Севастопольське управління державної служби — регіональний підрозділ Головдержслужби України — організувало і провело «круглий стіл», присвячений проблемам реформування держслужби України. Присутні (майже всі вони працюючі держслужбовці) в основу розмови поклали тезу: «Суспільство саме має визначити правила, за якими повинні працювати державні службовці».

В Україні вже майже півтора десятиліття діють закони «Про державну службу», «Про боротьбу з корупцією» і ще близько восьми сотень нормативних актів, які регулюють відносини в цій сфері. Здавалося б, про що сперечатися? Однак, як виявилося на «круглому столі», до сьогодні законодавчо так і не врегульовано деякі аспекти діяльності чиновника. Наприклад, принципи роботи і правила його поведінки, коли він веде прийом громадян. Або: як йому звітувати перед суспільством про виконану роботу? Що означає термін «відповідальність» у застосуванні до «слуг народу»? Як чиновникові декларувати свої доходи?

Крім таких досить практичних аспектів, присутніх на зустрічі цікавили й теоретичні питання. Що вважати конфліктом інтересів під час виконання службових обов’язків? Чи може чиновник після звільнення з держслужби представляти інтереси третіх осіб у справах, пов’язаних з виконанням функцій того органу, де він працював? Які подарунки й винагороди може одержувати чиновник? Коли і хто може визначати, що деякі дії треба кваліфікувати як «використання службового становища, службового майна чиновником»?

Заради справедливості слід зазначити, що ці питання народилися не з доброго дива і не під час засідання за «круглим столом». На ньому підкреслювалося, що законодавці й зацікавлені суб’єкти законодавчої ініціативи працюють над вирішенням питань, які постають у сфері функціонування держслужби. Є чимало наробок. Приміром, учасникам «круглого столу» організатори запропонували обговорити деякі документи, що становлять кістяк стратегії реформування державної служби України. Зокрема, предметом розмови був проект нового закону «Про державну службу», де пропонується запровадження службових контрактів (виділення закону з трудового законодавства), підвищення відповідальності та ефективності роботи державного службовця. Крім того, чиновників зацікавив розроблений (і поки що не прийнятий) «Кодекс сумлінної поведінки осіб, уповноважених на виконання функцій держави», а також законопроект «Про дисциплінарну відповідальність державного службовця». У цих документах акумульовано норми різних підзаконних нормативних актів. Таким чином розробники спробували універсалізувати їх і впровадити нові правила в роботу та життя українських чиновників.

Учасники «круглого столу»: представники Севастопольської міської держадміністрації, міськради, управлінь юстиції, держказначейства, Пенсійного фонду та інших держорганів, — активно дискутували про заборону державним службовцям після звільнення займатися роботою, що перетинається з функціями органу, в якому вони служили чиновниками. Визнавши, що на практиці іноді молоді люди саме для заведення «корисних знайомств» улаштовуються на держслужбу, присутні все-таки прийшли до думки, що робити узагальнення з окремих випадків не варто.

Схвальну реакцію в залі викликала пропозиція законодавчо зафіксувати різницю в окладах вищих службових осіб і фахівців держустанов районного рівня в межах семи—восьми разів. Сьогодні вона сягає сорока разів: глави облдержадміністрацій та міністри одержують зарплату до двадцяти тисяч гривень і навіть вищу, а фахівець у районі — не більш як шістсот гривень.

Дискусійним також виявилося питання про запровадження персональних службових контрактів з кожним держслужбовцем, де було б зафіксовано всі права та обов’язки, посадові функції, умови оплати праці та інші питання діяльності чиновника. Інтерес до обговорюваної теми виявили представники громадських організацій міста: профспілки працівників держустанов, спілки молодих держслужбовців, комітету боротьби з корупцією в органах державної влади, правоохоронних органах, прокуратурі і судах. Організатори дискусії пообіцяли, що рекомендації, висловлені в ході обговорення, буде передано до Головного управління державної служби України. Там у січні наступного року їх проаналізують і узагальнять. Потім змінені законопроекти подадуть на затвердження Кабінетові Міністрів України. Кабмін внесе документи у Верховну Раду в порядку законодавчої ініціативи.

Севастополь.