Народна партія стурбована «новаціями» у системі оцінювання знань випускників загальноосвітніх шкіл — поспішним ухваленням «Плану запровадження в Україні збалансованої моделі зовнішнього незалежного оцінювання знань випускників загальноосвітніх навчальних закладів у 2008—2009 рр.».

Народна партія розцінює запровадження незалежного зовнішнього тестування як порушення рівних умов і можливостей для бажаючих здобути вищу освіту за ознаками соціального походження та місця проживання і навчання. Зокрема, не враховано такі особливості:

- відсутність умов рівного доступу до якісної освіти;

- нехтування рівня підготовки до зовнішнього тестування в сільській місцевості;

- нерівність порівняно з випускниками 2008 року умов вступу до вищих навчальних закладів для випускників минулих років;

- неспроможність малозабезпечених сімей оплачувати послуги репетиторів для «натаскування» дітей до зовнішнього тестування.

Така система орієнтована тільки на перевірку володіння статистично-фактологічним матеріалом. У незалежному зовнішньому тестуванні не відображено прагнення розвинути в учнях та абітурієнтах системне, глибинне мислення, творчий, неординарний підхід. Це загрожує Україні відставанням у темпах розвитку — сучасний світ потребує фахівців з глибокими, а не поверховими знаннями.

Однією з цілей запровадження такого методу декларувалась боротьба з хабарництвом, але ця новація може призвести до виникнення чергових, більш витончених, корупційних схем. Між комп’ютером та учнем є посередник, а це не унеможливлює зловживань.

Аналізуючи запропоновані «реформаторські» зміни, ми зауважуємо їхній переважно косметичний характер. За основу беруть зовнішні форми, від яких починає відмовлятися цивілізований світ, а поза увагою залишається зміст. Насаджуючи непродумані рішення, які ставлять абітурієнтів насправді в нерівні умови, ми поступово втрачаємо кращі напрацювання української школи. Освіта потребує докорінного реформування, а в нинішніх умовах прийняття системи зовнішнього тестування неминуче призведе до дискримінації в праві на освіту, поділу суспільства на касти «обраних» та тих, хто неспроможний отримати вищу освіту внаслідок випадковостей долі, а не справедливого оцінювання знань.

Тоді, як треба думати про вчителя і учня, на систему освіти «накидають» непродумані новації, включаючи перехід на дванадцятирічний період навчання, які нічого по суті нового не дають, а лише руйнують те, що вирізняло у кращий бік вітчизняну освітянську систему.

Народна партія пропонує не поспішати із запровадженням незалежного зовнішнього тестування як єдиного методу відбору абітурієнтів і вимагає залишити право вищих навчальних закладів, батьків та дітей на вибір методу та змісту оцінювання знань абітурієнтів.

Голова Народної партії Володимир ЛИТВИН.

7 лютого 2008 року.