Анатомія тарифів одного ЗАТ

Перше грудня ударить обухом немало кам’янчан: саме з цього числа, як уже раніше вирішила позачергова сесія міськради, буде піднято тарифи на тепло, гарячу та холодну воду, водовідведення. Ці послуги стотисячному місту надає ЗАТ «Тепловоденергія». Однак, голосуючи «за», депутати усе ж утворили комісію, яка пробує дещо відкоригувати запропоновані підприємством цифри. Оцінкою ситуації поділився член цієї комісії, депутат багатьох скликань Ростислав ЯРЕМА. На нашу думку, його висновки стосуються далеко не самої лише кам’янець-подільської «Тепловоденергії».

Чи вірите ви, що досвідчені люди з бізнес-кіл можуть братися за справу, знаючи наперед, що вона збиткова?! Мені, підприємцю з великим досвідом, такі невідомі. Тим часом у нашому місті з року в рік недавнє комунальне підприємство, а нині закрите акціонерне товариство, яке фактично стало вотчиною кількох сімей, диктує громаді такі правила, що вона, чесно кажучи, мусить утримувати ЗАТ і виконувати всі примхи його власників. ЗАТ орендує майновий комплекс і навряд чи переймалося б орендою, якби це було невигідно. То, може, не все так погано в їхній хаті? Ось надумали підняти тарифи, винесли на сесію і без обговорення в депутатських комісіях протягли рішення збільшити ціни більш ніж на 20 відсотків. Воно набирає чинності першого грудня. Це не вперше за останні роки. З 2004 року у нашому місті вартість цих послуг зростала частіше, ніж деінде.

Тим часом дедалі більше споживачів від’єднуються від централізованих мереж ЗАТ. Через неякісні послуги, високі тарифи, непередбачуваність постачальника. Споживачів меншає, і ЗАТ хоче розкласти недобір на тих, хто лишився. Додається квартирних лічильників — люди починають платити лише за фактично отримані послуги, тобто значно менше, ніж учора. А вчора і все попереднє життя переплачували, виходить?! А ще кажуть, нема дурних... Таки маємо їх позбутися. Депутати місцевих рад, котрі якраз і затверджують неправомірно підняті тарифи, нехай поставлять себе на місце своїх виборців, перш ніж піднімати руку.

Головною причиною підвищень постачальники називають зростання ціни газу. Так, це має місце. Однак наша перевірка з’ясувала, що питома вага основної складової однієї гігакалорії тепла — газу — раніше становила 68 відсотків, а сьогодні — ...46. У робітництва «Тепловоденергії» зарплата низька, зате висока в адміністрації. Меншає споживачів, та не меншає працівників ЗАТ. Застаріла матеріальна база, діряві труби. Виявляється, вони вигідні, бо щоразу цим можна тиснути на владу та громаду: мовляв, помагайте. Це чийсь приватний інтерес? І громада щороку допомагає, з бюджету виділяються кошти на латання дірок. Керівництво ЗАТ обіцяло вкласти 12 мільйонів інвестицій. Де вони?

Підняття тарифів — то подвійна шкода: по-перше, б’є по сімейному бюджету населення; по-друге, підприємство, яке дбає лише про зростання цін, а не про впровадження нових економних технологій, все одно чекає занепад. Що робити? Віддалені вітки тепломереж, куди тепло доходить ледь живе, варто замінити альтернативними видами обігрівання — підвальними, даховими, індивідуальними котлами. Транспортування гнилими мережами на далеку відстань працює на зростання гігакалорії в ціні. Усі заклади комунальної мережі — дитсадки, лікарні, школи — слід перевести на міні-котельні. Весь світ перейшов на модульне опалення, а ми все тупцюємо на місці.

До речі, околиці можна віддати малим приватним підприємцям, побачите, як вони запрацюють. Ось у ЖЕКів з’явилася альтернатива — товариства співвласників житла, і вони засвідчили, що подібна альтернатива має бути всюди. Майже чотири роки тому мої виборці з двох будинків по проспекту Грушевського, 38 та 40, створили таке товариство. Там квартплата відтоді удвічі нижча, ніж у ЖЕКу, а за ці гроші члени товариства зробили капітальний ремонт даху, замінили всі стояки, труби, оновили під’їзди всередині... У ЖЕКу вони б ще довго чекали своєї черги на таке.

Внутрібудинкові мережі водопостачання та водовідведення чим швидше треба міняти на пластикові, бо політика латок дорожча за повну заміну. Думаєте, у нас в країні один-єдиний Алчевськ?! Слід ввести тотальний облік використання води — від підйому до котелень, від котелень до подачі в квартири: одразу стане видно втрати «по дорозі». Хто втратив, той нехай і платить. Треба вивільнити з підприємства баласт неефективних кадрів адмінапарату, за рахунок чого підняти платню робітництву. Споживачам додзвонитися на абонентську, аварійну чи інші служби дуже важко. Відповідно — море скарг до виконкому, які фіксує служба 005. Більш оперативно працювала б окрема від ЗАТ аварійна госпрозрахункова служба. Крім того, вона була б незалежною від адміністрації ЗАТ, яка списує на ремонти чимало, та результату не буде ніколи.

А владі необхідно більше думати про того, хто неспроможний сам поставити лічильник, перейти на індивідуальне опалення, зробити євроремонт житла. Потрібна програма сприяння малозабезпеченим споживачам. Депутатам, особливо місцевих рад, слід нарешті визначитись: або вони дбають лише про вузькопартійні інтереси, або займають принципову позицію, захищаючи інтереси територіальних громад.

Записала Віра ШПИЛЬОВА.