Із виступу народного депутата України Сергія Гриневецького на пленарному засіданні Верховної Ради України 15 січня 2008 року

Що більше ми на державному рівні говоримо про європейські цінності та стандарти, то менше цих стандартів спостерігаємо в політиці, праві, економіці, культурі і навіть у футболі. Не наголошуватиму вкотре на тому, що Україна так і не виконала рекомендацій, окреслених у Резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи від 19 квітня минулого року. Судячи з цього, керівництво країни і надалі намагатиметься реформувати політичну систему виключно під себе, не дослухаючись до позицій європейських інституцій, зокрема, Венеціанської комісії.

Достатньо прикладу з ухваленням державного бюджету на 2008 рік, коли одночасно були внесені зміни до 100 законів. Однак ці зміни діють лише до 31 грудня 2008 року. А що далі — правовий вакуум?

Депутатська фракція «Блок Литвина» з цього приводу вже зробила відповідну заяву. Зокрема, ми наголошували на тому, що фракції вдалося відстояти заборону на продаж земель сільськогосподарського призначення — цього останнього багатства, яке поки що належить людям. Ми зупинили руйнівне для селян і села рішення про введення для АПК непосильного податкового ярма.

Фракція не може також погодитися з черговим скороченням державної підтримки таким малозахищеним категоріям громадян, як чорнобильці, ветерани. Ми і надалі рішуче протистоятимемо будь-яким спробам вирішувати головні державні завдання методом наскоку та приховування від суспільства реального змісту бюджету країни за зовні привабливими нововведеннями, які обернуться подальшим здорожчанням життя для простих людей.

До речі, Конституційний Суд України не раз визнавав неконституційною практику зупинення під час прийняття законів про державний бюджет дії інших законодавчих актів щодо пільг, компенсацій та соціальних гарантій. При цьому Конституційний Суд окремо наголошував, що згідно з Конституцією і Бюджетним кодексом під час прийняття законів про державний бюджет в жодному разі не можна вносити зміни до інших законів. Адже за такого підходу дискредитується сама ідея парламентаризму, а Верховна Рада взагалі не потрібна, бо внесені зміни дають Кабінету Міністрів, а фактично — Прем’єр-міністру одноосібне право регулювати соціальні виплати.

Маємо вже перші наслідки такої практики. Одеська обласна рада ухвалила обласний бюджет на 2008 рік, в якому, зокрема, передбачено збільшення витрат на утримання працівників облради на 3,8 мільйона гривень, або на 39 відсотків, а витрати на утримання управління з майнових питань зросли на 1,8 мільйона гривень, або на 68 відсотків. Отакий «український прорив» на місцевому рівні. Що це — подвійна гра, відсутність контролю за місцевою владою чи відверте нехтування закону про державний бюджет? Можна з усією відповідальністю стверджувати, що нехтування владою правових норм, їх пристосування до потреб сьогодення створює реальні загрози національним інтересам та безпеці держави.

Похвально, що глава держави опікується проблемами «Євро-2012» і участю Міністерства оборони у підготовці футбольної першості. Але як могло статися, що в Одесі за сприяння підприємства «Укроборонбуд» стадіон СКА перейшов з державної військової власності до приватних рук? Тепер його територію, швидше за все, використають для будівництва багатоповерхівок. Проведення «Євро-2012» в Одесі поставлено під загрозу через відсутність уваги до проблеми з боку і місцевої, і центральної влади. Або, скоріше, через «посилену» увагу з їхнього боку.

З точки зору національної безпеки, сьогодні актуалізуються і проблеми екстремізму та захисту прав національних меншин. В Одесі, просто на вулицях, від імені так званої православної громадськості роздають листівки відверто антисемітського змісту. Навіть головний рабин Одеси і півдня України перебуває в розгубленості.

Сумнозвісна практика рейдерства поширилася і на національні організації та будинки, що їм належать. Йдеться, зокрема, про спробу поцупити в Асоціації болгар України розташований в Одесі Всеукраїнський центр болгарської культури. В Одеській області, до речі, проживає найбільша в світі болгарська діаспора. Скандал навколо центру болгарської культури аж ніяк не сприятиме зміцненню авторитету України в Європейському союзі, членом якого є Болгарія.

Нагадаю, що згідно зі статтею 19 Конституції на місцеві державні адміністрації покладено обов’язок не тільки забезпечувати законність і правопорядок, дотримання прав і свобод громадян, а й виконувати в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин програми їх національно-культурного розвитку. Сьогодні громадяни очікують від влади не лише промовистих обіцянок, а й ефективної роботи із захисту їхніх прав і свобод.

Тож від імені депутатської фракції «Блок Литвина» пропоную керівникам відповідних міністерств та відомств проаналізувати ситуацію, що склалася, і вжити необхідних заходів реагування.