На недавній нараді, присвяченій питанням боротьби з контрабандою, яка мала досить гучну назву «Захист інтересів держави на економічному кордоні України», Президент Віктор Ющенко піддав жорсткій критиці діяльність усіх відомств, котрі здійснюють цю функцію. Дискусія була відкритою, за участі преси, шишки сипалися і на господаря заходу — СБУ, і на Держмитслужбу. Це був другий після розгону, який Президент учинив ДАІ, вихід його до силовиків цього місяця. Спробуємо з’ясувати, чи дійсно «заробив на горіхи» один із основних наповнювачів бюджету — Держмитслужба. Цифри свідчать, що це, м’яко кажучи, не зовсім так.

За офіційними матеріалами згаданої структури, картина вимальовується така. Усього за десять місяців 2007 року митними органами України зафіксовано близько 22 тисяч порушень митних правил, що становило 712 мільйонів гривень. При цьому незаконного переміщення промислових товарів та сировини зафіксовано на 153 мільйони грн., валюти — на 58,5 мільйона гривень. Всього порушено 258 кримінальних справ на суму 394,4 млн. грн. У 93 кримінальних справах предметами контрабанди були наркотичні засоби і психотропні речовини. Серед найрезонансніших кримінальних справ, порушених митниками України, — ті, що пов’язані з незаконним ввезенням в Україну престижних автомобілів.

Днями Острозький райсуд змінив запобіжний захід стосовно дев’ятьох осіб, яких звинувачують у незаконній легалізації престижних іномарок у Рівненській, Хмельницькій, Тернопільській та Волинській областях, із підписки про невиїзд на арешт. Їм інкримінують незаконний ввіз 107 іномарок, які потім були переміщені до Києва, Харкова, Дніпропетровська та Вінниці. Перед рішенням суду про арешт його приміщення пограбували і викрали 13 із 49 томів справи. Але злодії не знали, що основні документи сховані у серверній. Отож розвалити справу не вдалося.

В іншому випадку митниця перехопила більш ніж дві тисячі автомобілів вартістю понад 10 мільйонів доларів, які постачали в Україну неіснуюча панамська та англійська фірми. Нині затримано ще 59 машин, ввезених в Україну за підробленими документами. Подібні контрабандні інтервенції автомобілів в Україну затьмарили навіть такі резонансні злочини, розкриті українською митницею, як спроба ввезення значної партії кокаїну через зону діяльності митного поста «Одеса-порт» чи ввезення ТОВ «Черкаська продовольча компанія» партій «компенсованого буйволячого м’яса» з Індії на 1,9 мільйона гривень під виглядом «м’яса яловичини» буцімто з Австралії. Не кажучи вже про резонансну справу щодо контрабандного ввезення ПП «Техмаш» із Полтави підшипників на суму 2,3 мільйона грн., вартість яких була занижена щонайменше у три з половиною разу. Десятки мільйонів, які контрабандисти заробляють на незаконному ввезенні у державу автомобілів, стають національною проблемою, що вимагає особистого втручання Президента та Прем’єр-міністра, переконані митники.

Чи дає митниця добро

Зусиллями Держмитслужби за десять місяців 2007 року до бюджету стягнуто 43,5 мільярда гривень проти 33,2 мільярда грн. у 2006 р. і 25,2 — у 2005 р. Порівняно з відповідним періодом минулого року до бюджету спрямовано майже на 10 мільярдів гривень більше, тобто платежі зросли на 31%. Плановий показник на січень — жовтень виконано на 104,4%. У жовтні 2007 р., до речі, перераховано найбільшу суму митних платежів — 5,2 мільярда гривень. Якщо розшифрувати ці цифри, то цього року середньоденні перерахування до бюджету становлять 211 мільйонів гривень. Посилення контролю також дало додаткові надходження до бюджету в сумі один мільярд грн.

Стратегічна політика Держмитслужби України спрямована на створення сприятливих економічних умов для підприємництва, спрощення митних процедур. Нині митниця відходить від негативної практики запровадження справ заради кількісних показників. Сформувалася позитивна тенденція щодо зменшення кількості закритих справ та вартості предметів у цих справах, що свідчить про ефективність досудових перевірок, які здійснюють митні органи. За десять місяців 2007 року митними органами порушено 21971 справу про порушення митних правил. Загальна вартість предметів правопорушення по цих справах склала 712 мільйонів гривень. Це на 1577 справ та на 39,8 мільйона грн. більше, аніж за аналогічний період 2006 року. Як наслідок — цього року судами за результатами розгляду справ, пов’язаних з митницею, винесено 10724 постанови про конфіскацію товарів на суму 81,4 мільйона грн., що на 8,5 млн. більше, ніж у 2006 р. Проте правомірність багатьох судових постанов викликає сумнів у митників, які через прогалини в законодавстві не можуть виступати у судах як офіційні учасники процесу. Іноді на судові засідання митників навіть не запрошують. Чи не тому за результатами розгляду справ на суму, що не перевищує 1500 гривень, у 72% випадків суди приймають рішення про конфіскацію? Тоді як у справах, пов’язаних з предметами вартістю понад 500 тисяч, конфіскації підлягають лише 18% контрабандних товарів.

Протягом багатьох років Держмитслужба безрезультатно ініціює розширення правоохоронних повноважень митних органів через надання їм права здійснювати оперативно-розшукову діяльність. Забезпечення таких повноважень вимагає й програма інтеграції України до ЄС, де практикується забезпечення митних органів правом ще й на розвідувальні заходи щодо суб’єктів контрабанди. Митні органи розглядаються структурами ЄС як правоохоронні органи, повноправні учасники міжнародних відносин у сфері боротьби з організованою злочинністю. В офіційному тексті Плану дій «Україна — ЄС» у сфері юстиції свободи та безпеки, схваленому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.06.07

№ 406-Р, визначено: «Вжиття необхідних заходів для забезпечення систематичного співробітництва між поліцією, митною і прикордонною службами, службами розвідки та безпеки з метою запобігання і протидії протиправній діяльності, що має міжнародний характер». Проте нині через відсутність права на проведення оперативно-розшукової діяльності митниця не має можливості бути повною мірою задіяною в системі оперативних заходів, у обміні інформацією, у тому числі з митними органами інших країн. Хоча за такої співпраці з аналогічними органами суміжних держав Держмитслужбою порушується 20—25% кримінальних справ. Забезпечення всесторонніх повноважень Держмитслужби нагально вимагають сучасні реалії. Коли впроваджуються «сірі» паракримінальні схеми контрабанди, змінюються напрямки наркотрафіків, які спрямовуються через українську територію.

Лише за кілька місяців 2007 року припинено низку зухвалих спроб увезення значних партій наркотиків в Україну. Так, митниками Південної регіональної митниці на теплоході «NORDІG STAR», завантаженому бананами з Еквадору, було виявлено партію кокаїну. 21 липня 2007 року вже співробітники Приморської митниці у автомобілі громадянина Туреччини виявили 325 пакетів героїну вагою 162,5 кг. Всього ж за десять місяців цього року виявлено 62 спроби контрабанди наркотиків. Із незаконного обігу вилучено 247,9 кг наркотичних речовин. Значний сегмент митних порушень становлять фінансові. Так, за десять місяців 2007 року за результатами опрацювання інформації, наданої Департаментом аналізу ризиків та аудиту, направлено до правоохоронних органів матеріали з фактами ухиляння від сплати податків та відмивання коштів щодо 441 українського підприємства та 1213 підприємств-нерезидентів. Ймовірна сума легалізації становить близько 4,3 мільярда гривень проти 3,5 мільярда грн. за подібний період 2006 р.

Попелюшка чи годувальниця?

Через набуття досвіду, посилення кадрового цензу українська митниця реально претендує на гідне місце в європейській системі безпеки. Але державі необхідно законодавчо визначити роль і місце підрозділів митниці, на які покладено здійснення правоохоронних функцій. Цим підрозділам слід надати право проводити оперативно-розшукову діяльність та досудове слідство. Такий статус можуть мати лише окремі підрозділи. Також, на думку першого митника України, необхідно провести часткову декриміналізацію статті 201 ККУ, що переведе деякі порушення митних правил в адміністративну площину і надасть змогу судам розглядати такі справи у стислі терміни. Разом із тим, слід внести зміни до Кримінального кодексу у частині відповідальності організаторів та тіньових керівників, які у більшості випадків залишаються поза кримінальним переслідуванням. А суб’єктами справ виступають водії чи дрібні виконавці. Потрібно розширити коло відповідальності на осіб, які керували такими оборудками, сприяли злочинам порадами чи вказівками або через надання засобів чи знарядь. Штрафи за статтями 351, 352 Митного кодексу України слід встановити на рівні 100—300% вартості предметів правопорушення, — вважають фахівці. Серед нагальних заходів — відхід від практики контролю за ввезеними товарами лише безпосередньо на кордоні. Потрібно створити ефективну систему нагляду за рухом товарів від кордону до споживача через співпрацю митників, прикордонників, податківців та міліції у межах повноважень кожного органу. Важливим є і нагляд за реалізацією конфіскованого майна, бо нині фінансові надходження із цієї царини істотно занижені. Митниця готова взяти на себе оперативно-розшукову діяльність та нові функції, а також додатково представляти сторону держави у судових процесах стосовно митних справ. Чи буде забезпечено такі потреби Держмитслужби — наразі питання.

Контрабандний автосалон у Вінниці, або Спруту наступили на голову

У Вінницькій області викрито цілу злочинну мережу з незаконного ввезення автомобілів у державу. Спритними ділками було розроблено схему, над якою нині ламають голову слідчі. У справі, порушеній Центральною регіональною митницею за фактом незаконного переміщення транспортних засобів через кордон України на ділянці юрисдикції Галицької митниці, фігурують 18 автомобілів. Проте митники вважають, що контрабандна автомобільна колона є значно довшою і йдеться про тисячі незаконно ввезених авто.

Тому ситуація вимагає проведення ретельної перевірки щодо дотримання законності під час здійснення підприємницької діяльності низкою фірм, зареєстрованих у Вінниці та Вінницькій області. Митною службою, яка задокументувала низку випадків увезення у державу контрабандних автомобілів, встановлено, що посадовими особами фірм «Вінавто», «Спрут», «АВН-Інтер», «Автокомфорт», «Контініум» протягом останніх років активно здійснюються незаконні операції із ввезення транспортних засобів та ухиляння від сплати і митних, і внутрішніх податків та зборів з порушенням валютного законодавства України. Як представник нібито фірм-контрагентів за кордоном виступав громадянин Російської Федерації С. Н. Прикриваючись контрактом, укладеним з фірмою-нерезидентом, яку представляє згаданий С. Н., приватні громадяни України за готівку купували автотранспортні засоби за кордоном (переважним чином у Нідерландах, Німеччині, Іспанії та Франції). Усі комерційні та експортні документи оформляли саме на цих громадян України. В Україні ж до митного оформлення надавали інші документи — нібито ці транспортні засоби закуплені українськими фірмами «Вінавто», «Спрут», «АВН-Інтер», «Автокомфорт» чи «Контініум». Фіктивні комерційні, транспортні та супровідні документи видавалися від фірм-нерезидентів України, найчастіше «JETEX TRADE CORP» і «EUROPEAN AUTOTRADE LLP», нібито підписані громадянином Росії С. Н. Фахівці переконані, що вартість транспортних засобів, які завозяться в Україну за цією схемою, менша за реальну у 10—15 разів. Так, наприклад, імпортований «Фольксваген-Транспортер» був куплений за 5400 євро, в Україні був заявлений за вартістю 250 євро і, у підсумку, оформлений Вінницькою митницею, виходячи з митної вартості 2 030 євро. Тим часом, «згідно з інформацією торговельно-економічної місії у складі Посольства України у Сполученому Королівстві Великобританії та Північній Ірландії, компанія «JETEX TRADE CORP Auto-Іmport§Export» у Великій Британії за адресою, вказаною у контракті, не зареєстрована. І згідно з поясненням С. Н. після підписання контракту № 1 з ТОВ «АВН-Інтер» він ніякої організаційної діяльності з виконання підписаного ним контракту не робив і за кордон не виїжджав», — йдеться у постанові про порушення кримінальної справи за фактом незаконного ввезення ТОВ «АВН-Інтер» до Вінниці 18 транспортних засобів. Одне слово, жодних документів представник закордонної фірми не підписував, тобто підписи на ввізних документах, швидше за все, є сфальсифікованими. «Таким чином, внаслідок дій, вчинених за попередньою змовою групою осіб.., переміщено через митний кордон України 18 автомобілів з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу України як підстави для ввезення транспортних засобів документів, що містять неправдиві дані про фірму-відправника та фактичну вартість автомобілів на суму, яка є великим розміром контрабанди», — йдеться у постанові. Внаслідок проведення ТОВ «АВН-Інтер» митного оформлення зазначених транспортних засобів на підставі документів, що містили неправдиві дані, сума несплачених митних платежів становила 148 404 гривні. Генеральною прокуратурою справу за фактом контрабанди 18 транспортних засобів вартістю 705 331 гривня направлено для проведення досудового слідства до слідчого управління Служби безпеки України. У ході додатково проведеної перевірки встановлено, що за цією злочинною схемою на адресу згаданих фірм ввезено понад 1950 транспортних засобів загальною вартістю 50 468 262,7 грн. Здійснюється перевірка інших аналогічних оформлень транспортних засобів, які декларувалися пов’язаними з ТОВ «АВН-Інтер» та іншими вінницькими структурами, як-то: ПП «Спрут», «Автокомфорт», «Контініум» та ін., до яких, за результатами розслідування, тією чи іншою мірою причетний громадянин України Віктор А. Він, до речі, ще й є власником вінницького авторинку, через який було реалізовано левову частку ввезених авто. Як кажуть, з лану до столу, або свій до свого по своє.

Скупа держава платить двічі

Унаслідок незаконних імпортних операцій суб’єкти підприємницької діяльності за рахунок дійсно прихованої вартості товарів ще й отримували незаконне відшкодування ПДВ з державного бюджету. Так, за даними Головного управління податкової міліції ДПА України, «тільки ТОВ «АВН-Інтер» за рахунок використання цієї протиправної схеми протягом січня 2006 — вересня 2007 року отримало з бюджету 16 217 449 гривень відшкодування ПДВ. Ще 4 175,4 тисячі грн. відшкодування ПДВ було зараховано в рахунок погашення податкових векселів, що надавалися підприємством під час імпорту автомобілів у 2005—2006 роках».

Нині триває перевірка законності переміщення на митну територію України впродовж 2006 року 38 автомобілів марки «Мерседес-Бенц» на підставі технічних паспортів, які містили неправдиві дані щодо дат першої реєстрації транспортних засобів. Офіційний дилер Даймлер АГ в Україні згідно з інформацією заводу-виробника повідомив, що на момент перетину цими автомобілями митного кордону України вони були виготовлені понад вісім років тому. Проте у техпаспортах дати реєстрації транспортних засобів були подані на значно «молодші» мерседеси, що дозволяло незаконно ввозити їх в Україну. Прибутки від таких діянь махінатори отримують шалені. Йдеться про мільйони гривень, на які ділкам вдається ошукати державу. Мало того, держава ще й компенсує їм ПДВ.

Нині встановлено, що тільки фірма «АВН-Інтер» протягом 2005—2007 років отримала внаслідок використання цієї незаконної схеми бюджетне відшкодування ПДВ і коштами, і у вигляді заліку у розмірі 21 мільйон грн., іншим підприємствам відшкодовано менше, але також у мільйонах гривень. До того ж більшість розрахунків за кордоном приватними підприємцями, які діють від українських фірм, майже цілком здійснюється у готівковій формі. Фактично за документами бухгалтерського та податкового обліку на цих підприємствах відображається лише 20—30% реального обігу коштів. Ця схема, вважають фахівці, швидше за все, спрямована на незаконне виведення за кордон значних коштів в обхід законів України з питань валютного регулювання та контролю. Адже підприємства постійно пересилають за кордон валютні кошти нібито за закуплений ними автотранспорт на адресу закордонних продавців, які або не існують, або не здійснюють підприємницької діяльності. Неважко здогадатися, що ці гроші акумулюються за кордоном на незаконно відкритих рахунках. Мільйони з контрабанди йдуть на безбідне життя в Україні й лягають на закордонні рахунки на «чорний день». Але може так статися, що для спритних ділків, які поставили автомобільну контрабанду на конвеєр, «чорний день» так і не настане. Дуже вже багато зацікавлених осіб і чималенькі гроші на кону такого ремесла. Втішає одне: що в цій справі й Держмитслужба, й Державна податкова адміністрація, схоже, зайняли чітку та відповідальну позицію, прагнучи зупинити автомобільну вакханалію на кордонах України. Обнадіює і те, що розслідуванням справи займаються слідчі центрального апарату СБУ — серйозного органу, де резонансні матеріали вже не кладуть під сукно. Слідство та суд, схоже, таки дадуть відповідь на гамлетівське запитання, скільки через Вінницю пройшло незаконно ввезеного транспорту: 18 одиниць чи близько 2 тисяч престижних іномарок.

Можна скільки завгодно ставити під сумнів економічну обґрунтованість існуючого мита на ввезення автомобілів в Україну. Можна казати, що нинішня цензура на автоімпорт так і не дала поштовху вітчизняному автомобілебудуванню. Можна нарікати, що в той час, коли пересічний українець ледве зводить кінці з кінцями, сплачуючи грабіжницькі відсотки банкам за придбані в кредит автомобілі класу «С», на українських дорогах більшає лімузинів, вартість яких перевищує сотні тисяч доларів і євро. Але наразі не митниця винуватець остаточного розшарування українців на незаможний загал і жменьку багатіїв, які приватизували все. Це має такий вигляд, що Президенту слід копати глибше, якщо вже переводити економічні питання у політичну площину. Бо навряд чи хтось у переддень наступних президентських виборів сприйме тезу, буцімто винною у тому, що ми так кепсько живемо, є... Держмитслужба.