Залізниця знову накрутила ціни на свої послуги. На якій підставі, не знає навіть Антимонопольний комітет

Але найдивніше те, що знайомитися з новими тарифами пасажирам та відправникам вантажів довелося заднім числом і в дуже оригінальний спосіб!

Судячи з даних Міністерства транспорту і зв’язку, датою старту нових розцінок було 1 січня 2008 року. Підвищення тарифів на перевезення пасажирів, багажу і вантажів залізничним транспортом внутрішнього сполучення становить 8,7 відсотка. А повідомлення про це з’явилося в інформаційній мережі лише 8 січня, до того ж з уточненням: «Згідно з наказом, на вокзалах і пунктах продажу проїзних документів пасажири мають можливість одержати вичерпну інформацію про зміни до тарифів і їх запровадження».

Як це розуміти: ступінь подорожчання не на всіх вокзалах і не на всіх дорогах однакова? І чому це може з’ясуватися тільки під час покупки квитка? Питання повисають у повітрі. Мінтрансзв’язку не повідомляє більше ні про що, крім мільярдних збитків, що їх нібито щорічно зазнає Укрзалізниця від дешевизни своїх послуг: 2006 рік — 2,7 млрд. грн., 2007 — близько 4 млрд. грн. У такій ситуації сумлінним пасажирам залишається тільки посипати голову попелом. Винуваті, мовляв, деріть з нас три шкури!

Але не варто поспішати. У заяві Антимонопольного комітету, розповсюдженій його прес-службою, спростовується факт узгодження нових транспортних тарифів. Комітет не має у своєму розпорядженні проекту відповідного наказу транспортного міністерства. І тому акцентує увагу громадськості на тому, що в Мінтрансзв’язку немає «прозорого порядку формування» цін на свої послуги. Доцільність підвищення тарифів мають доводити конкретні розрахунки. Але їх транспортники навіть не вводили в ужиток, хоча про необхідність мати такі документи їх не раз попереджували. Щоб кардинально вирішити це питання, Антимонопольний комітет розробив проект постанови уряду про створення Національної комісії регулювання транспорту. Незалежний орган міг би, вважають у комітеті, забезпечити баланс інтересів між перевізниками і споживачами їхніх послуг. Проект створення такої комісії погоджено з Мінекономіки, Мінфіном, Мін’юстом, Мінпромполітики і Держкомпідприємництва. Проти виступає тільки Мінтрансзв’язку і блокує прийняття цього рішення. З огляду на це Антимонопольний комітет закликав нове керівництво Мінтрансзв’язку утриматися від підвищення тарифів на перевезення до того, як розробить і введе в дію розрахунковий механізм нових цін.

До речі, у концепції Державної програми реформування залізничного транспорту, утвердженій урядом ще в грудні 2006 року, йшлося про те саме удосконалення системи тарифів і про прозорість тарифної політики транспортних послуг. Але, виходить, теорія і практика в нас, як дві рейки залізничної колії — ніколи не перетинаються.