним законодавством.

Торік Президент направив законопроект про НГ у парламент. У його розробці брали участь Головне управління внутрішніх військ, МВС, секретаріат глави держави. Така зацікавленість і скрупульозна робота над законопроектом переконливо, на мій погляд, довели, що прийняття закону про Національну гвардію — веління часу, а не чиясь примха.

Так, після перепідпорядкування Внутрішніх військ Президенту минулого року виникла певна правова колізія, для вирішення якої й потрібно систематизувати всі чинні нині нормативні акти, визначивши місце, роль, призначення формування.

— Олександре Тимофійовичу, Комітет Верховної Ради з питань національної безпеки й оборони розглянув законопроект і не рекомендував парламенту на обговорення і прийняття в першому читанні. Які аргументи депутатів?

— На першому засіданні комітету Головному науково-експертному управлінню ВР було рекомендовано вивчити документ з наступним отриманням експертної оцінки. На другому засіданні, попри рекомендації Головного науково-експертного управління ВР про прийняття закону в першому читанні з подальшим доопрацюванням, комітетом, на жаль, було прийнято рішення відхилити закон без серйозних на те аргументів.

Основним питанням, яке непокоїло членів комітету, було питання щодо керівництва НГ з боку Президента України. Хоча в самому законопроекті чітко сказано, що саме командувач здійснює безпосереднє керівництво НГ, відповідає за рівень боєздатності військовослужбовців, за виконання ними поставлених завдань. А призначає і знімає з посади командувача Президент. І така ситуація виправдана досвідом діяльності подібних формувань в інших країнах, де гвардійці, карабінери, жандарми — оплот внутрішнього спокою і безпеки.

Наступна обставина, що викликає подив, — сумнів з боку членів комітету, чи є НГ військовим формуванням. Ну як можна ставити таке запитання, якщо службу в НГ будуть нести військовослужбовці, котрі призиваються через військкомати. Вони як тепер, так і в майбутньому проходитимуть багатоступінчасту систему вишколу. На них покладено завдання, котрі можуть виконувати тільки військовослужбовці із застосуванням зброї і спецзасобів. Крім того, якщо дивитися глибше, то в чинній нормативно-правовій базі визначено участь як сьогоднішніх внутрішніх військ, так і майбутньої НГ у період надзвичайної ситуації та у воєнний час. У разі воєнного часу ми беремо під охорону близько 700 особливо важливих стратегічних об’єктів. Відповідно до чинного законодавства ми беремо найактивнішу участь у територіальній обороні країни.

Вірю, законопроект після глибокого й об’єктивного вивчення та обговорення буде винесено на сесію парламенту й ухвалено.

— А чим він відрізняється від чинного закону про Внутрішні війська? Як використовуватиметься НГ?

— Відмінність полягає у двох принципових положеннях: більш конкретизовано статті про участь наших підрозділів у боротьбі з тероризмом і про дії НГ у разі масових заворушень. У решті завдання Нацгвардії будуть такі самі, що й у наявних Внутрішніх військ. Тобто, як і раніше, ми будемо охороняти важливі державні об’єкти — атомні станції, науково-дослідні інститути, ядерні вантажі, дипломатичні представництва, посольства; здійснювати конвой підсудних і затриманих; брати участь в охороні громадського порядку. Сьогодні Внутрішні війська гідно виконують ці функції.

— Скажіть, а за яких обставин було вчинено вбивство підсудного Курочкіна?

— Ви знаєте, до заходів щодо забезпечення охорони підсудного Курочкіна в районному суді ми не маємо жодного стосунку. Крім того, він не мав статусу особливо небезпечного злочинця. Відповідні підрозділи внутрішніх військ здійснюють охорону підсудних, які проходять за статтями Кримінального кодексу за скоєння особливо небезпечних злочинів. Ми несемо службу під час судових процесів у Верховному Суді України, в обласних, апеляційних судах, а також у всіх кримінальних справах і апеляціях стосовно осіб, засуджених до довічного ув’язнення. У нас досить тверда система організації служби, вироблена багаторічним досвідом. Завдання зберегти життя військовослужбовців і підсудних, яких вони охороняють.

— Олександре Тимофійовичу, сьогодні поширюються «страшилки» про нечувану бойову міць ВВ, а отже, майбутньої Нацгвардії...

— Війська справді оперативні, мобільні й сильні, але не технікою, а професіоналами, котрі підтвердили свою майстерність не один раз, і не тільки в Україні. Міф про те, що в нас є артилерійські системи, ударні літаки, вертольоти, танки, просто не відповідає дійсності. У внутрішніх військ на озброєнні — легка бронетехніка, стрілецька зброя і спецзасоби.

За великим рахунком, проблему щодо НГ створено тими, кому вигідно лякати нею співгромадян: мовляв, озброєних бійців використовуватимуть проти демократії. Нісенітниця. Ще раз хочу підкреслити, що НГ може бути використана тільки в рамках Конституції, Закону України про Національну гвардію і відповідної нормативно-правової бази. Власне, ми довели це в 2005-му і в травні 2007-го, коли міністр хотів догодити деяким політичним силам, ігноруючи волю Президента.

Зазначте, відповідно до законодавства, наші дії будуть підконтрольні як Верховному Головнокомандувачеві, так і парламенту. Питається, чого бояться народні обранці?

— Президент ставить завдання прискорити перехід військовослужбовців на контрактну службу. Прикордонники вже перейшли на неї. Наскільки ви готові?

— Треба сказати, що в нас є досвід переходу на контрактну службу. У внутрішніх військах є військові підрозділи, в яких з самого початку їх існування служба здійснюється суто на контрактній основі. Я кажу про бригаду внутрішніх військ з охорони дипломатичних представництв і консульських установ, про військові частини з охорони особливо важливих об’єктів, у тому числі й атомних електростанцій. Усі проблеми, пов’язані з контрактною службою, нам знайомі. Безумовно, для повного переходу на контракт необхідно вирішити комплекс питань щодо фінансового і матеріально-технічного забезпечення.

— Думаю, Олександре Тимофійовичу, Євро-2012 ваші війська зустрінуть у статусі Національної гвардії. Їй забезпечувати, в основному, правопорядок під час чемпіонату. Впораєтеся?

— Ми з великою відповідальністю ставимося до майбутнього заходу. Нещодавно я провів серію зустрічей з колегами із Німеччини. Їхній досвід забезпечення охорони громадського порядку в такому заході, практичні поради та інформація для нас надзвичайно цінні. В проведенні подібних заходів уже є певні закономірності й щодо переміщення фанів у тому числі. Ми припускаємо, на ігри захочуть потрапити 10—12 тисяч «войовничих уболівальників». Якщо навіть третина відсіється на кордоні — тисячі з них можуть істотно попсувати нерви законослухняних громадян і зіпсувати спортивне свято. Наше завдання цього не допустити, знову-таки, використовуючи багаторічний досвід охорони громадського порядку під час подібних заходів. До того ж діятимемо, гарантую, строго в рамках українського законодавства, дотримуючись прав людини.

— Як ви ставитеся до вступу України в НАТО?

— Бачте-но, НАТО не є благодійною організацією. Безумовно, вступ до Альянсу вигідний у цілому як країні, так і збройним силам. Але для того, щоб відповідати стандартам НАТО, треба виконати комплекс заходів, а для цього знадобиться не один рік. Остаточне рішення про вступ у блок, безумовно, приймається в результаті волевиявлення народу.

— Яка позиція керівництва МВС України, готового взяти під своє крило пожежників, прикордонників та ін., щодо створення Нацгвардії?

— Юрій Луценко знає наші можливості й цілком довіряє ВВ. Війська не раз показали себе у всіх регіонах країни, беручи участь в охороні громадського порядку. Міністр розуміє, що НГ виконуватиме багатофункціональні обов’язки, у тому числі завдання МВС. У тому числі, підкреслюю, а не тільки. Тому співпрацюватимемо на рівноправній основі, як і з іншими зацікавленими відомствами.

— Дякую за інтерв’ю, Олександре Тимофійовичу.

На знімку: Верховний Головнокомандувач командувачеві: «Усе буде гаразд».

Фото прес-служби внутрішніх військ.