Із прийняттям закону «Про Державний бюджет України на 2007 рік» набула чинності норма, згідно з якою передача в оренду державного та комунального майна повинна здійснюватись винятково на конкурсних засадах, а орендна плата визначатися відповідно до її ринкової вартості. Статтею 118 введено в дію порядок передачі майна територіальної громади міста Києва в оренду, методики розрахунку плати за користування майном територіальних громад. Це дало підставу органам місцевого самоврядування розпочати кампанію з тотального перегляду розміру плати за оренду майна суб’єктами підприємництва.

Десятки малих підприємств міста постали перед проблемою примусового виселення з орендованих приміщень. Районні адміністрації, попереджаючи підприємство про виселення та плануючи нові конкурси, не зважали ні на реальну вартість приміщення, ні на його технічний стан на момент передачі в оренду, ні на сумлінність орендарів, більшість яких вклали чимало коштів у ремонт приміщення, у благоустрій району, створили певну кількість робочих місць та справно платили податки.

За численними зверненнями підприємців щодо спроб незаконного виселення Кабінет Міністрів дав роз’яснення: райдержадміністрації не мають права розривати договори оренди односторонньо й укладати нові договори на конкурсних засадах, а повинні переглядати розмір орендної плати у встановленому порядку.

Однак це, як-то кажуть, теоретична частина справи. Є й практична...

ТОВ «Панакс. Л. Т. Д.» орендує приміщення по вул. Боровського в Києві. Ще в 1998 році воно викупило майновий комплекс (обладнання) в комунального підприємства — госпрозрахункової аптеки, отримало в оренду приміщення на термін не менш ніж 10 років і почало працювати, зберігаючи профіль аптеки.

У 2006-му аптека звертається в листах до головного управління комунальної власності міста Києва з проханням продовжити договір оренди приміщення або дозволити його викупити. Адже законом «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)» передбачено, що власник об’єкта приватизації має першочергове право викупити будівлю.

Однак замість змістовної відповіді — лише формальні відписки. А наприкінці квітня цього року підприємству стає відомо, що з початку березня управління комунальної власності оголосило конкурс на право оренди вказаного приміщення, при цьому його про конкурс не повідомили і до участі в ньому не запросили. В результаті у приміщення з’являється новий орендар.

Сьогодні підприємству, що працювало багато років, платило податки та забезпечувало киян якісними ліками, залишається писати скарги та шукати захисту в суді. В тому, що правда на їхньому боці, керівництво та колектив «Панакс. Л. Т. Д.» не сумніваються. Це підтверджує й експертний висновок Інституту законодавства Верховної Ради. Зокрема, в ньому сказано: «Товариство має переважне і беззаперечне право не лише на продовження договору оренди орендованого ним нежилого приміщення, яким є діюча аптека, а й на його безумовну приватизацію».

По захист аптека звернулася до Українського союзу промисловців і підприємців. «УСПП має намір жорстко відстоювати інтереси суб’єктів підприємницької діяльності, яким незаконно підвищують орендну ставку або примушують залишати орендовані приміщення, — коментує заступник голови КМДА, віце-президент УСПП Людмила Денисюк. — Останнім часом ця проблема істотно загострилась і потребує негайного врегулювання».

На думку експертів УСПП, проблема існує та поглиблюється через недосконалість законодавства, можливість його подвійного тлумачення. Тому необхідно розробити та ухвалити спеціальний закон, який би регламентував процес передачі орендованих суб’єктами підприємництва приміщень на конкурс. Він повинен закріпити обов’язкове попередження орендаря про проведення конкурсу, дотримання його права першочергового викупу, а також урахувати інвестиційні вкладення орендаря під час розрахунку плати (проведення ремонту, благоустрою території тощо).

Однак очевидно, що вирішення проблеми залежить не тільки від зусиль громадських організацій та підприємців. Передусім на це повинна бути воля влади.