Поезія, що живить душу, немов цілюща волога. Чи ранить болем, що носить у собі митець, а потім вихлюпне на папір, а ти читаєш і дивуєшся, чому воно болить, оте, незнане тобою, повоєнне згорьоване село, вдова з маленькими дітьми і кривда, що, ніби розпечене залізо, обпікала, гнула до землі беззахисних матерів, насміхалася над скаліченими батьками, які принесли з війни не тільки глибокі рани у своєму тілі, а й віру, що в цьому мирному житті побільшає світла і сонця. Або й не принесли нічого, бо не прийшли, не повернулися...
Дивовижна поезія Дмитра Іванова у новій збірці
«Здрастуйте! Я повернувся!», що вийшла минулого року у видавництві «Трійця», не модна, не крикливо-сучасна і така щемливо українська не лише мовою, а й образністю:«
Стала рілля у поліСхожа на крила бусла
».Або ж:
«Уже зима почовгала за гори...» Лише один рядок, вірніше слово, що надає зимі образу старої людини, яка доживає віку. Буває, читаєш вірш, і тільки й українського, що використана мова, а тут кожен вірш, кожен рядок вихоплений якщо не з часу, який хрипить до нас з «пілоток скров’янілих», то зринає з пам’яті домівкою, де«
Настояна на матіолі тишаПриспала смаглі глеки на тину
».Або ж чарує рідним мотивом:
«
І з колодязя коням в коритоЖуравель наливав печаль
»чи
«
Стоги, немов шапки козацькі,Росли за ними на стерні
».Талант поета дає нам однаково зримі образи не тільки людей:
«
Білявий хлопчик в білій льолі,Немов метелик, з хати — пурх
»,а й того світу, в якому живе кожен із нас:
«
А хата цяМов од гурту вмирать втекла
»чи
«
Сахнувся степ і заточилась вись»,«
А біловиді березиКров свою людям здають...
»Хоча назвати це лише талантом — мало, адже талановитих людей багато, але відчути навколишність не тільки, як наш побут, не тільки флорою і фауною, а й частиною нас самих — може далеко не кожен. І не просто наділити природне явище людським характером, а одним лише штрихом (але яким!) вималювати образ без жодного епітету й жодного прикметника в такому кольорі й таким реальним, що його не тільки бачиш, але й чуєш:
«Прореготав над краєм ураган».За поезією Дмитра Іванова можна досліджувати багатство рідної мови, яка сьогодні нищиться принесеними з чужих земель словами, що вбивають у наших душах національну сутність, саме оту, вроджену з батькової любові, з маминої пісні
«про нашого тата», з молитов, мовлених пошерхлими губами «Бабусь, збілілих під років дощем». Маловживані слова у сучасному світі, немов коштовне каміння, сяють із рядка в рядок у книзі «Здрастуйте! Я повернувся!» Наче і вони повертаються до нас разом із новою поезією Дмитра Іванова:«
Немов на шапці-бирці шлик,Калина. Дрібно кетяжата
Тремтять на згорблених гілках.
То хутірця душа розп’ята,
А чи планида наша клята
Незгойно гибіє в снігах?..
»Слова, що творять неповторну образність твору, створюють національний колорит:
«
І поки сміх жахливий вивергав,У перевесло день і ніч крутив
».Або ж навертають на тривожний мотив, якого так багато в творчості поета:
«
Село тремтіло, наче в пропасниці,Чорніло поле глевко, мов закал
»,«
Горить свіча душі моєїІ день, і ніч горить... Горить...
»Спрагла на талановите слово душа знайде в новій книзі Дмитра Іванова не тільки неповторну образність, яскраві характери, багатство слова, помножені на любов до отчого краю. За його творами можна вивчати післявоєнну епоху з її особливим драматизмом сирітства, соціальної двомірності, коли матері, дружини й діти загиблих на війні героїв потерпали не тільки від злиденного життя, а й від кривди своїх же односельців, тяжкої праці, приниження і беззахисності:
«Ніч приходить довга у вбранні вдовинім», і не лише тому, що війна забрала чоловіка і батька маленьких дітей. І не тільки тому, що у світі сироті стало холодно і голодно:«
Вже під літо харчувались хроном.Смажений він майже не гірчить
».У
«Баладі про солдатську вдову» поет розкриває найжорстокішу правду воєнного і повоєнного часу, коли над вдовою збиткувався кожен, хто хоч трохи на селі мав влади і зовсім не мав совісті:«
Заберу бурячок — і дітиЩе до світу помруть... при тобі...
»Образ матері-вдови проходить через усю творчість поета. Але це не просто літературний образ, а частина того життя, з якого починається перше усвідомлення самого себе. Воно в автора названої книги зарубцювалося на серці гіркими спогадами сирітського дитинства:
«
А там —ні об’їждчиків злих з батогами,
Ні маминих сліз, ні обмовок бридких
І тато — живі ще й своїми руками
Такі ловкі шиють мені чобітки
».Кілька рядків — і перед читачем не тільки біографія митця, а й час, вкарбований у пам’ять батогом:
«
Бригадир...Схопив батіг-карбач.
І, коли відцвьохкувалась плата
(По разу за кожен грішний хвіст),
Думав я:
«Впаде зимою хата,Як з роботи зніме дядько Свист!
Обійшлося,
Тільки ще раз вранці
Посварив — і все. От благодать!
Спина заживе, як на собаці...
Сорочини жаль: не полатать
».Хоч би скільки було оцінок, хоч би скільки озвучувалося поглядів на той складний час для нашого народу, ці, виписані батогом на спині маленького хлопчика, свідчення — найправдивіший документ, який не зможе заперечити ні історик, ні час. Може, тому творчість Дмитра Іванова і сприймається по-особливому не тільки за високим рівнем таланту, а й за рівнем правди. Не художньої, ні. А саме тієї, яка не боїться обурення і ґвалту різнокольорових
«патріотів», оголюючи виразки, що не прикрашають, не виправдовують і, тим більше, не списують ні на війну, ні на післявоєнні труднощі підлість і байдужість серед людей, нас, українців, які не подолала ні комуністична ідеологія, ні страх перед гнівом Господнім.І вже зовсім не можна назвати інтимною ту частину поезії Дмитра Іванова, яка, мов запізніла спокута, озивається до матері. Хоча, звичайно, поет пише про свій біль і свою втрату, але пише так, мовби кожним рядком навертає читачів до тієї єдиної у світі людини, яка нас по-справжньому любила.
«
Літо за літом минає...Мамо, невже Вас немає?!
Мамо, присніться мені
Та поговорим хоч в сні
».І світ сиротіє без неї, і нас самих меншає в ньому, лише біль не відступає навіть з роками, а постійно живе у серці, мов його велика і незгоїма частина.
«
Мамо, нема журавлів.Восьму весну їх не бачу!
Ходить мій сум по землі,
По-журавлиному плаче...
»Майже кожен із митців колись звертається до теми матері. Але в більшості випадків на полотні художника ми бачимо його матір, як і в поезії чи прозі виписано почуття автора до своєї матері. Та коли читаєш поезію Дмитра Іванова, то разом з пекучими рядками запізнілої сповіді спокутуєш і свій гріх перед найдорожчою у світі людиною. Навіки втраченою.
Але чого не знайдеш у новій книзі поета (як, до речі, й у попередніх) — патетики, любові на показ: ні до України, ні до українства, ні до близьких серцю людей. Його любов межує з гнівом і болем, особливо за ту частинку рідної землі, яка горює, немов у рабстві, при доморощених яничарах.
«
Тут люди — наче поторочі,І сум такий (хоч вий!) блука,
Й хатам повибивавши очі,
Ганьбища нашого рука
Уже святі дерева нищить
Могильні. (Господи! Прости!)
І в небесах над кладовищем
Летять не гуси — а хрести.
Хрести з мого села втікають!
»Це той больовий поріг, за яким уже нічого немає — смерть фізична і духовна народу та нації, про яку сьогодні чомусь ми
«соромимося» говорити, одурені й оглуплені новітніми ідеологами з чужих, не наших, земель.Та, попри все, нова книга поезій Дмитра Іванова наповнена могутньою енергетикою любові до рідної землі й людей, які на ній живуть, енергетики надії, віри в те, що:
«
Колись одужає Дніпро,На прах розвіється руїна,
Колись повернеться ДОБРО
І скаже:
«
Здрастуй, Україно!»Поет — це камертон суспільства. І добре, коли він досконалий, адже тільки досконалість і довершеність творять справжнє мистецтво. Тоді кожен твір стає духовним надбанням, а книга — не просто літературним фактом, а подією в літературі, якою стала нова збірка поезій Дмитра Іванова
«Здрастуйте! Я повернувся!»