«Круглий стіл» на тему: «Перспективи фінансової самодостатності територіальних громад: проблеми досягнення і публічності», який організував «Укрінформ», викликав інтерес насамперед у представників органів самоврядування. Адже тема самодостатності та незалежності діяльності цих органів — один з показників демократичності розвитку суспільства. На жаль, у нинішніх умовах, які характеризуються дедалі більшою централізацією, можливостей для розвитку регіонів без огляду на вимоги уряду, стає дедалі менше.

За словами генерального директора «Укрінформу» Віктора Чамари, (на знімку) «без самодостатнього бюджету неможливе існування соціальної сфери, культури, неможливе розвивати житлове будівництво, забезпечувати людей роботою та необхідними благами». Він вважає, що головний шлях вирішення проблеми місцевого фінансування — прозорість та публічність. «Кожен громадянин має знати, який бюджет, скільки коштів буде витрачено на ті чи інші проекти та заходи. Більше того — кожен має і сам приймати безпосередню участь у формуванні та розподіленні бюджету».

Його думку підтримав керівник громадської організації «Фонд розвитку Миколаєва» Михайло Золотухін. Він пояснив, що мета діяльності організації — перейти від очікування «дива» ззовні до безпосереднього вирішення проблем на своєму рівні. Як приклади навів діяльність органів самоорганізації населення «Ялти» та «Залізничного селища». Це чи не найпроблемніші мікрорайони в Миколаєві у зв’язку з віддаленістю від центру, відсутністю розвинутої інфраструктури, високим рівнем злочинності і, взагалі, занедбаністю. Утім, місцеві жителі за допомоги громадської організації змогли з’ясувати для себе головні пріоритети — розвиток локальних територій та вирішення екологічних проблем. Вони справді не чекають «дива» від влади, а самі наводять лад на своїй території: проводять суботники, відновлюють освітлення вулиць і навіть борються із самогонниками.

Заступник Миколаївського міського голови Валентина Бондаренко вважає, що недоліком нинішньої бюджетної системи є традиційність планування. «Про яке забезпечення конституційних гарантій повноти та якості соціальних послуг можна говорити, якщо планувати в повному обсязі потребу в асигнуваннях на заробітну плату та енергоносії? Наприклад, за виконання вимог закону про держбюджет на 2007 рік в Миколаєві ці витрати (тільки на зарплату та енергоносії) становили: 82% — в освіті, 82% — в охороні здоров’я, 80% — в соцзабезпеченні, взагалі, по всіх галузях, які рахуються за формулою, — 80%. Що ж залишається? Звідси висновок — збільшення складової заробітної плати у витратах місцевих бюджетів обмежує розвиток галузей».

Представник Асоціації міст України Юрій Галущак відзначив, що за більш-менш незалежного планування та використання місцевого бюджету неминуче відбувається конфлікт з Міністерством фінансів, яке має власний план витрати коштів. «Незрозуміло, чому чиновник у Києві визначає, чи ремонтувати дах, наприклад, на будинку №8 по вулиці Адміральській в Миколаєві. І згідно зі своїми міркуваннями передбачає розмір державної інвестиційної субвенції. Адже зручніше передати ці функції місцевим громадам. Їм видніше, на що витрачати державні кошти». Але, зазначив Юрій Галущак, бюджетний потяг уже пішов і зупинити його не можна. Тож проблеми самодостатності бюджетів місцевих громад залишаються і на наступний рік.

Миколаїв.